KudoZ home » Norwegian to Swedish » Other

hatteprofil

Swedish translation: hattprofil


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Norwegian term or phrase:hatteprofil
Swedish translation:hattprofil
Entered by: Hans-Bertil Karlsson

07:17 Nov 5, 2003
Norwegian to Swedish translations [PRO]
Norwegian term or phrase: hatteprofil
En text om kontorsinredning och modulväggar bl a: "Kontorskiljevägg, hatteprofil." Ett ställe att förvara hattar?
Monica Berntsson
Sweden
hattprofil
Explanation:
Jag vet inte om det existerar inom kontorsinredning, men för skenmontage av diverse elektriska komponenter finns en slags skena (cirka 3cm bred och 0.5cm hög) som ser ut som en hatt i profil (sedd från sidan). På den här profilen kan man sedan klämma på diverse säkringar, reläer, brytare, osv. Dessa sitter ofta i botten på moderna elcentraler (för automatsäkringar) - även i lägenheter.

Dessa profiler är dock praktiska att använda till mycket annat, skarva ihop skivor mm.

Jag skulle kunna tänka mig att liknande används även för väggmoduler, då det kan vara praktiskt (se mitt försök till skiss nedan...)

-- --
| |
----

(*fniss*)


--------------------------------------------------
Note added at 13 mins (2003-11-05 07:31:04 GMT)
--------------------------------------------------

Hoppsan - skissen funkade inte alls :-( Det proportionella typsnittet tog bort alla mellanrum.
Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Grading comment
Tackar!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +4hattprofilHans-Bertil Karlsson
4se nedan
Rottie


  

Answers


12 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +4
hattprofil


Explanation:
Jag vet inte om det existerar inom kontorsinredning, men för skenmontage av diverse elektriska komponenter finns en slags skena (cirka 3cm bred och 0.5cm hög) som ser ut som en hatt i profil (sedd från sidan). På den här profilen kan man sedan klämma på diverse säkringar, reläer, brytare, osv. Dessa sitter ofta i botten på moderna elcentraler (för automatsäkringar) - även i lägenheter.

Dessa profiler är dock praktiska att använda till mycket annat, skarva ihop skivor mm.

Jag skulle kunna tänka mig att liknande används även för väggmoduler, då det kan vara praktiskt (se mitt försök till skiss nedan...)

-- --
| |
----

(*fniss*)


--------------------------------------------------
Note added at 13 mins (2003-11-05 07:31:04 GMT)
--------------------------------------------------

Hoppsan - skissen funkade inte alls :-( Det proportionella typsnittet tog bort alla mellanrum.

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 88
Grading comment
Tackar!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  EKM
20 mins
  -> Tackar och bugar och lyfter på hatten :-)

agree  JessicaC
1 hr
  -> Tackar och bugar och lyfter på hatten :-)

agree  Christer 5
4 hrs
  -> Tack Christer

agree  Rottie: BOW wow - ett fall av "nästan skjuter inge hare" eller, rättare sagt, "nästan först är inte riktigt först" :-)
11 hrs
  -> Jag vann väl med en noslängd :-)

13 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
se nedan


Explanation:
hatteprofil är en profil som används för att fästa ihop - oftast - plattor (används i flygplan; för att fästa ihop skiljeväggar etc.)
Namnet kommer av att den har en form som påminner om en hatt när man ser den i "profil".
Jag vet inte om den kan kallas "hattprofil" på svenska, kanske "hattformad profil" - men jag skall kolla på Google åt dig!











--------------------------------------------------
Note added at 14 mins (2003-11-05 07:32:28 GMT)
--------------------------------------------------

YES!!! Det kallas faktiskt för \"hattprofil\" på svenska också. En mängd träffar på Google.

Rottie
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 197

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Hans-Bertil Karlsson: se min komm :-)
13 hrs
  -> En noslängd sa´ Bill - Just det sa´ Bull