KudoZ home » Norwegian to Swedish » Other

nestleder

Swedish translation: vice ordförande


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Norwegian term or phrase:nestleder
Swedish translation:vice ordförande
Entered by: tauvon

15:16 Mar 10, 2004
Norwegian to Swedish translations [Non-PRO]
Other
Norwegian term or phrase: nestleder
XX har nestleder ZZ og TU-sekretær YY som sine nærmeste allierte. De styrer og administrerer 50 tillitsvalgte som igjen står til tjeneste for 200 medlemmer i Norge.
tauvon
Sweden
vice ledare
Explanation:
:o)
Selected response from:

Sven Petersson
Sweden
Grading comment
Vice ordförande fick det bli, eftersom det ju gällde ett fackförbund.
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5vice ledare
Sven Petersson
3biträdandeLinn Arvidsson


  

Answers


5 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
vice ledare


Explanation:
:o)

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 33
Grading comment
Vice ordförande fick det bli, eftersom det ju gällde ett fackförbund.

17 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
biträdande


Explanation:
Biträdande chef, vice chef (låter inte helt svenskt) eller liknande.
Vet du vilken titel XX har? På svenska sätter vi ju ofta just vice eller biträdande efter ledarens titel för att beteckna andremannen: ex rektor - biträdande rektor; VD - vice VD; partiordförande - vice partiordförande o.s.v.

Linn Arvidsson
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 4