ProZ.com global directory of translation services
 The translation workplace
Ideas
KudoZ home » Italian to Romanian » Accounting

al lordo degli oneri deducibili

Romanian translation: reddito al lordo degli oneri deducibili = venit brut total calculat conform legislaţiei italiene

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Italian term or phrase:al lordo degli oneri deducibili
Romanian translation:reddito al lordo degli oneri deducibili = venit brut total calculat conform legislaţiei italiene
Entered by: Adina Lazar

13:31 Apr 6, 2010
Italian to Romanian translations [PRO]
Bus/Financial - Accounting
Italian term or phrase: al lordo degli oneri deducibili
La detrazione per carichi di famiglia spettano per persone con reddito non superiore a 2.840,51 Euro al lordo degli oneri deducibili.
violka
reddito al lordo degli oneri deducibili = venit brut total calculat conform legislaţiei italiene
Explanation:
"DPR 917/1986- Testo unico delle imposte sui redditi
Titolo I - IMPOSTA SUL REDDITO DELLE PERSONE FISICHE
Art. 6. - Classificazione dei redditi
1. I singoli redditi sono classificati nelle seguenti categorie:
a) redditi fondiari;
b) redditi di capitale;
c) redditi di lavoro dipendente;
d) redditi di lavoro autonomo;
e) redditi di impresa;
f) redditi diversi.
...
Art. 8. - Determinazione del ***reddito complessivo***
1. Il reddito complessivo si determina sommando i redditi di ogni categoria che concorrono a formarlo e sottraendo le perdite derivanti dall’esercizio di imprese commerciali di cui all’articolo 66 e quelle derivanti dall’esercizio di arti e professioni.
...
Art. 10. - Oneri deducibili
1. Dal reddito complessivo si deducono, se non sono deducibili nella determinazione dei singoli redditi che concorrono a formarlo, i seguenti oneri sostenuti dal contribuente...
...
Art. 11. - Determinazione dell’imposta
1. L’imposta lorda è determinata applicando al ***reddito complessivo, al netto degli oneri deducibili*** indicati nell’articolo 10, le seguenti aliquote per scaglioni di reddito..."
(http://www.miolegale.it/normativa/98-TUIR-Testo-Unico-impost...

Pratticamente:
1) Reddito complessivo al netto degli oneri deducibili = ***Reddito complessivo*** - Oneri deducibili
2) ***Reddito complessivo (al lordo degli oneri deducibili)*** = Reddito complessivo al netto degli oneri deducibili + Oneri deducibili
3) ***Reddito complessivo*** = Somma dei Redditi - Perdite (derivanti dall’esercizio di imprese commerciali e di arti e professioni)

În textul pe care trebuie să-l traduci, s-a specificat "reddito... al lordo degli oneri deducibili", pentru a nu fi confundat cu "reddito complessivo al netto degli oneri deducibili" care reprezintă baza de calcul asupra căreia se aplică impozitul.

In România, Codul fiscal 2010 prevede calcularea unui venit net pe fiecare categorie de venituri:
Venitul net = Venitul brut - Cheltuieli deductibile/Deduceri personale

"Codul Fiscal 2010 > TITLUL III Impozitul pe venit > CAP. I Dispozitii generale > ART. 41 Categorii de venituri supuse impozitului pe venit
ART. 41 Categorii de venituri supuse impozitului pe venit
articol din Codul Fiscal 2010/TITLUL III Impozitul pe venit/CAP. I Dispozitii generale
Categoriile de venituri supuse impozitului pe venit, potrivit prevederilor prezentului titlu, sunt urmatoarele:
a) venituri din activitati independente, definite conform art. 46;
b) venituri din salarii, definite conform art. 55;
c) venituri din cedarea folosintei bunurilor, definite conform art. 61;
d) venituri din investitii, definite conform art. 65;
e) venituri din pensii, definite conform art. 68;
f) venituri din activitati agricole, definite conform art. 71;
g) venituri din premii si din jocuri de noroc, definite conform art. 75;
h) venituri din transferul proprietatilor imobiliare, definite conform art. 77^1;
i) venituri din alte surse, definite conform art. 78."
(http://codfiscal.money.ro/art-41-categorii-de-venituri-supus...

