KudoZ home » Polish » Cooking / Culinary

kapusta modra

Polish translation: czerwona kapusta


15:48 Jun 22, 2005
Polish to Polish translations [PRO]
Social Sciences - Cooking / Culinary
Polish term or phrase: kapusta modra
co to za jedna?
bartek
Polish translation:czerwona kapusta
Explanation:
inaczej :)

rodzina na Śląsku, to się wie

--------------------------------------------------
Note added at 4 mins (2005-06-22 15:53:14 GMT)
--------------------------------------------------

taka: http://pychotka.pl/pychotka/index.php?option=com_content&tas...
Selected response from:

*eva*
United Kingdom
Grading comment
Dzięki :-)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +5czerwona kapusta
*eva*
5kapusta czerwona
leff
4red cabbage
Jakub Szacki


Discussion entries: 5





  

Answers


3 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
red cabbage


Explanation:
Kosciuszko i np.


    Reference: http://www.terazwioska.com.pl/menu.htm
Jakub Szacki
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish

3 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +5
czerwona kapusta


Explanation:
inaczej :)

rodzina na Śląsku, to się wie

--------------------------------------------------
Note added at 4 mins (2005-06-22 15:53:14 GMT)
--------------------------------------------------

taka: http://pychotka.pl/pychotka/index.php?option=com_content&tas...

*eva*
United Kingdom
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 8
Grading comment
Dzięki :-)

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  allp: ale to chyba dotyczy surówki, po obróbce - czy taka w główce też jest od razu modra? :)
3 mins
  -> od razu jest "modro"

agree  Jakub Szacki: no tak, nie odrózniam juz Polish od Polish>English. :(
16 mins
  -> myślę, że Twoja odpowiedź jest tak samo pomocna jak moja ;)

agree  A_Lex: taka w główce jest nawet bardziej "modro" niż po obróbce :-)
1 hr
  -> :o)

agree  GingerR: w Poznaniu też mówi± "modra" :-)
1 hr
  -> bo to na tym Śląsku bliżej Poznania ;) dzięki

agree  Anna Bittner
15 hrs
  -> dzięki Ania :)

2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
kapusta czerwona


Explanation:
tyle że na Śląsku przyrządzana jest ona na niebiesko, bez zakwaszania. Sok z czerwonej kapusty jest całkiem niezłym wskaźnikiem pH. I jeśli podczas gotowania utrzymany zostanie odczyn obojętny lub nawet słabo zasadowy (np. przez dodanie trochę sody), to kapusta przybiera sliczny modry kolor. Jeśli zaś zostanie zakwaszona (np. octem, kwaskiem cytrynowym, cytryną) to nabiera ładnego czerwonego koloru. Ponieważ Ślązacy przygotowują ją na modro, to i na kapustę w główce mówia modra, a nie czerwona. A tak naprawdę w główce to jest ona fioletowa. :-)

--------------------------------------------------
Note added at 18 hrs 41 mins (2005-06-23 10:29:41 GMT)
--------------------------------------------------

tu masz linka do opisu zman koloru czerwonej kapusty zależnie od PH ;-)
http://chemistry.about.com/library/weekly/aa012803a.htm

leff
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  anglista: Nieprawda, że bez zakwaszania, po ugotowaniu zakwasza się octem, vide: "Nowa kuchnia śląska" Wyd. Instytut Śląski, Opole, oraz kuchnia mojej mamy - to też na Śląsku Opolskim
15 hrs
  -> ale po zakwaszeniu już jest czerwona, a nie 'modro'. Zawarta w niej antocyjanina ma niebieski kolor przy pH 6-9, przy pH 4 jest jeszcze fioletowa, a czerwona przy pH 2-3. Tak więc lekkie zakwaszenie nie zmienia koloru, mocne daje kolor czerwony