KudoZ home » Hungarian to English » Transport / Transportation / Shipping

gyorsforgalmi úthálózat

English translation: motorway and expressway network


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Hungarian term or phrase:gyorsforgalmi úthálózat
English translation:motorway and expressway network
Entered by: Gabor Kun

12:41 Jul 18, 2005
Hungarian to English translations [PRO]
Transport / Transportation / Shipping / EU integration
Hungarian term or phrase: gyorsforgalmi úthálózat
Magyarország gyorsforgalmi úthálózata (autópályák és autóutak).
Tud valaki egy EU kifejezést erre? Néhány helyen előfordul a "fast-traffic roads", de ez egy kicsit sántít, Angliában nem használják. Van ennél jobb gyűjtőfogalom? Szeretném elkerülni azt, hogy "motorway and dual carriageway network"-nak nevezzem.
Előre is köszönöm a segítséget.
Elizabeth Rudin
United Kingdom
motorway and expressway network
Explanation:
See links below (page 32)
Selected response from:

Gabor Kun
Hungary
Grading comment
Köszönöm, Gábor, és köszönet mindenkinek a hozzászólásokért!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2motorway and expressway network
Gabor Kun
4network of enclosed carriageways and motorways
susanna b
4higyway network
Iosif JUHASZ
4freeway system
Zoltan Bartok
4primary road network (motorways and dual carriageways)juvera
4 -1network of expresswaysxxxdenny


  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
gyorsforgalmi úthálózat
higyway network


Explanation:
Jobbat nem tudok! Vagy talan road network!

Iosif JUHASZ
Romania
Works in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian, Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 4

22 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
gyorsforgalmi úthálózat
freeway system


Explanation:


Zoltan Bartok
United States
Native speaker of: Native in HungarianHungarian, Native in EnglishEnglish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  xxxdenny: sajnos többségében nem freeway, hanem tollway
7 mins
  -> My understanding is that "free" in this case refers to "a highway that would be free of encroaching properties and which provided for control of access." Whether you pay for it or not, a road system can be called a "freeway system".

28 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
gyorsforgalmi úthálózat
network of expressways


Explanation:
Nem tudom, mi a legjobb British nyelvterületen, de ezt biztosan nem értik félre ott sem

--------------------------------------------------
Note added at 31 mins (2005-07-18 13:12:20 GMT)
--------------------------------------------------

expressway system - ez is OK

xxxdenny
Native speaker of: Hungarian
PRO pts in category: 12

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  susanna b: 'network of enclosed carriageways and motorways', az eddigi javaslatok nagyon amerikaiak, egyiket sem használják angilában vagy eu-s szövegkörnyezetben. gyorsforgalmi út valóban nincs angliában, de az 'enclosed carriageway' ezt fejezi ki.
14 mins
  -> http://www.clydeport.co.uk/index.php?site_id=3&page_id=454

45 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
gyorsforgalmi úthálózat
network of enclosed carriageways and motorways


Explanation:
Az eddig javasolt kifejezések amerikaiak, nem használják sem brit, sem eu-s szövegkörnyezetben. Angliában valóban nincs gyorsforgalmi út vagy arra vonatkozó szó, de az 'enclosed crriageway' olyan autóutat jelöl, ahol nem lehet megállni (=magyar gyorsforgalmi út). A többi gondolom érthető.

susanna b
Native speaker of: Native in HungarianHungarian

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
gyorsforgalmi úthálózat (autópályák és autóutak)
motorway and expressway network


Explanation:
See links below (page 32)


    Reference: http://www.europarl.eu.int/enlargement_new/treaty/doc_hu/aa0...
    Reference: http://www.europarl.eu.int/enlargement_new/treaty/doc_en/aa0...
Gabor Kun
Hungary
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 4
Grading comment
Köszönöm, Gábor, és köszönet mindenkinek a hozzászólásokért!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sonia Soros
40 mins

agree  juvera: Úgy látszik, ezt a kifejezést vették be, így ez a legcélszerűbb az adott esetben.
18 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
gyorsforgalmi úthálózat
primary road network (motorways and dual carriageways)


Explanation:
Az utak rendszerezése még Európán belül is sokféle, lásd pl. az angol "trunk road" besorolást.
Mivel a zárójelbe tett magyarázatot úgyis hozzá kell tenni, (legalább is a kérdésből úgy tűnik), a fenti megoldja a problémát.

"The United Kingdom's primary road network comprises over 6000 miles of A-class roads and motorways." http://www.speedcheck.co.uk/marketAreas01.htm

Itt pont ebben az értelemben használják:
"Good quality access to the primary road and rail networks is critical to the future success of Kent’s ports and to their development." www.kmsp.org.uk/chapter08.html

juvera
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 32