Pentru categoriile de venituri mentionate la art. 41 lit. a), c) si f):
Venitul net anual impozabil = Venitul net anual - Pierderi fiscale reportate

"ART. 80 Stabilirea venitului net anual impozabil
articol din Codul Fiscal 2010/TITLUL III Impozitul pe venit/CAP. X Venitul net anual impozabil
(1) Venitul net anual impozabil se stabileste de catre contribuabil pe fiecare sursa din categoriile de venituri mentionate la art. 41 lit. a), c) si f) prin deducerea din venitul net anual a pierderilor fiscale reportate si se inscrie in declaratia de impunere."
(http://codfiscal.money.ro/art-80-stabilirea-venitului-net-an...

După cum se poate vedea, sistemele de impozitare din cele două ţări sunt complet diferite:
- în Italia, venitul brut total reprezintă suma tuturor veniturilor brute realizate din care se scad pierderile, iar impozitul se calculează pe tranşe de venit net total, aplicând procentele corespunzătoare
- în România, pentru fiecare categorie de venituri se calculează un venit net impozabil cu formule de calcul diferite, iar impozitul se calculează şi se plăteşte separat.

Dacă doreşti, poţi folosi o notă la subsolul paginii unde să explici mecanismul de formare al acestui indicator.

--------------------------------------------------
Note added at 1 giorno6 ore (2010-04-07 19:56:54 GMT)
--------------------------------------------------

Toate explicaţiile pe care le-am dat se referă la impozitarea veniturilor ***PERSOANELOR FIZICE***:

"Codul Fiscal 2010
TITLUL III Impozitul pe venit
CAP. I Dispozitii generale
ART. 39 Contribuabili
Urmatoarele persoane datoreaza plata impozitului conform prezentului titlu si sunt numite in continuare contribuabili:
a) ***persoanele fizice*** rezidente;
b) ***persoanele fizice*** nerezidente care desfasoara o activitate independenta prin intermediul unui sediu permanent in Romania;
c) ***persoanele fizice*** nerezidente care desfasoara activitati dependente in Romania;
d) ***persoanele fizice*** nerezidente care obtin venituri prevazute la art. 89."
(http://codfiscal.money.ro/art-39-contribuabili/)

Analizând pe categorii de venit:
- venituri din activităţi independente - le realizează meseriaşii şi profesioniştii (aceştia au cod fiscal şi pot înregistra pierderi, spre exemplu);
- venituri din salarii - le realizează salariaţii;
- venituri din cedarea folosinţei bunurilor - le realizează orice persoană fizică care închiriază un apartament , teren, etc.;
- venituri din investiţii - le realizează orice persoană fizică care investeşte economiile în fonduri, depozite, etc.;
- venituri din pensii - le realizează pensionarii;
- venituri din activităţi agricole - le realizează persoanele fizice care desfăşoară o activitate agricolă prevăzută art. 71 CF;
- venituri din premii şi din jocuri de noroc - le realizează orice persoană fizică care câştigă un premiu la extrageri sau la LOTO, spre exemplu;
- venituri din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal - le realizează orice persoană fizică care vinde un apartament sau teren, spre exemplu;
- venituri din alte surse - le realizează orice persoană fizică care spre exemplu câştigă un premiu la o tragere de amortizare.

NOTĂ: Sunt de profesie economist, specializare: analist-programator, deci cunosc diferenţa dintre persoane fizice şi persoane juridice.


--------------------------------------------------
Note added at 1 giorno7 ore (2010-04-07 20:33:25 GMT)
--------------------------------------------------

Ca să sune mai bine, în loc de "Venit brut" se poate utiliza ***"VENIT GLOBAL"***.
Selected response from:

Adina Lazar
Spain
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1reddito al lordo degli oneri deducibili = venit brut total calculat conform legislaţiei italiene
Adina Lazar
5 +1inclusiv/brut (curpinzând şi) cheltuielile deductibile
Anca Maria Marin


Discussion entries: 2





  

Answers


46 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
inclusiv/brut (curpinzând şi) cheltuielile deductibile


Explanation:
.... cu un venit care nu depăşeşte (suma de) 2.840,51 Euro inclusiv/brut (curpinzând şi) cheltuielile deductibile.

