KudoZ home » Polish to English » Other

nota memoriałowa

English translation: debit/credit note


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Polish term or phrase:nota memoriałowa
English translation:debit/credit note
Entered by: Piotr Kurek

11:15 Oct 17, 2002
Polish to English translations [PRO]
Polish term or phrase: nota memoriałowa
Bez kontekstu. Hasło pojawia się przy opisie środków trwałych
EWKA
debit/credit note
Explanation:
propozycja
pwk
Selected response from:

Piotr Kurek
Grading comment
Dziękuję
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4journal vouchermakary
3debit/credit notePiotr Kurek


  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
debit/credit note


Explanation:
propozycja
pwk

Piotr Kurek
PRO pts in pair: 1240
Grading comment
Dziękuję

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jacek Krankowski: tak tez chcialem odpowiedziec
3 mins
  -> dziękuję

disagree  makary: patrz poniżej
734 days

733 days   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
nota memoriałowa
journal voucher


Explanation:
synonimy: polecenie księgowania, nota ksiegowa


Szczególn± odmian± dowodów księgowych jest polecenie księgowania (Nota księgowa, nota memoriałowa), które wystawia się w celu: =============== *1) otwarcia lub zamknięcia ksi±g rachunkowych, *2) sprostowania błędnego zapisu w księgach rachunkowych, *3) zarachowania kosztów i przychodów, ujmowanych jako rozliczenia międzyokresowe kosztów lub przychodów, w czę¶ci przypadaj±cej na bież±cy okres sprawozdawczy, *4) rozliczenia wyniku finansowego (na podstawie uchwały lub decyzji uprawnionego organu statutowego jednostki), *5) obci±żenia pracowników równowarto¶ci± przypisanych im do zwrotu niedoborów i szkód albo z tytułu odsetek za zwłokę w zapłacie, *6) innych zapisów w księgach rachunkowych, je¶li nie wyrażaj± one operacji gospodarczej. W każdym z wymienionych przypadków polecenie księgowania powinno być podpisane - akceptowane przez osobę wystawiaj±c± i przez głównego księgowego, a je¶li zachodzi taka potrzeba, również przez kierownika jednostki lub upoważnione przez niego osoby. Powinno to mieć miejsce zwłaszcza gdy dotyczy zapisów w księgach rachunkowych maj±cych istotny wpływ na sytuacje maj±tkowe i finansowe jednostki lub powoduj±cych istotn± zmianę uprzednio wykazanego wyniku finansowego albo zawiera utworzenie rezerwy na koszty lub straty, względnie dotyczy obci±żenia pracowników jednostki.

http://www.gazetaprawna.pl/forum/temat.php?id_temat=5624&id_...
Mała Encyklopedia Rachunkowo¶ci

Journal voucher - jest chyba najlepszym odpowiednikiem, choć jego funkcja może różnić się w zależno¶ci od systemu księgowania, np:

Journal voucher (JV) documents are used to accrue income/receivable, expense/liability, and to record market value adjustments or reclassification of investments.

http://www.fpd.finop.umn.edu/groups/ppd/documents/procedure/...

http://www.finsvc.duke.edu/sapr3/stepbystep/JournalEntryGuid...


    Reference: http://www.gazetaprawna.pl/forum/temat.php?id_temat=5624&id_...
    Reference: http://www.fpd.finop.umn.edu/groups/ppd/documents/procedure/...
makary
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 160