KudoZ home » Norwegian to English » Law/Patents

storulykkeforskriften

English translation: storulykkeforskriften


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Norwegian term or phrase:storulykkeforskriften
English translation:storulykkeforskriften
Entered by: Sven Petersson

13:17 Jul 6, 2003
Norwegian to English translations [PRO]
Law/Patents
Norwegian term or phrase: storulykkeforskriften
Health, Environment & Safety requirements - at the workplace
doatley
Norway
storulykkeforskriften
Explanation:
Treat as proper noun and insert an explanation within brackets or as footnote. From reference:

"Storulykkeforskriften
§ 1 Formål
Forskriften har som formål å forebygge storulykker der farlige kjemikalier inngår, samt begrense de følger storulykker kan få for mennesker, miljø og materielle verdier, og derved sikre høy grad av beskyttelse på en enhetlig og effektiv måte.
§ 2 Virkeområde
Forskriften gjelder for enhver landbasert virksomhet der farlige kjemikalier forekommer i mengder som er like store eller større enn mengdene angitt i vedlegg I, del 1 kolonne 2 og del 2 kolonne 2. Bestemmelsene i §§ 9, 11 og 12 gjelder bare for virksomheter der farlige kjemikalier forekommer i mengder som er like store eller større enn mengdene angitt i vedlegg I, del 1 kolonne 3 og del 2 kolonne 3. Vedleggene er integrerte deler av forskriften.
Forskriften gjelder også for virksomheter som ikke sysselsetter arbeidstaker.
Forskriften gjelder ikke for
militær virksomhet
farer i tilknytning til ioniserende stråling
transport på vei, jernbane, innlands vannveier, sjøveier eller i luften samt midlertidig lagring av farlige kjemikalier, herunder lasting, lossing og transport til eller fra andre transportmidler i dokkanlegg, kaier eller skiftestasjoner, utenfor virksomheter omfattet av forskriften
transport av farlige kjemikalier i rørledninger, herunder pumpestasjoner, utenfor virksomheter omfattet av forskriften
utvinningsindustriens aktiviteter i forbindelse med leting etter eller utvinning av mineraler i gruver og steinbrudd eller ved boring
avfallsdeponi"

Note: A word-by-word translation would be misleading as the act is not of a general nature but concerns major chemical hazards.


--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 44 mins (2003-07-06 15:01:55 GMT)
--------------------------------------------------

Answer with proposal for explanation:

\"storulykkeforskriften ((Norwegian implementation of Council Directive 96/82/EC of 9 December 1996 on the control of major-accident hazards involving dangerous substances)\"

See http://www.ipk.ntnu.no/ross/Info/Law/Seveso2.htm


--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 46 mins (2003-07-06 15:04:09 GMT)
--------------------------------------------------

Sorry about typo, please read:

\"storulykkeforskriften (Norwegian implementation of Council Directive 96/82/EC of 9 December 1996 on the control of major-accident hazards involving dangerous substances)\"
Selected response from:

Sven Petersson
Sweden
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2storulykkeforskriften
Sven Petersson
4major accident regulationsRowan Morrell


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
storulykkeforskriften


Explanation:
Treat as proper noun and insert an explanation within brackets or as footnote. From reference:

"Storulykkeforskriften
§ 1 Formål
Forskriften har som formål å forebygge storulykker der farlige kjemikalier inngår, samt begrense de følger storulykker kan få for mennesker, miljø og materielle verdier, og derved sikre høy grad av beskyttelse på en enhetlig og effektiv måte.
§ 2 Virkeområde
Forskriften gjelder for enhver landbasert virksomhet der farlige kjemikalier forekommer i mengder som er like store eller større enn mengdene angitt i vedlegg I, del 1 kolonne 2 og del 2 kolonne 2. Bestemmelsene i §§ 9, 11 og 12 gjelder bare for virksomheter der farlige kjemikalier forekommer i mengder som er like store eller større enn mengdene angitt i vedlegg I, del 1 kolonne 3 og del 2 kolonne 3. Vedleggene er integrerte deler av forskriften.
Forskriften gjelder også for virksomheter som ikke sysselsetter arbeidstaker.
Forskriften gjelder ikke for
militær virksomhet
farer i tilknytning til ioniserende stråling
transport på vei, jernbane, innlands vannveier, sjøveier eller i luften samt midlertidig lagring av farlige kjemikalier, herunder lasting, lossing og transport til eller fra andre transportmidler i dokkanlegg, kaier eller skiftestasjoner, utenfor virksomheter omfattet av forskriften
transport av farlige kjemikalier i rørledninger, herunder pumpestasjoner, utenfor virksomheter omfattet av forskriften
utvinningsindustriens aktiviteter i forbindelse med leting etter eller utvinning av mineraler i gruver og steinbrudd eller ved boring
avfallsdeponi"

Note: A word-by-word translation would be misleading as the act is not of a general nature but concerns major chemical hazards.


--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 44 mins (2003-07-06 15:01:55 GMT)
--------------------------------------------------

Answer with proposal for explanation:

\"storulykkeforskriften ((Norwegian implementation of Council Directive 96/82/EC of 9 December 1996 on the control of major-accident hazards involving dangerous substances)\"

See http://www.ipk.ntnu.no/ross/Info/Law/Seveso2.htm


--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 46 mins (2003-07-06 15:04:09 GMT)
--------------------------------------------------

Sorry about typo, please read:

\"storulykkeforskriften (Norwegian implementation of Council Directive 96/82/EC of 9 December 1996 on the control of major-accident hazards involving dangerous substances)\"


    Reference: http://dynaweb.dbe.no/dynaweb//dbelover/fellesreglermedandre...
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 1150

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Rowan Morrell: I am pleased for the asker's sake that you have been able to provide the correct info about this (and pleased for myself to have learned something new).
12 hrs
  -> Thank you very much!

agree  Richard Lawson: See also http://www.arbeidstilsynet.no/regelverk/forskrifter/fors562....
18 hrs
  -> Thank you very much!

7 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
major accident regulations


Explanation:
Something along these lines. "Storulykke" is basically "major accident". So it seems to be regulations for covering major accidents that occur in the workplace (such as those that might cause serious injury or death).

--------------------------------------------------
Note added at 13 hrs 47 mins (2003-07-07 03:05:01 GMT)
--------------------------------------------------

Please forget my answer and go with what Sven has said below.

Rowan Morrell
New Zealand
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 99

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Nina1975: Exactly what I was thinking :c)
29 mins
  -> Thanks Nina!

disagree  Sven Petersson: Please see below!
1 hr
  -> OK, fair cop, glad you've been able to provide the necessary info.