KudoZ home » Polish to English » History

szmalcownicy

English translation: racketeers


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Polish term or phrase:szmalcownicy
English translation:racketeers
Entered by: almanzur

08:52 Feb 20, 2007
Polish to English translations [PRO]
Art/Literary - History
Polish term or phrase: szmalcownicy
zastwanwiam sie jak przelozyc tytul" szmalcownicy w warszawie", poniewaz jest to tytul, zalaezy mi na w miare doslonwym przekladzie. nie ma go w
moim wlk slowniku oxford-pwn. Generalnie chodzi o slowo, ktore by jednoczesnie
oddawalo czynnosc rabowania i handlu, jaka bylo szmalcownictwo; po konsultacji
z moimi slownikami synonimow, wydalo mi sie, ze dobrym slowem byloby
"pillagers", ale search po interencie w celu sprawdzenia usage nie wykazal
scislego rozroznienia miedzy nim, a np. looters, wsytepuje nawet fraza
"pillagers and looters", co mnie skonfundowalo.
almanzur
racketeers
Explanation:
w tytule moze: Warsaw racketeers / Warsaw racketeering

"rack·et·eer
n.
A person who commits crimes such as extortion, loansharking, bribery, and obstruction of justice in furtherance of illegal business activities.
intr.v. rack·et·eered, rack·et·eer·ing, rack·et·eers"
Selected response from:

Ensor
Grading comment
Mysle ze "Racketeering, extortion, and black market in wartime Warsaw" brzmi najlepiej ( i najpelniej). Przeczytalem raz jeszce uwaznie artykul, i mniej wiecej w 2/3 dotyczy on przypadkow czystego szantazu Zydow - a w 1/3 spieniezania tak zdobytych przedmiotow, (Zydzi okupywali sie nie tylko pieniedzmi).Stad wynikle watpliwosci, zwalszcza ze szmalcownicy dzialai w szajkach - jedni zajmowali sie kontaktem z niemcami, drudzy sledzeniem zydow, inni zas uplynnianiem tak zdobytych walorow.Dziekuje za wnikliwa i pomocna dyskusje.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1black market in wartime Warsaw
Michal Berski
3racketeersEnsor
3extortionists
PAS


Discussion entries: 11





  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
black market in wartime Warsaw


Explanation:
w takim kontekście

Michal Berski
Poland
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  bartek: yep
8 mins

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
extortionists


Explanation:
Ja kojarzę szmalcowników tylko i wyłącznie z osobami szantażującymi ukrywających się żydów.
Stąd moja propozycja.
Looter to właśnie szabrownik. Looting to chyba tylko kradzież. Pillaging też obejmuje robienie komuś krzywdy przy okazji...


--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2007-02-20 11:37:58 GMT)
--------------------------------------------------

Handel na czarnym rynku to jeszcze coś innego. Przecież nie trzeba było być szmalcownikiem, zeby handlować. Vide stary okupacyjny dowcip "mój mąż, dzięki Bogu, jest bezrobotny"

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2007-02-20 12:31:50 GMT)
--------------------------------------------------

Jeszcze tu: http://www.history.ac.uk/ihr/Focus/Holocaust/Cole.html

Dolna część trzeciego akapitu od góry.

PAS
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 18

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Michal Berski: patrz na syskusje powyżej - autro oryginalego tekstu uzył tego określenia w bardzo szerokim, równiez przedwojennym znaczeniu//Wg mnie też. Ale "artykul rzeczywiscie traktuje o II wojnie, ale dotyczy ludzi parajacych sie nie tylko (...)i czarnym handlem"
1 hr
  -> "ktore by jednoczesnie oddawalo czynnosc rabowania i handlu, jaka bylo szmalcownictwo" - to jest almanzura, nie autora. Ja się z tym nie zgadzam. Wg mnie szmalcownicy tylko szantażowali żydów.

4 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
racketeers


Explanation:
w tytule moze: Warsaw racketeers / Warsaw racketeering

"rack·et·eer
n.
A person who commits crimes such as extortion, loansharking, bribery, and obstruction of justice in furtherance of illegal business activities.
intr.v. rack·et·eered, rack·et·eer·ing, rack·et·eers"

Ensor
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 42
Grading comment
Mysle ze "Racketeering, extortion, and black market in wartime Warsaw" brzmi najlepiej ( i najpelniej). Przeczytalem raz jeszce uwaznie artykul, i mniej wiecej w 2/3 dotyczy on przypadkow czystego szantazu Zydow - a w 1/3 spieniezania tak zdobytych przedmiotow, (Zydzi okupywali sie nie tylko pieniedzmi).Stad wynikle watpliwosci, zwalszcza ze szmalcownicy dzialai w szajkach - jedni zajmowali sie kontaktem z niemcami, drudzy sledzeniem zydow, inni zas uplynnianiem tak zdobytych walorow.Dziekuje za wnikliwa i pomocna dyskusje.
Notes to answerer
Asker: Mysle ze "Racketeering, extortion, and black market in wartime Warsaw" brzmi najlepiej ( i najpelniej). Przeczytalem raz jeszce uwaznie artykul, i mniej wiecej w 2/3 dotyczy on przypadkow czystego szantazu Zydow - a w 1/3 spieniezania tak zdobytych przedmiotow, (Zydzi okupywali sie nie tylko pieniedzmi).Stad wynikle watpliwosci, zwalszcza ze szmalcownicy dzialai w szajkach - jedni zajmowali sie kontaktem z niemcami, drudzy sledzeniem zydow, inni zas uplynnianiem tak zdobytych walorow.Dziekuje za wnikliwa i pomocna dyskusje.