--------------------------------------------------
Note added at 50 minute (2010-04-06 14:22:21 GMT)
--------------------------------------------------

al lordo loc.avv. CO senza detrarre la tara: peso calcolato al l. | comprese le spese, le detrazioni: calcolare il guadagno al l.; anche loc.agg.inv.: guadagno, stipendio al l.

BRU//T ~tă (~ți, ~te) 1) (despre venituri) Care este evaluat fără a scădea impozitul sau cheltuielile aferente.

Anca Maria Marin
Romania
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Monica Tuduce: incluzând deducerile personale - http://codfiscal.money.ro/art-56-deducere-personala/
22 hrs
  -> Mulţumesc frumos! O zi bună! :)

14 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
reddito al lordo degli oneri deducibili = venit brut total calculat conform legislaţiei italiene


Explanation:
"DPR 917/1986- Testo unico delle imposte sui redditi
Titolo I - IMPOSTA SUL REDDITO DELLE PERSONE FISICHE
Art. 6. - Classificazione dei redditi
1. I singoli redditi sono classificati nelle seguenti categorie:
a) redditi fondiari;
b) redditi di capitale;
c) redditi di lavoro dipendente;
d) redditi di lavoro autonomo;
e) redditi di impresa;
f) redditi diversi.
...
Art. 8. - Determinazione del ***reddito complessivo***
1. Il reddito complessivo si determina sommando i redditi di ogni categoria che concorrono a formarlo e sottraendo le perdite derivanti dall’esercizio di imprese commerciali di cui all’articolo 66 e quelle derivanti dall’esercizio di arti e professioni.
...
Art. 10. - Oneri deducibili
1. Dal reddito complessivo si deducono, se non sono deducibili nella determinazione dei singoli redditi che concorrono a formarlo, i seguenti oneri sostenuti dal contribuente...
...
Art. 11. - Determinazione dell’imposta
1. L’imposta lorda è determinata applicando al ***reddito complessivo, al netto degli oneri deducibili*** indicati nell’articolo 10, le seguenti aliquote per scaglioni di reddito..."
(http://www.miolegale.it/normativa/98-TUIR-Testo-Unico-impost...

Pratticamente:
1) Reddito complessivo al netto degli oneri deducibili = ***Reddito complessivo*** - Oneri deducibili
2) ***Reddito complessivo (al lordo degli oneri deducibili)*** = Reddito complessivo al netto degli oneri deducibili + Oneri deducibili
3) ***Reddito complessivo*** = Somma dei Redditi - Perdite (derivanti dall’esercizio di imprese commerciali e di arti e professioni)

În textul pe care trebuie să-l traduci, s-a specificat "reddito... al lordo degli oneri deducibili", pentru a nu fi confundat cu "reddito complessivo al netto degli oneri deducibili" care reprezintă baza de calcul asupra căreia se aplică impozitul.

In România, Codul fiscal 2010 prevede calcularea unui venit net pe fiecare categorie de venituri:
Venitul net = Venitul brut - Cheltuieli deductibile/Deduceri personale

"Codul Fiscal 2010 > TITLUL III Impozitul pe venit > CAP. I Dispozitii generale > ART. 41 Categorii de venituri supuse impozitului pe venit
ART. 41 Categorii de venituri supuse impozitului pe venit
articol din Codul Fiscal 2010/TITLUL III Impozitul pe venit/CAP. I Dispozitii generale
Categoriile de venituri supuse impozitului pe venit, potrivit prevederilor prezentului titlu, sunt urmatoarele:
a) venituri din activitati independente, definite conform art. 46;
b) venituri din salarii, definite conform art. 55;
c) venituri din cedarea folosintei bunurilor, definite conform art. 61;
d) venituri din investitii, definite conform art. 65;
e) venituri din pensii, definite conform art. 68;
f) venituri din activitati agricole, definite conform art. 71;
g) venituri din premii si din jocuri de noroc, definite conform art. 75;
h) venituri din transferul proprietatilor imobiliare, definite conform art. 77^1;
i) venituri din alte surse, definite conform art. 78."
(http://codfiscal.money.ro/art-41-categorii-de-venituri-supus...

