KudoZ home » Polish » Linguistics

przecinek czy wykrzyknik

Polish translation: wykrzyknik


19:20 Jun 21, 2005
Polish to Polish translations [PRO]
Linguistics
Polish term or phrase: przecinek czy wykrzyknik
w nagłówku listu - zatem "Szanowni Państwo!" (jak było przez całe życie) czy "Szanowni Państwo," jak widuję w dziewięciu przypadkach na dziesięć? co na to Ogrodowa?
pidzej
Poland
Polish translation:wykrzyknik
Explanation:
ja dzialam star± szkoł± i wykrzyknikuję

Selected response from:

bartek
Grading comment
niełatwo grejdować odpowiedź na pytanie "Co wolicie?" nie uważasz?
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2wykrzyknik
bartek
4 +1przecinek
leff


  

Answers


13 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
wykrzyknik


Explanation:
ja dzialam star± szkoł± i wykrzyknikuję



bartek
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 14
Grading comment
niełatwo grejdować odpowiedź na pytanie "Co wolicie?" nie uważasz?

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Rafal Korycinski
4 hrs

agree  Radello
11 hrs

33 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
przecinek


Explanation:
ja jednak jestem za użyciem przecinka. Wykrzyknik w nagłówku listu raził mnie już wtedy, gdy był powszechnie używany. IMHO jest to wyraz zwyczajnej egzaltacji. Można napisać:
Najdroższa!, Ukochana! (dla podkreślenia siły uczucia) ale nie Szanowni Państwo!, bo to mi się kojarzy bardziej z kategorycznym upomnieniem.

A Poradnia Językowa PWN obie formy uważa za poprawne, więc stosuj tę, którą bardziej lubisz :-)

Nagłówek listu możemy zamykać wykrzyknikiem lub przecinkiem. W tym drugim wypadku następne zdanie powinno się zasadniczo zaczynać małą literą, co jednak wielu osobom wydaje się dziwne i wolą one zaczynać wiersz wielką literą po przecinku, jak to bywa w poezji. Inne osoby z kolei zwyczaj ten krytykują.
http://slowniki.pwn.pl/poradnia/lista.php?szukaj=nagwek&kat=1...




leff
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 16

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  rjz
58 mins