KudoZ home » Norwegian to Swedish » Insurance

våningshus på gårdsbruk

Swedish translation: lägenhet på lantgård


15:57 Mar 12, 2004
Norwegian to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial - Insurance
Norwegian term or phrase: våningshus på gårdsbruk
En typ av boendeform. Finns det en motsvarande kategori i Sverige?
Johanna Holmberg
Swedish translation:lägenhet på lantgård
Explanation:
slänger jag ur mig och hoppas att det ger några idéer åtminstone...

--------------------------------------------------
Note added at 41 mins (2004-03-12 16:38:37 GMT)
--------------------------------------------------

vångingshus finns ju på svenska också och det gör även gårdsbruk (men då i betydelsen firma/småjordbruk). verkar konstigt att tänka sig att någon skulle bygga ett våningshus mitt på en lantgårdsägendom men vad vet jag...

--------------------------------------------------
Note added at 42 mins (2004-03-12 16:39:19 GMT)
--------------------------------------------------

Brunnsta Gård - Rum och frukost Stockholm, Uppsala, Arlanda ...
... huvudbyggnad. Här hyr vi ut en lägenhet på övre plan med fin utsikt
över gården och åkrarna. Lägenheten är ljus och rymlig. ...
www.brunnstagard.se/gardshusen.html - 13k - 11 mar 2004

SUNETs Webbkatalog:
... Bo på Lantgård-Berga - Lägenhet med självhushåll uthyres vecka/dygn. ... Bo på
lantgård eller lägenhet, uthyres veckovis eller enligt överenskommelse. ...
katalogen.sunet.se/kat/business/ corporations/accomodation/flats - 11k - 11 mar 2004
Selected response from:

Lisa Lloyd
Grading comment
Tack för hjälpen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1bostadshus på lantbruksegendom
Sven Petersson
4manbyggnad på lantegendom
Rottie
1 -1lägenhet på lantgård
Lisa Lloyd


Discussion entries: 2





  

Answers


38 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5 peer agreement (net): -1
våningshus på gårdsbruk
lägenhet på lantgård


Explanation:
slänger jag ur mig och hoppas att det ger några idéer åtminstone...

--------------------------------------------------
Note added at 41 mins (2004-03-12 16:38:37 GMT)
--------------------------------------------------

vångingshus finns ju på svenska också och det gör även gårdsbruk (men då i betydelsen firma/småjordbruk). verkar konstigt att tänka sig att någon skulle bygga ett våningshus mitt på en lantgårdsägendom men vad vet jag...

--------------------------------------------------
Note added at 42 mins (2004-03-12 16:39:19 GMT)
--------------------------------------------------

Brunnsta Gård - Rum och frukost Stockholm, Uppsala, Arlanda ...
... huvudbyggnad. Här hyr vi ut en lägenhet på övre plan med fin utsikt
över gården och åkrarna. Lägenheten är ljus och rymlig. ...
www.brunnstagard.se/gardshusen.html - 13k - 11 mar 2004

SUNETs Webbkatalog:
... Bo på Lantgård-Berga - Lägenhet med självhushåll uthyres vecka/dygn. ... Bo på
lantgård eller lägenhet, uthyres veckovis eller enligt överenskommelse. ...
katalogen.sunet.se/kat/business/ corporations/accomodation/flats - 11k - 11 mar 2004

Lisa Lloyd
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tack för hjälpen!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Sven Petersson: See my answer!
1 hr

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
våningshus på gårdsbruk
bostadshus på lantbruksegendom


Explanation:
"Våningshus på gårdsbruk" är ett fiskalt uttryck. I Sverige finns det inte någon motsvarande skattemässig särbehandlig och därför inget etablerat uttryck.

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxKirstyMacC
3 hrs
  -> Thank you very much!

4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
våningshus på gårdsbruk
manbyggnad på lantegendom


Explanation:
nästan detsamma som andra har svarat men jag känner mig tvungen att lägga ett förslag eftersom jag ställde frågan.
Enligt Kunnskapsforlagets blå ordbøker nrsk/engelska:
våningsus = dwelling house, farm house
gårdsbruk = farm

Enligt samma fast norsk/svenska:
våningshus = manbyggnad
gårdsbruk = hemman

Jag har inte svarat tidigare för jag har varit ute och demonstrerat mot den terrorism som drabbade landet i går.


--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs 18 mins (2004-03-12 20:15:48 GMT)
--------------------------------------------------

OJ - jag är tydligen fortfarande litet förvirrad efter upplevelsen att sakta gå fram bland några tusen andra demonstranter. Jag upptäckte inte att det handlade om en skatteklasskategori. Sorry.
Men om det bara hade gällt uttrycket, per se, så är detta mitt förslag. Kanske \"mangårdsbyggnad\" eftersom \"manbyggnad\" låter väl avhugget.

Rottie
Native speaker of: Native in SwedishSwedish