KudoZ home » Polish to English » Medical (general)

wnęki zagęszczone, naczyniowe

English translation: bilateral hilar densities and prominent hilar vascularity


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Polish term or phrase:wnęki zagęszczone, naczyniowe
English translation:bilateral hilar densities and prominent hilar vascularity
Entered by: Jacek Monkiewicz

18:39 May 17, 2005
Polish to English translations [PRO]
Medical - Medical (general) / RTG
Polish term or phrase: wnęki zagęszczone, naczyniowe
Z RTG klatki piersiowej
Jacek Monkiewicz
bilateral hilar densities and prominent hilar vascularity
Explanation:
W prawidłowych warunkach wnęki płuc zawierają struktury tkankowe i naczyniowe. W przypadku nacieków zapalnych, obrzęku, niedodmy itp. dochodzi do zmniejszenia przejrzystości ('zagęszczenia') tych struktur w RTG. Z kolei w przypadku większej liczby i/lub silniejszego wysycenia naczyń krwionośnych mówi się o wzmożeniu rysunku naczyniowego - w slangu wnęki są 'naczyniowe'.
IMHO w rozpoznaniu chodzi właśnie o obecność zagęszczeń i zaznaczonego rysunku naczyniowego w okolicy wnęk płuc.

Zob.
www.ajnr.org/cgi/content/full/22/4/735
www.thoracicimaging.com/pt/re/ jti/fulltext.00005382-200201000-00008.htm
www.nuclearmedicinecomm.com/pt/re/ nucmedcomm/fulltext.00006231-200002000-00009.htm
www.redtail.net/owc/11.html - 11k
Selected response from:

xxxOTMed
Poland
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1bilateral hilar densities and prominent hilar vascularityxxxOTMed
4bilateral hilar densities
Michal Berski


  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
wnęki zagęszczone, naczyniowe
bilateral hilar densities


Explanation:
IMHO

wneki naczyniowe to inaczej wnęki płucne, "pulmonary hili"



Michal Berski
Poland
Specializes in field
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 1443

3 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
wnęki zagęszczone, naczyniowe
bilateral hilar densities and prominent hilar vascularity


Explanation:
W prawidłowych warunkach wnęki płuc zawierają struktury tkankowe i naczyniowe. W przypadku nacieków zapalnych, obrzęku, niedodmy itp. dochodzi do zmniejszenia przejrzystości ('zagęszczenia') tych struktur w RTG. Z kolei w przypadku większej liczby i/lub silniejszego wysycenia naczyń krwionośnych mówi się o wzmożeniu rysunku naczyniowego - w slangu wnęki są 'naczyniowe'.
IMHO w rozpoznaniu chodzi właśnie o obecność zagęszczeń i zaznaczonego rysunku naczyniowego w okolicy wnęk płuc.

Zob.
www.ajnr.org/cgi/content/full/22/4/735
www.thoracicimaging.com/pt/re/ jti/fulltext.00005382-200201000-00008.htm
www.nuclearmedicinecomm.com/pt/re/ nucmedcomm/fulltext.00006231-200002000-00009.htm
www.redtail.net/owc/11.html - 11k


xxxOTMed
Poland
Specializes in field
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 1542

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Michal Berski: faktycznie
21 hrs