KudoZ home » Italian to Romanian » Law (general)

incidente probatorio

Romanian translation: probă cu interogatoriu a părţii adverse


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Italian term or phrase:incidente probatorio
Romanian translation:probă cu interogatoriu a părţii adverse
Entered by: Carmen Copilau

07:40 Feb 12, 2009
Italian to Romanian translations [PRO]
Law/Patents - Law (general)
Italian term or phrase: incidente probatorio
Dintr-o citatie: "La CTU depositata, in occasione del disposto incidente probatorio volto ad accertare le condizioni del Sig. XXX, evidenzia che...".

Am gasit definitii in italiana:
http://it.wikipedia.org/wiki/Incidente_probatorio
www.mpublic.ro/ue_doctrina/studiu.pdf

... ma puteti ajuta cu corespondentul in romana?

Multumesc mult!
Magda Dan
Italy
probă cu interogatoriu a părţii adverse
Explanation:
Din câte ştiu eu, în România nu există "incidente probatoriu", seamănă un pic cu probă cu interogatoriu a părţii adverse dar până la un punct.
În primul rând este o audienţă specială de interogare a părţii reclamante care de obicei este partea vătămată. Are loc înainte de a începe procesul.
Am să dau un exemplu pentru a explica mai bine.
O prostituată denunţă o persoană declarând că este proxenetul ei şi în plus el o maltrata şi o obliga să se prostitueze. Poliţia face cercetările de rigoare şi-l aresteată pe proxenet care susţine că de fapt el doar o ajuta să se deplaseze la locul de muncă sau prin altceva.
Cele două declaraţii (învinuit şi parte vătămată) sunt atât de discrepante că Procurorul sau chiar judecătorul stabilesc o audienţă extraordianară la care care vor partecipa: judecătorul (în această fază este vorba despre judecătorul pentru ancheta preliminară), procurorul, anchetatul, avocaţii anchetatului.
În cadrul acestei audienţe, atât procurorul cât şi avocatul pun întrebări părţii vătămate pentru a demonstra că ceea ce a declarat în faţa poliţiei este sau nu adevărat. Poate formula întrebări şi anchetatul prin avocatul său dar toate întrebările trebuie să aibe acordul judecătorului. El este acela care conduce audienţa iar dacă el nu este de acord cu o întrebare sau cere să fie reformulată sau o respinge cerând părţii vătămate să nu răspundă.

Un alt motiv pentru care se cere audienţa aceasta:
În Italia a fost introdusă o lege prin care, dacă reclamantul (querelantul) porneşte o acţiune penală formulând plângerea (querela, denunţul) în scris, el are obligaţia de a se prezenta la proces pentru a-şi susţine şi verbal plângerea, altfel plângerea lui poate fi anulată, îşi va pierde valoarea.
Datorită faptului că prostituata noastră ar putea să plece de pe teritoriul italian şi deci să nu mai poată fi găsită, judecătorul sau procurorul pot cere această audienţă de "incidente probatoriu" pentru a achiziţiona mărturia sa.
Această audienţă este înregistrată de la început şi până la sfârşit.
Este de o importanţă fundamentală pentru că stabileşte dacă anchetatul va fi trimis în faţa instanţei sau nu.

Din câte am citit eu, în România, proba cu interogatoriu a părţii adverse prevede ca solicitantul să depună în prealabil lista cu întrebări. În Italia nu trebuie să se facă aşa ceva dar, cum spuneam, dacă judecătorului nu-i place întrebarea, o respinge iar partea vătămată nu este obligată să răspundă. Bineînţeles că apărătorul prin întrebările sale doreşte să demonstreze că partea vătămată nu este credibilă.

O altă variantă de traducere a termenului ar fi "audienţă de administrarea probelor"

Sper să te fi ajutat


--------------------------------------------------
Note added at 9 ore (2009-02-12 17:07:12 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Cu plăcere!
Selected response from:

Carmen Copilau
Italy
Grading comment
Am adaugat si cuvantul "preliminar". Multumesc mult, Carmen!!!!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1audierea “incidentelor probatorii”
Claudia Popa (Klaus)
4administrare anticipată a probelor
Violeta Vasian
3probă cu interogatoriu a părţii adverse
Carmen Copilau


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
audierea “incidentelor probatorii”


Explanation:
"De asemenea, el este cel care conduce audierea “incidentelor probatorii”, procedură care permite suspectului sau Ministerului Public să obţină elemente de probă decisive care nu pot fi obţinute pe căi normale, dar al căror conţinut este stabilit ca fiind important (de exemplu, obţinerea mărturiei direct de la o persoană infirmă, ameninţată sau de la un complice care acceptă să colaboreze)."
http://www.clr.ro/eBuletin/4_2001/Binform4_2001_2.htm



