KudoZ home » Polish to English » Other

zapatrzeniowy

English translation: system of subsistence


14:35 Mar 15, 2002
Polish to English translations [PRO]
Polish term or phrase: zapatrzeniowy
Istniejący w Polsce system ochrony zdrowia mimo nazwy, powszechne ubezpieczenie zdrowotne, to system zaopatrzeniowy, którego podstawę stanowi rygorystyczna polityka społeczna i fiskalna obciążająca wszystkich obywateli składką/podatkiem stanowiącym obecnie 7,75% podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie społeczne.
big_fish
English translation:system of subsistence
Explanation:
subsistence = means of support or livelihood; often, specif., the barest means in terms of food, clothing, and shelter needed to sustain life

[Webster's]

Określenie 'zaopatrzeniowy' jest tu wyraźnie użyte jako opozycja do 'ubezpieczenia'.

Selected response from:

leff
Grading comment
Mimo, że wybrali¶my co¶ innego, to była bardzo ciekawa propozycja.
Pozdrawiam,
Krzysztof
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5consolidated/unified/concentrated health care systemMartina Schwartz
4rationing systempidzej
4system of subsistence
leff
4centralized system (?)Jacek Krankowski


  

Answers


22 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
centralized system (?)


Explanation:
Mysle, ze chodzi o nacisk na panstwowa pseudo-opiekunczosc (stad jako alternatywe proponowalbym tez slowo "welfare", ale ono ma juz ukute zastosowanie) zamiast sprawnego zarzadzania. Por.:

System zaopatrzeniowy nie był wyposażony w mechanizmy, które zmuszałyby osoby zarządzające, a więc dyrektorów szpitala, czy też administrację rządową do działań restrukturyzacyjnych. Przypomnę, że w poprzednim systemie finansowano - w sposób nieefektywny - bazę, a zarządzanie nie podlegało kontroli społecznej, nie istniały samorządy lokalne, które jako organy założycielskie i właścicielskie byłyby odpowiedzialne za ten szpital.
http://sidoz.ids.pl/sowa/artykul/ida/4281/

Jacek Krankowski
PRO pts in pair: 1633

37 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
consolidated/unified/concentrated health care system


Explanation:
I was tempted to translate it as 'provisional health care system' but opted out since 'provisional' means 'providing for IMMEDIATE needs' and I assume that it would distort the true meaning.

Martina Schwartz
Native speaker of: Native in SlovakSlovak
PRO pts in pair: 153

4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
system of subsistence


Explanation:
subsistence = means of support or livelihood; often, specif., the barest means in terms of food, clothing, and shelter needed to sustain life

[Webster's]

Określenie 'zaopatrzeniowy' jest tu wyraźnie użyte jako opozycja do 'ubezpieczenia'.



leff
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 3239
Grading comment
Mimo, że wybrali¶my co¶ innego, to była bardzo ciekawa propozycja.
Pozdrawiam,
Krzysztof

4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
rationing system


Explanation:
perhaps? Bribery or corruption would be closer to truth but not necessarily acceptable as accurate rendition of the original

pidzej
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 1733