KudoZ home » Polish to English » Energy / Power Generation

opłata przejściowa

English translation: transitory/transitional charge/rate/fare


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Polish term or phrase:opłata przejściowa
English translation:transitory/transitional charge/rate/fare
Entered by: Polangmar

23:15 Jan 31, 2009
Polish to English translations [PRO]
Tech/Engineering - Energy / Power Generation
Polish term or phrase: opłata przejściowa
wykaz opłat za energię elektryczną - faktura VAT
Magdalena K.
Poland
transitory/transitional/temporary charge/rate/fare/fee
Explanation:
Kilka możliwości.

--------------------------------------------------
Note added at 28 mins (2009-01-31 23:43:36 GMT)
--------------------------------------------------

Kontrakty długoterminowe (KDT)
Z dniem 1 kwietnia br. weszła w życie opłata przejściowa, która zastąpiła opłatę systemową wyrównawczą. Powodem dla jej wprowadzenia były wymagania Unii Europejskiej, która uznała, iż mechanizm obrotu energią elektryczną, który powstał w efekcie zawieranych przez elektrownie z PSE S.A. w latach 1994 – 1998 kontraktów, jest niedozwoloną, sprzeczną z Traktatem Europejskim pomocą publiczną. Uzasadnieniem dla rozwiązywania KDT-ów stała się konieczność rozwoju konkurencyjnego rynku energii elektrycznej, gdyŜ UE zamierzała zwiększyć konkurencyjność gospodarki europejskiej na rynku globalnym poprzez obniżenie cen energii!
Ilości energii objętej kontraktami długoterminowymi dzielone były przez URE na poszczególne spółki dystrybucyjne, które miały obowiązek jej zakupu po określonej cenie. Dzięki zawarciu kontraktów długoterminowych elektrownie zaciągnęły ponad 20 mld zł kredytów. Pierwsze z nich wygasły w końcu 2005 r., większość obowiązywać będzie jeszcze przez kilka lat, a najdłuższy zakończy się dopiero w 2027 r. Koszty modernizacji nie tylko źródeł wytwórczych przeniesiono w całości na odbiorców, a efektywność wykorzystania pozyskanych środków pozostawiała wiele do życzenia.
http://tinyurl.com/awsayj

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2009-02-01 00:29:53 GMT)
--------------------------------------------------

- opłata przejściowa - została wprowadzona ustawą z 29 czerwca 2007 r. o zasadach pokrywania kosztów powstałych u wytwórców w związku z przedterminowym rozwiązaniem umów długoterminowych na sprzedaż mocy i energii elektrycznej. Stanowi ona wynagrodzenie dla operatora za usługę udostępniania krajowego systemu elektroenergetycznego, przeznaczone na pokrycie „kosztów osieroconych”. Stawki opłaty przejściowej kalkulowane są w zależności od rocznego zużycia energii i wynoszą dla gospodarstw domowych zużywających rocznie:
a) poniżej 500 kWh energii elektrycznej - 0,45 zł na miesiąc,
b) od 500 kWh do 1.200 kWh - 1,90 zł,
c) powyżej 1.200 kWh - 6,00 zł.
http://tinyurl.com/bbqz6s
Selected response from:

Polangmar
Poland
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1transitory/transitional/temporary charge/rate/fare/feePolangmar
4transition chargeDawid Mnich


  

Answers


24 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
transitory/transitional/temporary charge/rate/fare/fee


Explanation:
Kilka możliwości.

--------------------------------------------------
Note added at 28 mins (2009-01-31 23:43:36 GMT)
--------------------------------------------------

Kontrakty długoterminowe (KDT)
Z dniem 1 kwietnia br. weszła w życie opłata przejściowa, która zastąpiła opłatę systemową wyrównawczą. Powodem dla jej wprowadzenia były wymagania Unii Europejskiej, która uznała, iż mechanizm obrotu energią elektryczną, który powstał w efekcie zawieranych przez elektrownie z PSE S.A. w latach 1994 – 1998 kontraktów, jest niedozwoloną, sprzeczną z Traktatem Europejskim pomocą publiczną. Uzasadnieniem dla rozwiązywania KDT-ów stała się konieczność rozwoju konkurencyjnego rynku energii elektrycznej, gdyŜ UE zamierzała zwiększyć konkurencyjność gospodarki europejskiej na rynku globalnym poprzez obniżenie cen energii!
Ilości energii objętej kontraktami długoterminowymi dzielone były przez URE na poszczególne spółki dystrybucyjne, które miały obowiązek jej zakupu po określonej cenie. Dzięki zawarciu kontraktów długoterminowych elektrownie zaciągnęły ponad 20 mld zł kredytów. Pierwsze z nich wygasły w końcu 2005 r., większość obowiązywać będzie jeszcze przez kilka lat, a najdłuższy zakończy się dopiero w 2027 r. Koszty modernizacji nie tylko źródeł wytwórczych przeniesiono w całości na odbiorców, a efektywność wykorzystania pozyskanych środków pozostawiała wiele do życzenia.
http://tinyurl.com/awsayj

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2009-02-01 00:29:53 GMT)
--------------------------------------------------

- opłata przejściowa - została wprowadzona ustawą z 29 czerwca 2007 r. o zasadach pokrywania kosztów powstałych u wytwórców w związku z przedterminowym rozwiązaniem umów długoterminowych na sprzedaż mocy i energii elektrycznej. Stanowi ona wynagrodzenie dla operatora za usługę udostępniania krajowego systemu elektroenergetycznego, przeznaczone na pokrycie „kosztów osieroconych”. Stawki opłaty przejściowej kalkulowane są w zależności od rocznego zużycia energii i wynoszą dla gospodarstw domowych zużywających rocznie:
a) poniżej 500 kWh energii elektrycznej - 0,45 zł na miesiąc,
b) od 500 kWh do 1.200 kWh - 1,90 zł,
c) powyżej 1.200 kWh - 6,00 zł.
http://tinyurl.com/bbqz6s

Polangmar
Poland
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 448

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  CalBoy
7 hrs
  -> Dziękuję.:)

9 days   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
transition charge


Explanation:
Opłata przejściowa to opłata za możliwość przejścia od jednego operatora do drugiego.

Dawid Mnich
Poland