Pentru categoriile de venituri mentionate la art. 41 lit. a), c) si f):
Venitul net anual impozabil = Venitul net anual - Pierderi fiscale reportate

"ART. 80 Stabilirea venitului net anual impozabil
articol din Codul Fiscal 2010/TITLUL III Impozitul pe venit/CAP. X Venitul net anual impozabil
(1) Venitul net anual impozabil se stabileste de catre contribuabil pe fiecare sursa din categoriile de venituri mentionate la art. 41 lit. a), c) si f) prin deducerea din venitul net anual a pierderilor fiscale reportate si se inscrie in declaratia de impunere."
(http://codfiscal.money.ro/art-80-stabilirea-venitului-net-an...

După cum se poate vedea, sistemele de impozitare din cele două ţări sunt complet diferite:
- în Italia, venitul brut total reprezintă suma tuturor veniturilor brute realizate din care se scad pierderile, iar impozitul se calculează pe tranşe de venit net total, aplicând procentele corespunzătoare
- în România, pentru fiecare categorie de venituri se calculează un venit net impozabil cu formule de calcul diferite, iar impozitul se calculează şi se plăteşte separat.

Dacă doreşti, poţi folosi o notă la subsolul paginii unde să explici mecanismul de formare al acestui indicator.

--------------------------------------------------
Note added at 1 giorno6 ore (2010-04-07 19:56:54 GMT)
--------------------------------------------------

Toate explicaţiile pe care le-am dat se referă la impozitarea veniturilor ***PERSOANELOR FIZICE***:

"Codul Fiscal 2010
TITLUL III Impozitul pe venit
CAP. I Dispozitii generale
ART. 39 Contribuabili
Urmatoarele persoane datoreaza plata impozitului conform prezentului titlu si sunt numite in continuare contribuabili:
a) ***persoanele fizice*** rezidente;
b) ***persoanele fizice*** nerezidente care desfasoara o activitate independenta prin intermediul unui sediu permanent in Romania;
c) ***persoanele fizice*** nerezidente care desfasoara activitati dependente in Romania;
d) ***persoanele fizice*** nerezidente care obtin venituri prevazute la art. 89."
(http://codfiscal.money.ro/art-39-contribuabili/)

Analizând pe categorii de venit:
- venituri din activităţi independente - le realizează meseriaşii şi profesioniştii (aceştia au cod fiscal şi pot înregistra pierderi, spre exemplu);
- venituri din salarii - le realizează salariaţii;
- venituri din cedarea folosinţei bunurilor - le realizează orice persoană fizică care închiriază un apartament , teren, etc.;
- venituri din investiţii - le realizează orice persoană fizică care investeşte economiile în fonduri, depozite, etc.;
- venituri din pensii - le realizează pensionarii;
- venituri din activităţi agricole - le realizează persoanele fizice care desfăşoară o activitate agricolă prevăzută art. 71 CF;
- venituri din premii şi din jocuri de noroc - le realizează orice persoană fizică care câştigă un premiu la extrageri sau la LOTO, spre exemplu;
- venituri din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal - le realizează orice persoană fizică care vinde un apartament sau teren, spre exemplu;
- venituri din alte surse - le realizează orice persoană fizică care spre exemplu câştigă un premiu la o tragere de amortizare.

NOTĂ: Sunt de profesie economist, specializare: analist-programator, deci cunosc diferenţa dintre persoane fizice şi persoane juridice.


--------------------------------------------------
Note added at 1 giorno7 ore (2010-04-07 20:33:25 GMT)
--------------------------------------------------

Ca să sune mai bine, în loc de "Venit brut" se poate utiliza ***"VENIT GLOBAL"***.

Adina Lazar
Spain
Specializes in field
Native speaker of: Native in ItalianItalian, Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 28

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Monica Tuduce: Traducerea este corectă, explicaţia mai puţin. Să nu amestecăm persoanele fizice cu cele juridice, în textul italian violka are persoane fizice. Citatele cu prevederile din Codul fiscal ro se referă la persoane juridice. Sper că nu strigi la mine :)
8 hrs
  -> Ne este adevărat! Toate citatele şi explicaţiile pe care le-am dat se referă la PERSOANE FIZICE!!! Vezi nota.

agree  Carmen Copilau
4 days
  -> Mulţumesc Carmen!