KudoZ home » Polish to English » International Org/Dev/Coop

zwierzchnictwo personalne

English translation: personal authority


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Polish term or phrase:zwierzchnictwo personalne
English translation:personal authority
Entered by: Polangmar

12:12 Feb 22, 2008
Polish to English translations [PRO]
Law/Patents - International Org/Dev/Coop / globalization, international relations
Polish term or phrase: zwierzchnictwo personalne
Jedyne, co tu przychodzi mi do głowy, to coś na wzór "zwierzchnictwa terytorialnego", czyli "personal authority", ale jakoś mi to nie brzmi najlepiej. Kontekts jest taki:
"Globalizacja ekonomiczna, dynamiczny postęp w rozwoju informatyki, telekomunikacji prowadzi do zmiany pojęcia przestrzeni geograficznej. Zjawiska te nie ograniczają się bowiem tylko do terytorium danego kraju. Mamy do czynienia z tzw. „deterytorializacją” państwa. Rozumie się ją jako oderwanie od obszaru danego państwa decyzji ekonomicznych przez przedsiębiorstwa międzynarodowe, banki czy pozabankowe instytucje finansowe. Obserwujemy również zmiany w wykonywaniu zwierzchnictwa terytorialnego i w regulowaniu dostępu do terytorium. Szczególnie da się to zaobserwować w przypadku zagrożeń takich jak międzynarodowy terroryzm, handel narkotykami, żywym towarem. Istotną zmianą jaką przynosi globalizacja jest także zwierzchnictwo personalne oraz traktowanie własnych i obcych obywateli. Nie są oni już „poddanymi”, podporządkowanymi bez reszty władzy swego rządu, ale mają prawa uznane za uniwersalne i znajdujące się pod międzynarodową ochroną. Prawa te wynikają z istniejących instrumentów międzynarodowych."
Black Mamba
personal authority
Explanation:
Zwierzchnictwo personalne państwa to władza państwa (opieka) nad wszystkimi obywatelami tego państwa, czyli nad:
 obywatelami zamieszkującymi w kraju
 obywatelami przebywającymi czasowo za granicą
 personelem placówek dyplomatycznych i konsularnych tego państwa za granicą
 obywatelami pełniącymi służbę wojskową wobec tego kraju za granicą
 wszystkimi obywatelami przebywającymi na statkach, samolotach tego państwa (gdziekolwiek by się nie znajdowali).
http://tinyurl.com/36uaou

Ze zwierzchnictwa terytorialnego państwa wypływa jego zwierzchnictwo personalne, które ujawnia się przede wszystkim w stosunku do obywateli państwa przebywających poza jego granicami.
http://tinyurl.com/3y2xmb

What one State may see as the exercise of its sovereign right of jurisdiction another state may see as an infringement of its own sovereign rights of territorial or personal authority.
http://tinyurl.com/34cefn

...law did not prevent a state from exercising jurisdiction over its nationals abroad since they remained under its personal authority.
http://tinyurl.com/35e2tz
Selected response from:

Polangmar
Poland
Grading comment
Dziękuję. Po długim zastanawianiu się i analizie linków przesłanych przez Polangmara zdecydowałam się wybrać jego sugestię.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1personal sovereignty
Mark Cole
4personal authorityPolangmar
3personal dominion
Edyta Sawin


  

Answers


17 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
personal sovereignty


Explanation:
then you would also have to use "territorial sovereignty"

Mark Cole
Native speaker of: Native in EnglishEnglish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  TLUMACZ77
2 days20 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
personal dominion


Explanation:
personal mandate, power, control

Edyta Sawin
United States
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 4

12 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
personal authority


Explanation:
Zwierzchnictwo personalne państwa to władza państwa (opieka) nad wszystkimi obywatelami tego państwa, czyli nad:
 obywatelami zamieszkującymi w kraju
 obywatelami przebywającymi czasowo za granicą
 personelem placówek dyplomatycznych i konsularnych tego państwa za granicą
 obywatelami pełniącymi służbę wojskową wobec tego kraju za granicą
 wszystkimi obywatelami przebywającymi na statkach, samolotach tego państwa (gdziekolwiek by się nie znajdowali).
http://tinyurl.com/36uaou

Ze zwierzchnictwa terytorialnego państwa wypływa jego zwierzchnictwo personalne, które ujawnia się przede wszystkim w stosunku do obywateli państwa przebywających poza jego granicami.
http://tinyurl.com/3y2xmb

What one State may see as the exercise of its sovereign right of jurisdiction another state may see as an infringement of its own sovereign rights of territorial or personal authority.
http://tinyurl.com/34cefn

...law did not prevent a state from exercising jurisdiction over its nationals abroad since they remained under its personal authority.
http://tinyurl.com/35e2tz

Polangmar
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 12
Grading comment
Dziękuję. Po długim zastanawianiu się i analizie linków przesłanych przez Polangmara zdecydowałam się wybrać jego sugestię.