KudoZ home » Polish to English » Economics

makroekonomika gospodarki komunalnej

English translation: local/municipal macroeconomics


17:31 Sep 1, 2008
Polish to English translations [PRO]
Marketing - Economics
Polish term or phrase: makroekonomika gospodarki komunalnej
Przedmiot w programie studiów ekonomicznych; czy może być "macroeconomics of infrastructure"? Nie mam więcej kontekstu, bo to tabelka z listą przedmiotów.
Magdalena K.
Poland
English translation:local/municipal macroeconomics
Explanation:
Gdyby miało chodzić o (makro)ekonomikę usług komunalnych, to ew. "public utility macroeconomics". Choć, prawdę mówiąc, to określenie jest cokolwiek wewnętrznie sprzeczne: lokalne (komunalne) ekonomiki jako skala makro?

--------------------------------------------------
Note added at   14 godz. (2008-09-02 07:52:05 GMT)
--------------------------------------------------

Wyraziłem już swoje wątpliwości co do terminu "mikroekonomika". Moim zdaniem, można mówić o makroekonomii albo o ekonomice, która to (ta ostatnia) dotyczy na ogół skali mikro (przedsiębiorstwa etc.) albo też jakiejś wyszczególnionej dziedziny gospodarki (np. transportu). Makroekonomika to chyba zła kalka angielskiego terminu "macroeconomics", który tłumaczy się na polski jako "makroekonomia", tj. dziedzina ekonomii odnosząca się do gospodarki jako całości. No i tu znowu napotykamy sprzeczność, o której mówiłem wcześniej: komunalny dotyczy skali lokalnej (municypalnej), więc skąd to "makro"? Chyba że rozpatrujemy gospodarki komunalne łącznie jako całość, co wydaje mi się bez sensu, gdyż ich cechą specyficzną jest autonomia i skala lokalna.
Patrz odsyłacz (przejście od terminu "macroeconomics"):
http://pl.wikipedia.org/wiki/Makroekonomia
Ale, jak wspomniałem, pracujemy na takim materiale, jaki dostajemy;-)

--------------------------------------------------
Note added at   14 godz. (2008-09-02 07:55:22 GMT)
--------------------------------------------------

Oczywiście, w pierwszym zdaniu ostatniej uwagi powinno być o wątpliwościach dotyczących terminu "makroekonomika".

--------------------------------------------------
Note added at 1 dzień  2 godz. (2008-09-02 19:35:48 GMT)
--------------------------------------------------

Skoro gminy nie prowadzą działalności gospodarczej (????????), to skąd gospodarka i ekonomika komunalna? O czym te dziedziny traktują? O działalności charytatywnej? religijnej?
Selected response from:

Jerzy Matwiejczuk
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1local/municipal macroeconomics
Jerzy Matwiejczuk
4macroeconomics of municipal services (management)Polangmar


  

Answers


17 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
local/municipal macroeconomics


Explanation:
Gdyby miało chodzić o (makro)ekonomikę usług komunalnych, to ew. "public utility macroeconomics". Choć, prawdę mówiąc, to określenie jest cokolwiek wewnętrznie sprzeczne: lokalne (komunalne) ekonomiki jako skala makro?

--------------------------------------------------
Note added at   14 godz. (2008-09-02 07:52:05 GMT)
--------------------------------------------------

Wyraziłem już swoje wątpliwości co do terminu "mikroekonomika". Moim zdaniem, można mówić o makroekonomii albo o ekonomice, która to (ta ostatnia) dotyczy na ogół skali mikro (przedsiębiorstwa etc.) albo też jakiejś wyszczególnionej dziedziny gospodarki (np. transportu). Makroekonomika to chyba zła kalka angielskiego terminu "macroeconomics", który tłumaczy się na polski jako "makroekonomia", tj. dziedzina ekonomii odnosząca się do gospodarki jako całości. No i tu znowu napotykamy sprzeczność, o której mówiłem wcześniej: komunalny dotyczy skali lokalnej (municypalnej), więc skąd to "makro"? Chyba że rozpatrujemy gospodarki komunalne łącznie jako całość, co wydaje mi się bez sensu, gdyż ich cechą specyficzną jest autonomia i skala lokalna.
Patrz odsyłacz (przejście od terminu "macroeconomics"):
http://pl.wikipedia.org/wiki/Makroekonomia
Ale, jak wspomniałem, pracujemy na takim materiale, jaki dostajemy;-)

--------------------------------------------------
Note added at   14 godz. (2008-09-02 07:55:22 GMT)
--------------------------------------------------

Oczywiście, w pierwszym zdaniu ostatniej uwagi powinno być o wątpliwościach dotyczących terminu "makroekonomika".

--------------------------------------------------
Note added at 1 dzień  2 godz. (2008-09-02 19:35:48 GMT)
--------------------------------------------------

Skoro gminy nie prowadzą działalności gospodarczej (????????), to skąd gospodarka i ekonomika komunalna? O czym te dziedziny traktują? O działalności charytatywnej? religijnej?

Jerzy Matwiejczuk
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 81

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  bartek: czego to ludzie nie wymyślą :)
1 hr
  -> Dziękuję, tak krawiec kraje...

disagree  Polangmar: Czy nie jest to "makroekonomika lokalna/miejscowa"? || Dodałem odnośnik wyjaśniający zadania gminy. Sorry za "disagree".:)
6 hrs

agree  Sylwia Dziuba
13 hrs
  -> Dziękuję!

7 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
macroeconomics of municipal services (management)


Explanation:
Nazwę przedmiotu trzeba przetłumaczyć dokładnie.

http://www.proz.com/kudoz/203904
http://en.wikipedia.org/wiki/Municipal_services
http://tinyurl.com/6dzzkj


--------------------------------------------------
Note added at 2 days3 hrs (2008-09-03 20:32:46 GMT)
--------------------------------------------------

USTAWA z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej.
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1. 1. Ustawa określa zasady i formy gospodarki komunalnej, polegającej na wykonywaniu przez gminę zadań własnych, określonych w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74, Nr 58, poz. 261, Nr 106, poz. 496 i Nr 132, poz. 622), w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.
2. Gospodarka komunalna obejmuje w szczególności zadania o charakterze użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych.
http://tinyurl.com/6hq2bw

Polangmar
Poland
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 185

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Jerzy Matwiejczuk: Twoja propozycja jest lekką modyfikacją mojej (dodałeś usługi, o których nie ma mowy w oryginale), więc mógłbym się z nią w zasadzie zgodzić. Ale mi się jakoś nie chce-;)// Gospodarka komunalna to "municipal economy"//Patrz moja owaga niżej
6 hrs
  -> Lekką modyfikacją?:) Przetłumaczyłem termin "gospodarka komunalna", którego u Ciebie brakuje.:) || Mylnie rozumiesz to pojęcie - gminy nie prowadzą działalności gospodarczej: http://pl.wikipedia.org/wiki/Gospodarka_komunalna .