KudoZ home » Hungarian to English » Law: Contract(s)

visszamenoleges hatallyal

English translation: with retrospective effect


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Hungarian term or phrase:visszamenőleges hatállyal
English translation:with retrospective effect
Entered by: Katalin Horváth McClure

14:11 Sep 15, 2007
Hungarian to English translations [PRO]
Law/Patents - Law: Contract(s)
Hungarian term or phrase: visszamenoleges hatallyal
jogutodlas napjara visszamenoleges hatallyal kozos megegyezessel megszuntetni egy szerzodest
etike
Hungary
with retrospective effect
Explanation:
"A dispensation cannot apply with retrospective effect to an earlier year."

http://www.hmrc.gov.uk/manuals/eimanual/eim30052.htm

További találatok:

http://www.google.com/search?hl=en&ie=ISO-8859-1&q="with ret...

--------------------------------------------------
Note added at 57 mins (2007-09-15 15:09:11 GMT)
--------------------------------------------------

Itt van még egy jó példa:

"A contract may apply with retrospective effect to govern and regulate the relationships of the parties."

http://www.brewerconsulting.co.uk/cases/CJ9811CI.htm

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2007-09-15 16:37:43 GMT)
--------------------------------------------------

Érdekes a "retroactive" és a "retrospective" közötti különbség. A szótár szerint mindkettő jelentése "visszamenőleges", viszont úgy látszik angolul némi különbség van a kettő között:

"...the distinction between retrospectivity and retroactivity is helpful in understanding how retroactive and retrospective statutes operate:

A retroactive statute is one that operates as of a time prior to its enactment. A retrospective statute is one that operates for the future only. It is prospective, but it imposes new results in respect of a past event. A retroactive statute operates backwards. A retrospective statute operates forwards, but it looks backwards in that it attaches new consequences for the future to an event that took place before the statute was enacted. A retro­active statute changes the law from what it was; a retrospective statute changes the law from what it otherwise would be with respect to a prior event.

http://bcfamilylawblog.com/comments/34_0_1_0_C/



--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2007-09-15 17:34:57 GMT)
--------------------------------------------------

Megtaláltam a saját kérdésemre a választ:

"...nem vették figyelembe a visszaható (retroactive) és a visszatekintő (retrospective) jogszabályok - rendszerint elhanyagolt, de korántsem jelentéktelen - különbségét."

A továbbiakban pedig megmagyarázza a különbséget (9. oldal utolsó előtti bekezdése:
http://www.ajk.elte.hu/TudomanyosProfil/kiadvanyok/elektroni...

Bár ettől nem lettünk sokkal okosabbak, mert még mindig nem tudjuk, hogy melyik angol kifejezésnek van pontosan "visszamenőleges" jelentése. Lehet, hogy a "visszamenőleges" mind a kettő jelentését fedi és ezen belül létezik a "visszaható" és a "visszatekintő"? Akkor viszont felmerül a kérdés, hogy angolul is létezik-e egy harmadik fogalom a "visszamenőleges" pontos fordítására?
Selected response from:

xxxzsuzsa369
Grading comment
Köszönöm a valaszt!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1with retrospective effectxxxzsuzsa369
1 +3retroactiveIP-Chemist


Discussion entries: 2





  

Answers


32 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5 peer agreement (net): +3
retroactive


Explanation:
javaslat

IP-Chemist
Works in field
Native speaker of: Native in GermanGerman

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxdenny: retroactvely - visszamenoleges hatallyal
1 hr

agree  Sonia Soros
1 hr

agree  Iosif JUHASZ
1 hr

53 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
visszamenőleges hatállyal
with retrospective effect


Explanation:
"A dispensation cannot apply with retrospective effect to an earlier year."

http://www.hmrc.gov.uk/manuals/eimanual/eim30052.htm

További találatok:

http://www.google.com/search?hl=en&ie=ISO-8859-1&q="with ret...

--------------------------------------------------
Note added at 57 mins (2007-09-15 15:09:11 GMT)
--------------------------------------------------

Itt van még egy jó példa:

"A contract may apply with retrospective effect to govern and regulate the relationships of the parties."

http://www.brewerconsulting.co.uk/cases/CJ9811CI.htm

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2007-09-15 16:37:43 GMT)
--------------------------------------------------

Érdekes a "retroactive" és a "retrospective" közötti különbség. A szótár szerint mindkettő jelentése "visszamenőleges", viszont úgy látszik angolul némi különbség van a kettő között:

"...the distinction between retrospectivity and retroactivity is helpful in understanding how retroactive and retrospective statutes operate:

A retroactive statute is one that operates as of a time prior to its enactment. A retrospective statute is one that operates for the future only. It is prospective, but it imposes new results in respect of a past event. A retroactive statute operates backwards. A retrospective statute operates forwards, but it looks backwards in that it attaches new consequences for the future to an event that took place before the statute was enacted. A retro­active statute changes the law from what it was; a retrospective statute changes the law from what it otherwise would be with respect to a prior event.

http://bcfamilylawblog.com/comments/34_0_1_0_C/



--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2007-09-15 17:34:57 GMT)
--------------------------------------------------

Megtaláltam a saját kérdésemre a választ:

"...nem vették figyelembe a visszaható (retroactive) és a visszatekintő (retrospective) jogszabályok - rendszerint elhanyagolt, de korántsem jelentéktelen - különbségét."

A továbbiakban pedig megmagyarázza a különbséget (9. oldal utolsó előtti bekezdése:
http://www.ajk.elte.hu/TudomanyosProfil/kiadvanyok/elektroni...

Bár ettől nem lettünk sokkal okosabbak, mert még mindig nem tudjuk, hogy melyik angol kifejezésnek van pontosan "visszamenőleges" jelentése. Lehet, hogy a "visszamenőleges" mind a kettő jelentését fedi és ezen belül létezik a "visszaható" és a "visszatekintő"? Akkor viszont felmerül a kérdés, hogy angolul is létezik-e egy harmadik fogalom a "visszamenőleges" pontos fordítására?

xxxzsuzsa369
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 19
Grading comment
Köszönöm a valaszt!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  juvera: Beletaláltál, (szótár ide vagy oda) a visszamenőleges hatály a retrospecive, míg a retroactive a visszaható.
7 hrs