ProZ.com global directory of translation services
 The translation workplace
Ideas
KudoZ home » Polish to English » Education / Pedagogy

upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim

English translation: mild mental retardation

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Polish term or phrase:upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim
English translation:mild mental retardation
Entered by: ebk

19:58 Jun 7, 2005
Polish to English translations [PRO]
Education / Pedagogy
Polish term or phrase: upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim
XYZ posiada kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela-wychowawcy w specjalnych ośrodkach wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, niewidzących i słabo widzących.
ebk
mild mental retardation
Explanation:
inna propozycja, jakoś w kontekście dzieci chyba częściej spotkałem się z retardation niż impairment, ale mówiąc szczerze nie dam głowy czy to nie synonimy.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 1 min (2005-06-07 21:00:30 GMT)
--------------------------------------------------

Proszę rzucić okiem na stronę Dept. of Public Welfare w PA w USA - zawiera definicje podział MR i przydatne definicje.
http://www.dpw.state.pa.us/Disable/MentalRetardationServices...
Selected response from:

xxxOTMed
Poland
Grading comment
Wszystkim dziękuję za propozycje. Zwlekałam długo z przyznaniem punktów, bo myślę, że wszystkie odpowiedzi są dobre. Zadałam pytanie, bo klient reklamował "disabled" i chciałam mu zaproponować, jak najwięcej różnych możliwości przekładu tego zwrotu, aby sobie wybrał. W końcu zdecydowałam się przyznać punkty Dr, bo myślę, że jest specjalistą w tego typu terminologii. Jeśli ktoś czuje się tym dotknięty, przepraszam.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1mild mental retardationxxxOTMed
4 +2mild mental disability
*eva*
3light mental retardation
Rafal Piotrowski
3slight mental impariment
ZenonStyczyrz


Discussion entries: 5





  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim
slight mental impariment


Explanation:
IMHO

--------------------------------------------------
Note added at 9 mins (2005-06-07 20:07:40 GMT)
--------------------------------------------------

jest jeszcze \"mild mental impairment\" i stawiam na tą wersję

ZenonStyczyrz
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 44

16 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
upo�ledzenie umysłowe w stopniu lekkim
light mental retardation


Explanation:
Opcja :-)


    Reference: http://www.ejmd-rehm.com/English/Author%20Index.html
    Reference: http://www.bghelsinki.org/activities/en/2001activity.htm
Rafal Piotrowski
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 35

19 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim
mild mental disability


Explanation:
For example, 94% of males and 92% of females with average intelligence said they had been taught about AIDS in the classroom, compared with 78% of males and 85% of females with mild mental disability, and 65% and 59% with more severe disability.
http://www.agi-usa.org/pubs/journals/3518703.html

--------------------------------------------------
Note added at 21 mins (2005-06-07 20:20:13 GMT)
--------------------------------------------------

The Perry Township Special Education Administration encompasses the Mild Mental Disability program, the Learning Disability program, and also supervises the Emotional Disability program.
http://www.msdpt.k12.in.us/html/special_education.html

http://www.brownsburg.k12.in.us/CentralOffice/serv-specialed...

tak jest na stronach dotyczących edukacji

--------------------------------------------------
Note added at 47 mins (2005-06-07 20:45:44 GMT)
--------------------------------------------------

wykaz stron z UK
http://www.google.co.uk/search?hl=en&q="mental disability"&b...

--------------------------------------------------
Note added at 51 mins (2005-06-07 20:50:30 GMT)
--------------------------------------------------

Education for people with Special Needs

What are Special Needs?

A person has special needs when they have:

* A physical disability
* A problem with sight, hearing or speech
* A mental disability
* Emotional or behavioural problems
* A medical or health problem
* Difficulties with reading, writing, speaking or mathematics work
http://www.portsmouth.gov.uk/living/2948.html

*eva*
United Kingdom
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 44

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ireneusz Nagorny
22 hrs

agree  Kasia E Slobodzian-Taylor: tak
2683 days

17 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim
mild mental retardation


Explanation:
inna propozycja, jakoś w kontekście dzieci chyba częściej spotkałem się z retardation niż impairment, ale mówiąc szczerze nie dam głowy czy to nie synonimy.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 1 min (2005-06-07 21:00:30 GMT)
--------------------------------------------------

Proszę rzucić okiem na stronę Dept. of Public Welfare w PA w USA - zawiera definicje podział MR i przydatne definicje.
http://www.dpw.state.pa.us/Disable/MentalRetardationServices...

xxxOTMed
Poland
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Wszystkim dziękuję za propozycje. Zwlekałam długo z przyznaniem punktów, bo myślę, że wszystkie odpowiedzi są dobre. Zadałam pytanie, bo klient reklamował "disabled" i chciałam mu zaproponować, jak najwięcej różnych możliwości przekładu tego zwrotu, aby sobie wybrał. W końcu zdecydowałam się przyznać punkty Dr, bo myślę, że jest specjalistą w tego typu terminologii. Jeśli ktoś czuje się tym dotknięty, przepraszam.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  clairee: retardation - jak najbardziej współczesny termin na określenie... niepełnosprawności umysłowej (odchodzi się i u nas od dyskryminującej terminologii). (minęło sporo czasu od pytania, ale akurat jestem w temacie i tu trafiłam ;-))
2746 days