KudoZ home » Polish to English » Idioms / Maxims / Sayings

zjeść (sobie) zęby na czymś

English translation: in which they consider themselves to be experts


13:15 Feb 21, 2009
Polish to English translations [PRO]
Idioms / Maxims / Sayings
Polish term or phrase: zjeść (sobie) zęby na czymś
Mowa jest o TimeBank - Banku Czasu - w którym następuje wymiana usług pomiędzy klientami Zdanie brzmi następująco:
"Zwykle ludzie proponują pomoc w tych sprawach, na których „zjedliby zęby”. Np. studenci miejscowej językowej uczelni oferują lekcję języka obcego"
orchid8
Poland
English translation:in which they consider themselves to be experts
Explanation:
albo in their fields of expertise (jak w KudoZ ;)

jeśli odpowiednik idiomu nie nasuwa się w oczywisty sposób, to czasem lepiej sobie darować szukanie na siłę
Selected response from:

allp
Poland
Grading comment
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +4cut sb's teeth on sth
Jerzy Matwiejczuk
4 +1To have (sth) at one's fingers' endsdinde
4learn (all) the ropes / know all the tricks (of the trade)Bubz
4to be an old hand at sth
Malina9
3in which they consider themselves to be experts
allp


Discussion entries: 6





  

Answers


27 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
To have (sth) at one's fingers' ends


Explanation:
moim zdaniem
poprzednia propozycja oddaje raczej zdobywanie ostróg

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2009-02-21 14:15:34 GMT)
--------------------------------------------------

Know sth backwards / backwards and forwards
w tym kontekście lepsze


dinde
Native speaker of: Native in PolishPolish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  allp: know backwards and forwards
4 hrs
  -> dzięki

neutral  xxxKhrystene: 'to have sth at your fingertips' is not the same as 'to know something from back to front' or 'inside out'
1 day37 mins

10 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +4
cut sb's teeth on sth


Explanation:
http://dictionary.reverso.net/english-cobuild/cut your teeth...

--------------------------------------------------
Note added at   1 godz. (2009-02-21 14:58:24 GMT)
--------------------------------------------------

http://megaslownik.pl/slownik/angielsko_polski/71326,cut my ...

--------------------------------------------------
Note added at   2 godz. (2009-02-21 15:17:23 GMT)
--------------------------------------------------

Większość polskich słowników (http://tinyurl.com/da2f2z) podaje taki właśnie angielski odpowiednik zwrotu "zjeść na czymś zęby". Z drugiej strony, wśród wielu odwołań w sieci zwrot "cut sb's teeth on" użyty jest w znaczeniu zawężonym do zdobywanie pierwszych (podstawowych) doświadczeń, na co zwraca uwagę Dinde. Myślę jednak, że generalnie można użyć tego zwrotu w sensie zdobycia/posiadania doświadczenia w czymś.

Jerzy Matwiejczuk
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 20

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  ECOlibre
8 mins
  -> Dziękuję!

agree  Joanna Carroll
36 mins
  -> Dziękuję!

neutral  dinde: cut one's eye-teeth; cut one's wisdom-teeth; (to get first experience of a particular type of work and learn the basic skills; get wiser; grow wiser; see life//kwestia, które zęby się zjada, ang widocznie mleczaki//Miło mi, dziękuję
59 mins
  -> Patrz wyżej.// Uznaję słuszność uwag. O ile po polsku "zjeść zęby" znaczy uzyskać status starego wygi, o tyle "cut one's teeth on" to raczej "zdobyć szlify"

agree  xxxKhrystene: 'cut their teeth on' in context ;)
4 hrs
  -> Dziękuję (acz z malejącym przekonaniem o adekwatności swojej propozycji:)))

agree  Bubz: Mysle, ze to polska wersja budzi zastrzerzenia. Jezeli ci studenci "zjedliBY zeby" (maja ochote zjesc zeby??) to Twoja wersja moze byc najlepszym wyjsciem. Innymi slowy "they want to have a go at something to gain experience".
2 days10 hrs
  -> Dziękuję, Bubz, za tradycyjną nowozelandzką życzliwość:))) Jesli trafiłem, to mimochodem...

4 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
in which they consider themselves to be experts


Explanation:
albo in their fields of expertise (jak w KudoZ ;)

jeśli odpowiednik idiomu nie nasuwa się w oczywisty sposób, to czasem lepiej sobie darować szukanie na siłę

allp
Poland
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 15

12 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
learn (all) the ropes / know all the tricks (of the trade)


Explanation:
Moze w te strone. Szczegolnie "learn the ropes" wskazuje na umiejetnosc znakomitego wykonywania swojej pracy poprzez zdobyte doswiadczenie.

http://www.google.co.nz/search?hl=en&q=people "who learnt* r...

http://www.learn-english-today.com/idioms/idiom-categories/b...

Bubz
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 42

15 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
to be an old hand at sth


Explanation:
old hand at sth - someone well experienced

Malina9
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 8