KudoZ home » Norwegian to Swedish » Energy / Power Generation

energileddet

Swedish translation: stamnätstariffens rörliga del (energikostnaden)


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Norwegian term or phrase:energileddet
Swedish translation:stamnätstariffens rörliga del (energikostnaden)
Entered by: tauvon

13:02 Jan 22, 2004
Norwegian to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Energy / Power Generation / Energy
Norwegian term or phrase: energileddet
Någon som vet vad energileddet står heter på svenska?
T.ex.: sentralnettstariffen er det energileddet som gir brukerne signal om når, og hvor det koster mest å bruke sentralnettet. Energileddet søker å reflektere de marginale tapsforholdene i nettet til enhver tid. Energiledet blir beregnet per utvekslingspunkt og satsene er symmetriske om null.
Eller
xx foretar en gjennomgang av fastkostnad, effektkostnad og energileddet.
tauvon
Sweden
stamnätstariffens rörliga del
Explanation:
Med utgångspunkt från mina egna efterforskningar och Svens förslag tror jag att det handlar om en del som ingår i det som kunden betalar för eltillgången.
Enligt det som sägs på norska så verkar det handla om att man förklarar för kunden var och framför allt NÄR det är billigast att förbruka/köpa el. När det finns en överproduktion på el så är elen billig - när det tvärtom så att säga fattas el så blir den dyra att köpa/förbruka.

Jag vet inte om det finns ngt sådant i Sverige men jag har hittat ngt på en hemsida som kanske kan motsvara det norska begreppet.
Det skulle i så fall bli "stamnätstariffens rörliga del".

NORSKA: (se **)
"I sentralnettstariffen er det **energileddet som gir brukerne signal om når, og hvor det koster mest å bruke sentralnettet**. Energileddet søker å reflektere de marginale tapsforholdene i nettet til enhver tid. Energiledet blir beregnet per utvekslingspunkt og satsene er symmetriske om null. Det betyr at dersom det marginale tap for å mate inn kraft i et utvekslingspunkt er 4 prosent vil det være minus fire prosent å ta ut kraft i det samme punktet. **Det er med andre ord lønnsomt å ta ut kraft der produksjonen er høyere enn forbruket.** Med en knappere effektbalanse og tilhørende høyere effektpriser vil energileddet i fremtiden kunne få større betydning for hvor det foretas investeringer i produksjon eller forbruk. På denne måten kan energileddet på lang sikt medføre at utnyttelsen av eksisterende nett blir bedre og redusere behovet for ny nettutbygging. Dermed kan kraftsystemets beskaffenhet få økt betydning for lokalisering av henholdsvis produksjon og forbruk.

SVENSKA:
"Vad innehåller elnätspriset
Nätavgiften som elkunden betalar till sitt lokala nätföretag består av tre delar: kostnader som uppstått i stamnätet, regionnätet och lokalnätet.

Stamnätstariffen är geografiskt differentierad och omfattar en fast och en **rörlig del**. **Den rörliga delen baserar sig på stamnätets energiförluster.**"

Den svenska referensen fick jag från en websida som jag hittade på Google efter sökning på "elnät". Tyvärr har jag tappat adressen men om du söker själv så hittar du säkert ngt om detta du också.

Så på sätt och vis är ju Svens förslag riktigt - det handlar om eldelen i en räkning men på sätt och vis kanske det här begreppet behöver förklaras för en okunnig läsare.

Lycka till!
Selected response from:

Rottie
Grading comment
Tack ...
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5energidel(en); energiandelen(en)
Sven Petersson
3stamnätstariffens rörliga del
Rottie


  

Answers


42 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
energidel(en); energiandelen(en)


Explanation:
Please see reference!


    Reference: (http://www.statnett.no/default.aspx?ChannelID=1195)
    Reference: (http://www.statnett.no/default.aspx?ChannelID=1252)
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish

3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
stamnätstariffens rörliga del


Explanation:
Med utgångspunkt från mina egna efterforskningar och Svens förslag tror jag att det handlar om en del som ingår i det som kunden betalar för eltillgången.
Enligt det som sägs på norska så verkar det handla om att man förklarar för kunden var och framför allt NÄR det är billigast att förbruka/köpa el. När det finns en överproduktion på el så är elen billig - när det tvärtom så att säga fattas el så blir den dyra att köpa/förbruka.

Jag vet inte om det finns ngt sådant i Sverige men jag har hittat ngt på en hemsida som kanske kan motsvara det norska begreppet.
Det skulle i så fall bli "stamnätstariffens rörliga del".

NORSKA: (se **)
"I sentralnettstariffen er det **energileddet som gir brukerne signal om når, og hvor det koster mest å bruke sentralnettet**. Energileddet søker å reflektere de marginale tapsforholdene i nettet til enhver tid. Energiledet blir beregnet per utvekslingspunkt og satsene er symmetriske om null. Det betyr at dersom det marginale tap for å mate inn kraft i et utvekslingspunkt er 4 prosent vil det være minus fire prosent å ta ut kraft i det samme punktet. **Det er med andre ord lønnsomt å ta ut kraft der produksjonen er høyere enn forbruket.** Med en knappere effektbalanse og tilhørende høyere effektpriser vil energileddet i fremtiden kunne få større betydning for hvor det foretas investeringer i produksjon eller forbruk. På denne måten kan energileddet på lang sikt medføre at utnyttelsen av eksisterende nett blir bedre og redusere behovet for ny nettutbygging. Dermed kan kraftsystemets beskaffenhet få økt betydning for lokalisering av henholdsvis produksjon og forbruk.

SVENSKA:
"Vad innehåller elnätspriset
Nätavgiften som elkunden betalar till sitt lokala nätföretag består av tre delar: kostnader som uppstått i stamnätet, regionnätet och lokalnätet.

Stamnätstariffen är geografiskt differentierad och omfattar en fast och en **rörlig del**. **Den rörliga delen baserar sig på stamnätets energiförluster.**"

Den svenska referensen fick jag från en websida som jag hittade på Google efter sökning på "elnät". Tyvärr har jag tappat adressen men om du söker själv så hittar du säkert ngt om detta du också.

Så på sätt och vis är ju Svens förslag riktigt - det handlar om eldelen i en räkning men på sätt och vis kanske det här begreppet behöver förklaras för en okunnig läsare.

Lycka till!


Rottie
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tack ...