KudoZ home » Polish to English » Construction / Civil Engineering

konstrukcje szachulcową, na planie krzyża greckiego

English translation: half-timbered construction on Greek-cross plan


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Polish term or phrase:konstrukcje szachulcową, na planie krzyża greckiego
English translation:half-timbered construction on Greek-cross plan
Entered by: bartek

22:22 Aug 8, 2002
Polish to English translations [PRO]
Tech/Engineering - Construction / Civil Engineering
Polish term or phrase: konstrukcje szachulcową, na planie krzyża greckiego
Przewodnik po mieście.

Kościół ma konstrukcje szachulcową, na planie krzyża greckiego. Wnętrze przykryte jest stropem z belek. W środku znajduje się
Magda1
half-timbered construction on Greek-cross plan
Explanation:
Otóż szachulec to zarzucona glina na kosznicę czyli plecionkę z witek lub trzciny bądź też glina wymieszana z trocinami i wiórami (glinobitka). Takim materiałem budowlanym był wypełniany szkielet drewniany z poziomymi łączeniami (ryglami). Daje to charakterystyczny efekt, kiedy elewacja budynku - zwykle biała po otynkowaniu - poprzecinana jest ciemnymi od dziegciu belkami, ułożonymi w kratownicę z ukośnymi wsparciami (blokowanymi drewnianymi kołkami). Czasem takie rozwiązanie nazywane jest "pruskim murem" lecz ma to tylko wówczas uzasadnienie, gdy szkielet jest wypełniony cegłą (a więc nie szachulcem). Z reguły jest on tynkowany i nie da się odróżnić od ścian szachulcowych; nie tynkowany "pruski mur" spotyka się czasem w budynkach przemysłowych, acz rzadko na terenie łużyckim.

http://www.bogatynia.wroc.pl/glowna.htm?url=http://www.bogat...
http://groups.google.com.pl/groups?hl=pl&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF...

Na planie ... - jak u leffa, oddaję należne zasługi:-)

--------------------------------------------------
Note added at 2002-08-09 07:05:41 (GMT)
--------------------------------------------------

The main cities of the region are Quedlinburg and Wernigerode. Quedlinburg has maintained its medieval character, and it is known for its fachwerk, or half-timber construction. http://www2.carthage.edu/~rom/reftrip/pm/ppage.htm
Selected response from:

bartek
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4half-timbered construction on Greek-cross plan
bartek
3cross-joist construction on Greek-cross plan
leff


  

Answers


48 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
cross-joist construction on Greek-cross plan


Explanation:
szachulec = (bud.) element drewniany ściany szkieletowej, zawarty między dwoma pionowymi słupami lub dwiema poziomymi belkami
[Słownik Języka Polskiego]

joist = any of the parallel planks or beams that hold up the planks of a floor or the laths of a ceiling
[Webster's]

"Additionally,
there are cross joist pieces for stability and more nailing surface."
[http://www.cdp1802.org/house/bathroom1/week2/]

Ten 'cross-joist' trochę zgaduję, natomiast 'Greek-cross plan' jest pewny:
"From the central structure the building projected in four directions,
creating a balanced Greek cross plan to the building."
[http://www.ushistory.org/carpentershall/blueprint/two.htm]

"an unconventional Greek cross plan, with chancel, nave, and transepts of equal size grouped around a central square."
[http://www.trinityboston.org/arc_lmk_arc.asp]



leff
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 87

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  lukeg_1: Szachulec=.."element...sciany...". "Joists" sa w konstrukcji podlogi...
4 hrs

8 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
half-timbered construction on Greek-cross plan


Explanation:
Otóż szachulec to zarzucona glina na kosznicę czyli plecionkę z witek lub trzciny bądź też glina wymieszana z trocinami i wiórami (glinobitka). Takim materiałem budowlanym był wypełniany szkielet drewniany z poziomymi łączeniami (ryglami). Daje to charakterystyczny efekt, kiedy elewacja budynku - zwykle biała po otynkowaniu - poprzecinana jest ciemnymi od dziegciu belkami, ułożonymi w kratownicę z ukośnymi wsparciami (blokowanymi drewnianymi kołkami). Czasem takie rozwiązanie nazywane jest "pruskim murem" lecz ma to tylko wówczas uzasadnienie, gdy szkielet jest wypełniony cegłą (a więc nie szachulcem). Z reguły jest on tynkowany i nie da się odróżnić od ścian szachulcowych; nie tynkowany "pruski mur" spotyka się czasem w budynkach przemysłowych, acz rzadko na terenie łużyckim.

http://www.bogatynia.wroc.pl/glowna.htm?url=http://www.bogat...
http://groups.google.com.pl/groups?hl=pl&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF...

Na planie ... - jak u leffa, oddaję należne zasługi:-)

--------------------------------------------------
Note added at 2002-08-09 07:05:41 (GMT)
--------------------------------------------------

The main cities of the region are Quedlinburg and Wernigerode. Quedlinburg has maintained its medieval character, and it is known for its fachwerk, or half-timber construction. http://www2.carthage.edu/~rom/reftrip/pm/ppage.htm

bartek
Works in field
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 2328