ProZ.com global directory of translation services
 The translation workplace
Ideas
KudoZ home » Polish to English » Medical (general)

nadpobudliwosc

English translation: ADHD syndrome

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Polish term or phrase:nadpobudliwosc
English translation:ADHD syndrome
Entered by: magda007

21:32 Jun 7, 2005
Polish to English translations [PRO]
Medical (general) / psychologia
Polish term or phrase: nadpobudliwosc
..nadpobudliwosc psychoruchowa znacznego stopnia...
magda007
ADHD syndrome
Explanation:
lub ADD
je¶li chodzi o nadpobudliwo¶ć zdiagnozowan± jako zaburzenie, w innych przypadkach wystarczy zwyczajnie"hyperactivity"

Learn about attention-deficit/hyperactivity disorder and therapy.
... they are one or more of the following (validity of ADHD Syndrome, AADD23): ... usually involves some brain damage) (Validity of ADHD Syndrome, AADD23). ...
http://www.ldhope.com/articles/adhd.html

Resources: Attention Deficit Hyperactivity Disorder
... Attention Deficit/Hyperactivity Disorder), about 1% to 3% of the school-aged population have “full” ADHD syndrome, without symptoms of
other disorders. ...

http://www.vsarts.org/x530.xml
Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD or ADD) is a persistent pattern of inattention, hyper-activity and impulsiveness that is more frequent and severe than behavior seen in individuals of a similar age. ADHD generally has an onset prior to the age of 7, but earlier symptoms may be diagnosed. While many children may exhibit some occasional signs of hyperactivity, those with ADHD exhibit a regular pat-tern of behavior at both school and home.

ponad 1 000 000 1 googlach

--------------------------------------------------
Note added at 4 days (2005-06-12 14:42:25 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Zespół nadpobudliwo¶ci psychoruchowej z deficytami uwagi jest diagnozowany u coraz większej liczby dzieci. Nie jest to moda, ale efekt wzrostu przeżywalno¶ci coraz liczniejszej grupy dzieci z deficytami, lepszej i częstszej diagnozy oraz - zdaniem niektórych badaczy - wpływ zalewu dzieci nadmiern± ilo¶ci± bodĽców i wymagań. Według U. Schäfer pierwszy opis zjawiska w literaturze popularnej pojawił się w 1845 r. w opowiadaniu dla dzieci \"Piotru¶ wiercipięta\", autorstwa dr Hoffmana, nie został jednakże nazwany. Zespół objawów, który obecnie okre¶la się terminem \"zespół nadpobudliwo¶ci psychoruchowej\", znany jest na ¶wiecie od 148 lat; nazywaj±c go używano różnorodnych terminów:
- zespół nadpobudliwo¶ci psychoruchowej,
- zespół nadpobudliwo¶ci psychoruchowej z deficytem uwagi,
- zespół hiperkinetyczny wieku dziecięcego,
- zespół nadruchliwo¶ci,
- zespół minimalnego uszkodzenia mózgu,
- zespół minimalnej dysfunkcji mózgu,
- zespół zaburzeń hiperkinetyczno - odruchowych,
- zaburzenie z deficytem uwagi i hiperaktywno¶ci±,
- lekka encefalopatia,
- wczesnodziecięcy zespół psychoorganiczny,
- postać nerwowo¶ci dziecięcej,
- niespokojne dzieci,
- ZDUN - zespół deficytu uwagi i nadruchliwo¶ci.
Obecnie w ujednoliconej terminologii ogólno¶wiatowej - wg powszechnie używanej Klasyfikacji Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego DSM-IV - najczę¶ciej spotyka się nazwę Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD), czyli zespół nadpobudliwo¶ci psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi. Zgodnie z międzynarodow± klasyfikacja chorób ¦wiatowej Organizacji Zdrowia stosuje się też termin Hyperkinetic Disorder, tj. zespół hiperkinetyczny czy też zaburzenie hiperkinetyczne .
http://ppp.czluchow.webpark.pl/nadpobudliwosc_psychoruchowa....
Selected response from:

allp
Poland
Grading comment
dzieki
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2ADHD syndrome
allp
4 +1psychomotor hyperexcitability (ADHD)
Maciej Andrzejczak
4hyperactivity
*eva*
4hyperactivity
ZenonStyczyrz


  

Answers


2 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
hyperactivity


Explanation:
IMO

ZenonStyczyrz
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 151

2 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
hyperactivity


Explanation:
http://www.baltimorepsych.com/adhd.htm

--------------------------------------------------
Note added at 3 mins (2005-06-07 21:36:10 GMT)
--------------------------------------------------

1. Three major components:

1. Inattentiveness
2. Impulsivity
3. Motor Hyperactivity


*eva*
United Kingdom
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 63

7 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
nadpobudliwość psychoruchowa
psychomotor hyperexcitability (ADHD)