Claudia Popa (Klaus)
Romania
Works in field
Native speaker of: Native in RomanianRomanian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Anca Maria Marin
41 days

5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
administrare anticipată a probelor


Explanation:
O altă varintă ar fi să menţii "incidente probatorio" cu explicaţia în paranteză (procedură de administrare a probelor)

Proiectul Noului Cod de Procedură Penală, aprobat în decembrie 2008 prevede instituţii noi (având în vedere alinierea cu normele europene) printre care şi ***administrarea anticipată a probelor***, judecătorul de drepturi ţi libertăţi, judecătorul de cameră preliminară, etc. După cum se vede din definiţiile de mai jos "incidente probatorio" este o procedură de anticipare a administrării anumitor probe care, datorită unor motive întemeiate (art. 392 c.p.p.) prezintă riscul de a nu fi administrate până la începerea dezbaterilor.

http://www.euroavocatura.ro/articole/410/MJ:_Fisa_tehica_a_P...

„Competenţa judecătorului de drepturi şi libertăţi şi a judecătorului de cameră preliminară este, de asemenea, stabilită ţinându-se seama de atribuţiile specifice ale acestor organe judiciare. Judecătorul de drepturi şi libertăţi va soluţiona cererile, propunerile, plângerile, contestaţiile sau orice alte sesizări referitoare la măsurile preventive, la măsurile asigurătorii, la măsurile de siguranţă cu caracter provizoriu, la actele procurorului, în cazurile prevăzute de lege, la autorizarea percheziţiilor, a tehnicilor speciale de supraveghere sau de cercetare ori a altor procedee probatorii potrivit legii, la administrarea anticipată a probelor, precum şi orice alte cazuri prevăzute de lege .”

http://www.avocatnet.ro/content/articles/id_14041/Proiectul/...

De Mauro

incidente probatorio loc.s.m. TS dir., attività istruttoria compiuta, nel corso di un procedimento penale, prima dell’apertura del dibattimento per motivi previsti dalla legge.

http://www.simone.it/newdiz/?action=view&id=848&q=incidente ...

Incidente probatorio (d. proc. pen.)
È un meccanismo di anticipazione della fase di formazione della prova che, in linea di principio, nel nuovo codice di procedura penale è esperibile nel corso delle indagini preliminari o in sede di udienza preliminare.
Esso trova la sua ratio nell'esigenza di assicurare quelle fonti di prova che per determinati motivi, indicati tassativamente dall'art. 392 c.p.p., rischiano di non pervenire in dibattimento. In particolare, ai sensi dell'art. 392 c.p.p., il P.M. e l'indagato (nonché l'imputato in sede di udienza preliminare) possono chiedere al giudice che si proceda ad incidente probatorio, nei seguenti tassativi casi:
a) per l'assunzione di una testimonianza di una persona, quando vi è fondato motivo di ritenere che la stessa non potrà essere esaminata nel dibattimento per infermità o altro grave impedimento. Per grave impedimento deve intendersi una situazione non riconducibile ad una patologia fisica, ad es. trasferimento all'estero per motivi di lavoro, che abbia i caratteri di irreparabilità permanente;
b) per l'assunzione di una testimonianza quando, per elementi concreti e specifici, vi è fondato motivo di ritenere che la persona sia sottoposta a violenza, minaccia, offerta o promessa di denaro o di altra utilità affinché non deponga o deponga il falso;
c) per l'esame dell'indagato (imputato, se in udienza preliminare) su fatti concernenti la responsabilità di altri;
d) per l'esame di una persona imputata in un processo connesso o collegato;
e) per procedere al confronto tra persone che, in altro incidente probatorio o al P.M. abbiano reso dichiarazioni discordanti, ricorrendo però le condizioni di cui alle lett. a) e b);
f) per espletare una perizia o un esperimento giudiziale se la prova riguarda una persona, una cosa o un luogo il cui stato è soggetto a modificazione non evitabile;
g) per procedere ad una ricognizione allorché ragioni di urgenza non consentono il rinvio dell'atto al dibattimento;
h) per l'assunzione di una testimonianza di persona minore degli anni sedici, quando si procede per reati di riduzione o mantenimento in schiavitù, tratta di persone, acquisto e alienazione di schiavi, violenza sessuale o prostituzione e pornografia minorile. Il giudice, in questo caso, può disporre che il minore sia ascoltato in luogo diverso dal Tribunale ovvero presso la sua abitazione, avvalendosi anche di strutture specializzate di assistenza;
i) per l'espletamento di una perizia che, se svolta in dibattimento, determinerebbe la sua sospensione per oltre 60 giorni.
L'(—) è inserito nella fase delle indagini preliminari. Può essere promosso dalla persona sottoposta alle indagini e dal P.M., che però può essere stimolato dalla persona offesa dal reato o dall'indagato. L'(—) può anche essere espletato nel corso dell'udienza preliminare (C. Cost. n. 77/94).
Alla assunzione della prova presiede il giudice per le indagini preliminari.
L'udienza del G.I.P. si svolge in camera di consiglio e quindi senza pubblico, ma essa segue le forme dibattimentali per quanto concerne l'esame diretto e incrociato delle persone sottoposte ad esame, cui il P.M. e il difensore dell'investigato possono rivolgere direttamente domande. Una volta assunte, le prove sono utilizzabili in dibattimento, ma solo nei confronti degli imputati i cui difensori hanno partecipato alla loro assunzione




