KudoZ home » Polish to English » Architecture

lizeny

English translation: pilaster strip / lesene


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Polish term or phrase:lizeny
English translation:pilaster strip / lesene
Entered by: bartek

23:03 Nov 30, 2004
Polish to English translations [PRO]
Tech/Engineering - Architecture / guide
Polish term or phrase: lizeny
daję w l. mnogiej, bo ....
Na elewacjach – lizeny i dekoracyjny ceglany fryz. Okna i portal wyj¶ciowy ko¶cioła ostrołukowe.
bartek
pilaster strip / lesene
Explanation:
Looking at Buildings: from the Pevsner Architectural Guides. An ...
... to balance visually the column which it faces. A pilaster strip is a pilaster without base or capital (also called a lesene). © The Buildings Books Trust.
Także w Penguin Dictionary of Architecture, i w Kochu, oczywiście
Selected response from:

Barbara Gadomska
Grading comment
Dzięki :-)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4pilaster strip / lesene
Barbara Gadomska
3break / projection
lim0nka


Discussion entries: 2





  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
break / projection


Explanation:
ryzalit
bud. break (in a wall).
[Kościuszko + Stanisławski]

lizeny:
płaski, pionowy pas muru, lekko występujący poza płaszczyznę ściany, głównie w celu jej ożywienia, ozdobienia.
http://eduseek.interklasa.pl/artykuly/slownik/ids/13/idw/617...

Lizena
Z Wikipedii, wolnej encyklopedii.

Brak obrazka
Fryz_lizeny.jpg
Lizeny i fryz arkadkowy - kościół neoromańskiLizena, ryzalit - płaski, pionowy występ w murze zewnętrznym. Ma znaczenie konstrukcyjne - występuje w miejscu narażonego na działanie rozporu (sił rozpierających) czyli w osiach, w których po stronie pomieszczenia przypadają łuki od sklepień. Lizena różni się od pilastra tym, że nie ma głowicy ani bazy. Układ lizen i rytm podziału pomieszczenia na przęsła zazwyczaj się pokrywa. Lizeny są charakterystyczne dla architektury romańskiej. W okresie wczesnoromańskim (XI - XII w, w budownictwie z cegły występuje połączenie wąskich lizen prowadzonych przez całą wysokość budynku w połączeniu z arkaturą - tzw. lombardzki układ.
http://www.fanzine.pl/wikipedia/Lizena

lim0nka
United Kingdom
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 12

21 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
pilaster strip / lesene


Explanation:
Looking at Buildings: from the Pevsner Architectural Guides. An ...
... to balance visually the column which it faces. A pilaster strip is a pilaster without base or capital (also called a lesene). © The Buildings Books Trust.
Także w Penguin Dictionary of Architecture, i w Kochu, oczywiście


    www.lookingatbuildings.org.uk/ default.asp?Document=2.30&gst=Pilaster
Barbara Gadomska
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 101
Grading comment
Dzięki :-)