KudoZ home » Latin to Dutch » Other

Phoenix

Dutch translation: zuidelijke driehoek


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Latin term or phrase:triangulum australe
Dutch translation:zuidelijke driehoek
Entered by: cca

14:32 Aug 23, 2002
Latin to Dutch translations [PRO]
/ Astrology
Latin term or phrase: Phoenix
Lijst met sterrenbeelden, verder geen context:

Phoenix
Sculptor = beeldhouwer??
Triangulum Australe (Triangulum = driehoek)
Simone Michels
Belgium
Phoenix; beeldhouwer; zuidelijke driehoek
Explanation:
Phoenix is de naam van een mythische vogel die om de 500 jaar geboren wordt uit een ei waarin de resten van zijn vader zitten. Wanneer hij 5 jaar oud is, bouwt hij een nest dat hij bedekt met welriekende, maar ontvlambare kruiden. De zon steekt het nest in brand. Uit de as vormt zich het ei, waaruit 500 jaar later zijn zoon geboren zal worden.
Met de beeldhouwer wordt Pygmalion bedoeld. Deze had een afkeer van vrouwen, maar vervaardigde zelf een beeld dat voor hem de ideale vrouw voorstelde. Hij werd er verliefd op. Aphrodite/Venus, de godin van de liefde, zorgde ervoor dat het beeld tot leven kwam.
australis betekent zuidelijk; de vorm australe omdat triangulum (driehoek) onzijdig is. De triangulum australe bevindt zich dus in de zuidelijke hemelstreek.
Selected response from:

cca
Belgium
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1Phoenix; beeldhouwer; zuidelijke driehoekcca
4 +1Fenix
Jos Essers


  

Answers


30 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
Fenix


Explanation:
De Vogel, je weet wel!

Jos Essers
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  swisstell
13 mins

1 day22 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
Phoenix; beeldhouwer; zuidelijke driehoek


Explanation:
Phoenix is de naam van een mythische vogel die om de 500 jaar geboren wordt uit een ei waarin de resten van zijn vader zitten. Wanneer hij 5 jaar oud is, bouwt hij een nest dat hij bedekt met welriekende, maar ontvlambare kruiden. De zon steekt het nest in brand. Uit de as vormt zich het ei, waaruit 500 jaar later zijn zoon geboren zal worden.
Met de beeldhouwer wordt Pygmalion bedoeld. Deze had een afkeer van vrouwen, maar vervaardigde zelf een beeld dat voor hem de ideale vrouw voorstelde. Hij werd er verliefd op. Aphrodite/Venus, de godin van de liefde, zorgde ervoor dat het beeld tot leven kwam.
australis betekent zuidelijk; de vorm australe omdat triangulum (driehoek) onzijdig is. De triangulum australe bevindt zich dus in de zuidelijke hemelstreek.

cca
Belgium
PRO pts in pair: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Egmont
118 days