Violeta Vasian
Italy
Specializes in field
Native speaker of: Romanian
PRO pts in category: 56

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
probă cu interogatoriu a părţii adverse


Explanation:
Din câte ştiu eu, în România nu există "incidente probatoriu", seamănă un pic cu probă cu interogatoriu a părţii adverse dar până la un punct.
În primul rând este o audienţă specială de interogare a părţii reclamante care de obicei este partea vătămată. Are loc înainte de a începe procesul.
Am să dau un exemplu pentru a explica mai bine.
O prostituată denunţă o persoană declarând că este proxenetul ei şi în plus el o maltrata şi o obliga să se prostitueze. Poliţia face cercetările de rigoare şi-l aresteată pe proxenet care susţine că de fapt el doar o ajuta să se deplaseze la locul de muncă sau prin altceva.
Cele două declaraţii (învinuit şi parte vătămată) sunt atât de discrepante că Procurorul sau chiar judecătorul stabilesc o audienţă extraordianară la care care vor partecipa: judecătorul (în această fază este vorba despre judecătorul pentru ancheta preliminară), procurorul, anchetatul, avocaţii anchetatului.
În cadrul acestei audienţe, atât procurorul cât şi avocatul pun întrebări părţii vătămate pentru a demonstra că ceea ce a declarat în faţa poliţiei este sau nu adevărat. Poate formula întrebări şi anchetatul prin avocatul său dar toate întrebările trebuie să aibe acordul judecătorului. El este acela care conduce audienţa iar dacă el nu este de acord cu o întrebare sau cere să fie reformulată sau o respinge cerând părţii vătămate să nu răspundă.

Un alt motiv pentru care se cere audienţa aceasta:
În Italia a fost introdusă o lege prin care, dacă reclamantul (querelantul) porneşte o acţiune penală formulând plângerea (querela, denunţul) în scris, el are obligaţia de a se prezenta la proces pentru a-şi susţine şi verbal plângerea, altfel plângerea lui poate fi anulată, îşi va pierde valoarea.
Datorită faptului că prostituata noastră ar putea să plece de pe teritoriul italian şi deci să nu mai poată fi găsită, judecătorul sau procurorul pot cere această audienţă de "incidente probatoriu" pentru a achiziţiona mărturia sa.
Această audienţă este înregistrată de la început şi până la sfârşit.
Este de o importanţă fundamentală pentru că stabileşte dacă anchetatul va fi trimis în faţa instanţei sau nu.

Din câte am citit eu, în România, proba cu interogatoriu a părţii adverse prevede ca solicitantul să depună în prealabil lista cu întrebări. În Italia nu trebuie să se facă aşa ceva dar, cum spuneam, dacă judecătorului nu-i place întrebarea, o respinge iar partea vătămată nu este obligată să răspundă. Bineînţeles că apărătorul prin întrebările sale doreşte să demonstreze că partea vătămată nu este credibilă.

O altă variantă de traducere a termenului ar fi "audienţă de administrarea probelor"

Sper să te fi ajutat


--------------------------------------------------
Note added at 9 ore (2009-02-12 17:07:12 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Cu plăcere!

Carmen Copilau
Italy
Specializes in field
Native speaker of: Native in RomanianRomanian, Native in ItalianItalian
PRO pts in category: 182
2 corroborated select projects
in this pair and field What is ProZ.com Project History(SM)?
Grading comment
Am adaugat si cuvantul "preliminar". Multumesc mult, Carmen!!!!