Explanation:
The parents, equipped with knowledge about the syndrom of psychomotor
hyperexcitability (ADHD) and also about the suggested methods of work with the ...
www.gen.org.pl/nuke/ modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=141 - 27k

czyli

Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is a condition that becomes ... of a little boy who had attention deficit hyperactivity disorder. ...
www.nimh.nih.gov/publicat/adhd.cfm - 80k

Maciej Andrzejczak
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 137

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ireneusz Nagorny: Nauczylem sie czegos jeszcze dzieki pelnemu wyjasnieniu
21 hrs

15 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
ADHD syndrome


Explanation:
lub ADD
je¶li chodzi o nadpobudliwo¶ć zdiagnozowan± jako zaburzenie, w innych przypadkach wystarczy zwyczajnie"hyperactivity"

Learn about attention-deficit/hyperactivity disorder and therapy.
... they are one or more of the following (validity of ADHD Syndrome, AADD23): ... usually involves some brain damage) (Validity of ADHD Syndrome, AADD23). ...
http://www.ldhope.com/articles/adhd.html

Resources: Attention Deficit Hyperactivity Disorder
... Attention Deficit/Hyperactivity Disorder), about 1% to 3% of the school-aged population have “full” ADHD syndrome, without symptoms of
other disorders. ...

http://www.vsarts.org/x530.xml
Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD or ADD) is a persistent pattern of inattention, hyper-activity and impulsiveness that is more frequent and severe than behavior seen in individuals of a similar age. ADHD generally has an onset prior to the age of 7, but earlier symptoms may be diagnosed. While many children may exhibit some occasional signs of hyperactivity, those with ADHD exhibit a regular pat-tern of behavior at both school and home.

ponad 1 000 000 1 googlach

--------------------------------------------------
Note added at 4 days (2005-06-12 14:42:25 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Zespół nadpobudliwo¶ci psychoruchowej z deficytami uwagi jest diagnozowany u coraz większej liczby dzieci. Nie jest to moda, ale efekt wzrostu przeżywalno¶ci coraz liczniejszej grupy dzieci z deficytami, lepszej i częstszej diagnozy oraz - zdaniem niektórych badaczy - wpływ zalewu dzieci nadmiern± ilo¶ci± bodĽców i wymagań. Według U. Schäfer pierwszy opis zjawiska w literaturze popularnej pojawił się w 1845 r. w opowiadaniu dla dzieci \"Piotru¶ wiercipięta\", autorstwa dr Hoffmana, nie został jednakże nazwany. Zespół objawów, który obecnie okre¶la się terminem \"zespół nadpobudliwo¶ci psychoruchowej\", znany jest na ¶wiecie od 148 lat; nazywaj±c go używano różnorodnych terminów:
- zespół nadpobudliwo¶ci psychoruchowej,
- zespół nadpobudliwo¶ci psychoruchowej z deficytem uwagi,
- zespół hiperkinetyczny wieku dziecięcego,
- zespół nadruchliwo¶ci,
- zespół minimalnego uszkodzenia mózgu,
- zespół minimalnej dysfunkcji mózgu,
- zespół zaburzeń hiperkinetyczno - odruchowych,
- zaburzenie z deficytem uwagi i hiperaktywno¶ci±,
- lekka encefalopatia,
- wczesnodziecięcy zespół psychoorganiczny,
- postać nerwowo¶ci dziecięcej,
- niespokojne dzieci,
- ZDUN - zespół deficytu uwagi i nadruchliwo¶ci.
Obecnie w ujednoliconej terminologii ogólno¶wiatowej - wg powszechnie używanej Klasyfikacji Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego DSM-IV - najczę¶ciej spotyka się nazwę Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD), czyli zespół nadpobudliwo¶ci psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi. Zgodnie z międzynarodow± klasyfikacja chorób ¦wiatowej Organizacji Zdrowia stosuje się też termin Hyperkinetic Disorder, tj. zespół hiperkinetyczny czy też zaburzenie hiperkinetyczne .
http://ppp.czluchow.webpark.pl/nadpobudliwosc_psychoruchowa....

allp
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 28
Grading comment
dzieki

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Michal Berski
8 hrs
  -> dziękuję :)

agree  lim0nka
12 hrs
  -> dziękuję :)

neutral  Maciej Andrzejczak: czyli moja odpowiedź podana 8 minut wcześniej...
22 hrs
  -> Sorry, zbierałam wtedy linki i nie widziałam. Głosy poparcia mogę Ci przekazać :)) Ale: ADHD ze słowem 'syndrome' - tak powszechnie używaj± Amerykanie.

neutral  *eva*: ja jednak uważam, że nadpobudliwość psychoruchowa to nie do końca to samo co ADHD, ale szczególna odmiana nadpobudliwości
4 days
  -> zob. wyżej - ostatni dodatek