KudoZ home » Polish » Printing & Publishing

mapa bitowa (bit mapa) vs. podkład rastrowy

Polish translation: mapa bitowa i raster


11:27 Aug 8, 2004
Polish to Polish translations [PRO]
Tech/Engineering - Printing & Publishing / light comes from the sun
Polish term or phrase: mapa bitowa (bit mapa) vs. podkład rastrowy
albo jeszcze cos innego
rzecz dotyczy skanerów. Spotkałam się z wymiana ciosów i myśli pod http://www.proz.com/kudoz/325590
All the pixels together are called a bitmap.
Pytam na PL, gdyż po angielsku to nie problem :-)
bartek
Polish translation:mapa bitowa i raster
Explanation:
IMHO mapa bitowa jest szczególnym przypadkiem ZAPISU rastra, stosowanym wyłącznie w technice cyfrowej.

Porównaj definicje mapy bitowej: http://encyklopedia.pwn.pl/szukaj.php?co=mapa bitowa

i rastra: http://sjp.pwn.pl/haslo.php?id=52625

Jak widać raster może składać się z linii, niekoniecznie kwadratów. A pojedyncze elementy rastra mogą w dalszym ciagu zawierać informacje analogowe.
Mapa bitowa zaś, to zapis poszczególnych elementów rastra w postaci cyfrowej, czyli za pomocą bitów. Tak wiec jest to zarówno mapa (bo sposób zapisu definiuje także rozmieszczenie poszczególnych elementów tego rastra), jak i bitowa (bo składa się z bitów, którym można przypisać różne znaczenia).

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 24 mins (2004-08-08 12:52:39 GMT)
--------------------------------------------------

Innymi słowy - raster to raczej sposób podziału obrazu analogowego na uporządkowane elementy, zaś mapa bitowa to sposób zapisu cyfrowego tak podzielonego obrazu.
Selected response from:

leff
Grading comment
Dzięki
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3czasami tak, czasami nie
Jabberwock
3mapa bitowa i raster
leff
3dla mnie to nie to samo
Jerzy Czopik


Discussion entries: 2





  

Answers


15 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
mapa bitowa (bit mapa) vs. podk³ad rastrowy
dla mnie to nie to samo


Explanation:
Mapa bitowa (czy jak om zwał) opisuje przypadkowe nagromadzenie pikseli, jakie występuje na dowolnym zdjęciu.
Raster jest natomiast IMO rzeczą uporządkowaną, dającą się jakoś określić matematycznie. Np. szachownica, pasy itp. Zdjęcia zwierzaka np. nie da się przecież podporządkować matematycznym algorytmom...

Ale to jak zaznaczyłem IMHO

--------------------------------------------------
Note added at 29 mins (2004-08-08 11:57:03 GMT)
--------------------------------------------------

Dalej to samo. Pojedyncze piksele są kwadratami, ok. Ale przy \"zwykłym\" zdjęciu te piksele są opisane nieregularnie, a przy rastrze byłyby opisane regularnie. Ot, na przykład jak sfotografujesz czerwoną różę, to będą obszary tylko czerwone, zacieniowane itp., bez regularności. Jak sfotografujesz szachownicę, to białe pola sąsiadują z czarnymi w regularnej formie. Tzn. np. masz 20 pikseli białych w pionie i w poziomie, obok 20 pikseli czarnych w pionie i w poziomie itd., aż wiersz będzie pełny, a potem zaczynasz od tego, co jest przeciwieńswem wyżej leżącej kratki (czyli biała pod czarną i na odwrót). Lepiej?

Jerzy Czopik
Germany
Native speaker of: Native in PolishPolish, Native in GermanGerman

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Andrzej Lejman: mapa bitowa to żargonowa i kalkowa nazwa grafiki rastrowej. Grafika rastrowa to "przeciwstawienie" grafiki wektorowej. To Corel Photo Paint i Corel Draw, dla przykładu.
1 day20 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
mapa bitowa (bit mapa) vs. podkład rastrowy
mapa bitowa i raster


Explanation:
IMHO mapa bitowa jest szczególnym przypadkiem ZAPISU rastra, stosowanym wyłącznie w technice cyfrowej.

Porównaj definicje mapy bitowej: http://encyklopedia.pwn.pl/szukaj.php?co=mapa bitowa

i rastra: http://sjp.pwn.pl/haslo.php?id=52625

Jak widać raster może składać się z linii, niekoniecznie kwadratów. A pojedyncze elementy rastra mogą w dalszym ciagu zawierać informacje analogowe.
Mapa bitowa zaś, to zapis poszczególnych elementów rastra w postaci cyfrowej, czyli za pomocą bitów. Tak wiec jest to zarówno mapa (bo sposób zapisu definiuje także rozmieszczenie poszczególnych elementów tego rastra), jak i bitowa (bo składa się z bitów, którym można przypisać różne znaczenia).

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 24 mins (2004-08-08 12:52:39 GMT)
--------------------------------------------------

Innymi słowy - raster to raczej sposób podziału obrazu analogowego na uporządkowane elementy, zaś mapa bitowa to sposób zapisu cyfrowego tak podzielonego obrazu.

leff
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Dzięki

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
mapa bitowa (bit mapa) vs. podkład rastrowy
czasami tak, czasami nie


Explanation:
W DTP raster to zupełnie coś innego niż bitmapa - jest to technika, pozwalająca na optyczne uzyskanie większej ilości kolorów niż dostępne fizyczne, np. szachownica czarnych i białych pól daje szarość, patrz
http://www.mediarun.pl/dictionary.php?term_id=141
Poddobnie WNT podaje raster jako "half-tone screen".

http://pl.wikipedia.org/wiki/Raster

Czasami określeniem tym nazywa się (zwłaszcza w technice postscriptowej - bo tam zawiaduje tym drukarka, nie komp) wszelkie regularne wzorki, np. raster schodkowy.

Jeśli chodzi o skanowanie, rasteryzacja polega na uzyskaniu odpowiedniego rastra :) Jeśli skanujemy rzeczoną szarość w głębokości jednobitowej, to rasteryzacja zamieni szarość na układ białych i czarnych pikseli, zazwyczaj regularnych. Tak więc w tym przypadku rasteryzacja w pewnym sensie = bitmapyzacja.


Jabberwock
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish