ProZ.com global directory of translation services
 The translation workplace
Ideas
KudoZ home » Polish to English » Economics

gospodarstwa pomocnicze

English translation: auxiliary enterprise

17:01 Apr 21, 2004
Polish to English translations [Non-PRO]
Marketing - Economics / public finance
Polish term or phrase: gospodarstwa pomocnicze
would you mind to expaliain what is the meaning of that word plus its examples.
emily
English translation:auxiliary enterprise
Explanation:
http://www.proz.com/?sp=h&id=199515&keyword=gospodarstw
Art. 20. 1. Gospodarstwem pomocniczym jest wyodrębniona z jednostki budżetowej, pod względem organizacyjnym i finansowym, częœć jej podstawowej działalnoœci lub działalnoœć uboczna.

2. Gospodarstwo pomocnicze pokrywa koszty swojej działalnoœci z uzyskiwanych przychodów własnych z zastrzeżeniem ust. 7.

3. Gospodarstwo pomocnicze tworzy i likwiduje kierownik jednostki budżetowej, po uprzednim uzyskaniu zgody:

1) właœciwego ministra, kierownika urzędu centralnego lub wojewody - w przypadku gospodarstw pomocniczych państwowych jednostek budżetowych,
2) zarzšdu jednostki samorzšdu terytorialnego - w przypadku gospodarstw pomocniczych gminnych, powiatowych i wojewódzkich jednostek budżetowych.
http://www.kbn.gov.pl/finauki98/finpub/981126.html


--------------------------------------------------
Note added at 12 mins (2004-04-21 17:14:32 GMT)
--------------------------------------------------

przykłady?
OGŁOSZENIE O PRZETARGU NIEOGRANICZONYM. Gospodarstwo Pomocnicze Regionalnego Centrum Doradztwa Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich, 26 ? 600 Radom, ul. ...
www.cdr.gov.pl/radom/przetargi.htm -

Gospodarstwo Pomocnicze Wojewódzkiego Podlaskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Szepietowie. zaprasza do skorzystania z usług w zakresie: ...
odr.zetobi.com.pl/gp.htm

--------------------------------------------------
Note added at 16 mins (2004-04-21 17:18:24 GMT)
--------------------------------------------------

enterprises - plural
Selected response from:

bartek
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2auxiliary enterprise
bartek
4 -1ancilliary (budgetary) enterprise
madziag


  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
auxiliary enterprise


Explanation:
http://www.proz.com/?sp=h&id=199515&keyword=gospodarstw
Art. 20. 1. Gospodarstwem pomocniczym jest wyodrębniona z jednostki budżetowej, pod względem organizacyjnym i finansowym, częœć jej podstawowej działalnoœci lub działalnoœć uboczna.

2. Gospodarstwo pomocnicze pokrywa koszty swojej działalnoœci z uzyskiwanych przychodów własnych z zastrzeżeniem ust. 7.

3. Gospodarstwo pomocnicze tworzy i likwiduje kierownik jednostki budżetowej, po uprzednim uzyskaniu zgody:

1) właœciwego ministra, kierownika urzędu centralnego lub wojewody - w przypadku gospodarstw pomocniczych państwowych jednostek budżetowych,
2) zarzšdu jednostki samorzšdu terytorialnego - w przypadku gospodarstw pomocniczych gminnych, powiatowych i wojewódzkich jednostek budżetowych.
http://www.kbn.gov.pl/finauki98/finpub/981126.html


--------------------------------------------------
Note added at 12 mins (2004-04-21 17:14:32 GMT)
--------------------------------------------------

przykłady?
OGŁOSZENIE O PRZETARGU NIEOGRANICZONYM. Gospodarstwo Pomocnicze Regionalnego Centrum Doradztwa Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich, 26 ? 600 Radom, ul. ...
www.cdr.gov.pl/radom/przetargi.htm -

Gospodarstwo Pomocnicze Wojewódzkiego Podlaskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Szepietowie. zaprasza do skorzystania z usług w zakresie: ...
odr.zetobi.com.pl/gp.htm

--------------------------------------------------
Note added at 16 mins (2004-04-21 17:18:24 GMT)
--------------------------------------------------

enterprises - plural

bartek
Works in field
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 261
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Andrzej Lejman: former budgetary enterprises; do not more exist
34 mins

agree  lim0nka: asker zapomniał, to może chociaż robot cię doceni :o)
33 days

22 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
ancilliary (budgetary) enterprise


Explanation:
This how they are called by the World Bank: "In Poland there are 14 extrabudgetary funds as well as a large number of autonomous agencies, budgetary establishments, and ancillary budgetary enterprises discrepancy that fragment the budget process. Not only do these institutions contribute to unnecessary administrative overheads, they also introduce avoidable rigidities and inefficiencies (for instance, separate bank accounts and lack of consolidation of public funds), multiple practices of fiscal accounting and reporting, and different accountability structures".

madziag
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Andrzej Lejman: albo pomocnicze, albo budżetowe. Te pierwsze zlikwidowano na rzecz tych drugich. Więc nie można używać tego zamiennie.
20 mins
  -> przyjmuje krytyke, gdyz opieram sie na rzeczonym dokumencie ze stycznia 2003 roku