KudoZ home » Polish to English » Law (general)

dobra osobiste

English translation: personal rights


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Polish term or phrase:dobra osobiste
English translation:personal rights
Entered by: bartek

14:09 Jun 28, 2004
Polish to English translations [PRO]
Law/Patents - Law (general)
Polish term or phrase: dobra osobiste
informacji objętych ochroną zbiorów danych osobowych w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku o ochronie danych osobowych , mogących naruszać dobra osobiste osób fizycznych lub prawnych w rozumieniu art.

już nie myslę
bartek
personal rights
Explanation:
Personal rights: rights appertaining to the person; as, the rights of a personal security, personal liberty, and private property (http://dictionary.reference.com/search?q=personal rights)

--------------------------------------------------
Note added at 10 mins (2004-06-28 14:19:49 GMT)
--------------------------------------------------

dobra osobiste: (za http://prawo.hoga.pl/poradnik/dobra.asp):
Atrybutem każdego człowieka są dobra osobiste. Przepisy prawa cywilnego nie zawierają definicji tego zwrotu. Czym zatem są dobra osobiste? Krótko mówiąc, pojęcie to odnosi się do uznanych przez system prawny wartości obejmujących fizyczną i psychiczną integralność człowieka , jego indywidualność i godność , wszystko to, co stanowi o możliwości samorealizacji osoby ludzkiej. Są to dobra nieodłącznie związane z człowiekiem.

Wśród nich Kodeks cywilny wymienia przykładowo:
zdrowie, wolność, cześć, swobodę sumienia, nazwisko lub pseudonim, wizerunek, tajemnicę korespondencji, nietykalność mieszkania, twórczość naukową, artystyczną, wynalazczą i racjonalizatorską.

Należy podkreślić, że są to tylko przykładowe kategorie dóbr osobistych, zaś orzecznictwo i doktryna nieustannie powiększają zakres tego pojęcia. Przykładowo, charakter dóbr osobistych zyskały również: kult po zmarłej osobie bliskiej, stan cywilny człowieka, sfera prywatności (w tym tajemnica zarobków), poczucie przynależności do określonej płci i inne
Selected response from:

Marek Daroszewski (MrMarDar)
Grading comment
Dzięki, już z górki :-)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2personal rightsMarek Daroszewski (MrMarDar)
4moral rights/personal interestsAleksander Szydlowski
3 -2personal possessionskazia


Discussion entries: 1





  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -2
personal possessions


Explanation:
- mienie osobiste, majątek osobisty
PWN/Oxford

--------------------------------------------------
Note added at 2004-06-28 14:29:23 (GMT)
--------------------------------------------------

lub personal property

http://en.wikipedia.org/wiki/Personal_property

kazia
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Jerzy Gzula: Chodzi tu o zupełnie inne "dobra osobiste". Zawsze warto przeczytać tekst kontekstu zanim się opublikuje odpowiedź.
55 mins

disagree  Wojciech Wołoszyk: zgadza sie zupełnie inne dobra. Dobra osobiste są okreslone w art. 23 i 24 k.c. zdrowie, wolność, cześć, dobre imię, swoboda sumienia itp. Natomiast "personal possessions" to raczej mienie w rozumieniu art. 44 k.c.
4 hrs

3 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
personal rights


Explanation:
Personal rights: rights appertaining to the person; as, the rights of a personal security, personal liberty, and private property (http://dictionary.reference.com/search?q=personal rights)

--------------------------------------------------
Note added at 10 mins (2004-06-28 14:19:49 GMT)
--------------------------------------------------

dobra osobiste: (za http://prawo.hoga.pl/poradnik/dobra.asp):
Atrybutem każdego człowieka są dobra osobiste. Przepisy prawa cywilnego nie zawierają definicji tego zwrotu. Czym zatem są dobra osobiste? Krótko mówiąc, pojęcie to odnosi się do uznanych przez system prawny wartości obejmujących fizyczną i psychiczną integralność człowieka , jego indywidualność i godność , wszystko to, co stanowi o możliwości samorealizacji osoby ludzkiej. Są to dobra nieodłącznie związane z człowiekiem.

Wśród nich Kodeks cywilny wymienia przykładowo:
zdrowie, wolność, cześć, swobodę sumienia, nazwisko lub pseudonim, wizerunek, tajemnicę korespondencji, nietykalność mieszkania, twórczość naukową, artystyczną, wynalazczą i racjonalizatorską.

Należy podkreślić, że są to tylko przykładowe kategorie dóbr osobistych, zaś orzecznictwo i doktryna nieustannie powiększają zakres tego pojęcia. Przykładowo, charakter dóbr osobistych zyskały również: kult po zmarłej osobie bliskiej, stan cywilny człowieka, sfera prywatności (w tym tajemnica zarobków), poczucie przynależności do określonej płci i inne


Marek Daroszewski (MrMarDar)
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 418
Grading comment
Dzięki, już z górki :-)

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jerzy Gzula
57 mins
  -> dzieki

agree  hadraadae
19 hrs
  -> dzieki

40 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
moral rights/personal interests


Explanation:
.

--------------------------------------------------
Note added at 41 mins (2004-06-28 14:50:55 GMT)
--------------------------------------------------

albo jeszcze: \'personal goods and chattels\' (protection of...)

--------------------------------------------------
Note added at 42 mins (2004-06-28 14:51:17 GMT)
--------------------------------------------------

albo jeszcze: \'personal goods and chattels\' (protection of...)

Aleksander Szydlowski
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 20

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Marek Daroszewski (MrMarDar): czy "personal goods and chattels" nie oznacza bardziej konkretneg terminu "majatku osobistego"? zazwyczaj spotyka sie to przy spadkach, gdzie 'pg&c' oznacza po prostu 'ruchomosci', ktore zostaly po zmarlym...
23 mins