KudoZ home » Italian to Dutch » History

paleontologo e paletnologo

Dutch translation: paleontoloog en paleoantropoloog


22:43 Jul 4, 2008
Italian to Dutch translations [Non-PRO]
History
Italian term or phrase: paleontologo e paletnologo
paleontologo en paletnologo

Weet iemand het verschil. En weet iemand een normaal Nederlands woord voor dit beroep?

Grazie Sigune
sigune
Dutch translation:paleontoloog en paleoantropoloog
Explanation:
Paleontologie (Grieks: παλαιός (palaios): oud) is de wetenschap die de ontwikkeling van het leven op onze planeet in het geologisch verleden, gebaseerd op alle fossiele resten of sporen van planten en dieren, (o.a: dinosauriërs) bestudeert.

De paleo-etnologie houdt zich bezig in hetzelfde verband bezig met het bestuderen van de mensen.

Ik heb niet de indruk dat de term paleo-etnoloog in het Nederlands vaak wordt gebruikt, wellicht wordt "paleoantropoloog" gebruikt. Paleoantropologie is een studie waarbij uitgestorven mensachtigen bestudeerd worden. De paleoantropologen proberen aan de hand van fossielen inzicht te krijgen in het ontstaan en de evolutie van de mens.

Paleoantropologie was in de negentiende eeuw in opkomst en in de twintigste eeuw hebben paleoantropologen een groot aantal fossiele overblijfselen gevonden, vooral in Afrika. Hoewel er al een groot aantal fossielen ontdekt is, blijft de evolutie van de mens nog onzeker. De stamboom van de mens heeft nog vele gaten en bij iedere nieuwe ontdekking kan de oude stamboom vervangen worden voor een betere versie.



--------------------------------------------------
Note added at 10 hrs (2008-07-05 09:07:57 GMT)
--------------------------------------------------

"gewone woorden" zijn er volgens mij niet, het is specialistenwerk

http://nl.wikipedia.org/wiki/Paleoantropologie
Selected response from:

hirselina
Grading comment
Grazie mille
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4paleontoloog en volksoudheidskundigexxxcora leek
2 +1paleontoloog en paleoantropolooghirselina


Discussion entries: 1





  

Answers


10 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +1
paleontoloog en paleoantropoloog


Explanation:
Paleontologie (Grieks: παλαιός (palaios): oud) is de wetenschap die de ontwikkeling van het leven op onze planeet in het geologisch verleden, gebaseerd op alle fossiele resten of sporen van planten en dieren, (o.a: dinosauriërs) bestudeert.

De paleo-etnologie houdt zich bezig in hetzelfde verband bezig met het bestuderen van de mensen.

Ik heb niet de indruk dat de term paleo-etnoloog in het Nederlands vaak wordt gebruikt, wellicht wordt "paleoantropoloog" gebruikt. Paleoantropologie is een studie waarbij uitgestorven mensachtigen bestudeerd worden. De paleoantropologen proberen aan de hand van fossielen inzicht te krijgen in het ontstaan en de evolutie van de mens.

Paleoantropologie was in de negentiende eeuw in opkomst en in de twintigste eeuw hebben paleoantropologen een groot aantal fossiele overblijfselen gevonden, vooral in Afrika. Hoewel er al een groot aantal fossielen ontdekt is, blijft de evolutie van de mens nog onzeker. De stamboom van de mens heeft nog vele gaten en bij iedere nieuwe ontdekking kan de oude stamboom vervangen worden voor een betere versie.



--------------------------------------------------
Note added at 10 hrs (2008-07-05 09:07:57 GMT)
--------------------------------------------------

"gewone woorden" zijn er volgens mij niet, het is specialistenwerk

http://nl.wikipedia.org/wiki/Paleoantropologie

hirselina
Works in field
Native speaker of: Native in FrenchFrench, Native in DutchDutch
Grading comment
Grazie mille

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  anejin
45 mins
  -> Grazie!

10 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
paleontoloog en volksoudheidskundige


Explanation:
paleontoloog bestudeert fossielen;
paletnologo bestudeert oude volkeren;
Zie voor uitleg website over Museo Preistorico e Etnografico


    Reference: http://www.ips.it/musis/itin
xxxcora leek
Native speaker of: Native in DutchDutch