KudoZ home » Polish to English » Other

miod pitny, dwojniak, poltorak

English translation: mead


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Polish term or phrase:miod pitny, dwojniak, poltorak
English translation:mead
Entered by: Teresa Jaczewska

17:58 Jan 8, 2003
Polish to English translations [Non-PRO]
Polish term or phrase: miod pitny, dwojniak, poltorak
artykul z prasy
... chetnie wreczam miodek pitny. Dwojniak lub poltorak. Swietne, w ladnym koszyczku...
... nasi ambasadorowie najchetniej wreczaja alkohol: pitny miod w kamionce
GingerR
mead
Explanation:
dwójniak, półtorak itp odnosi sie do proporcji rozcieńczania miodu z wodą
:)

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-08 18:14:51 (GMT)
--------------------------------------------------

Sł. N-T

Polecam stronę:http://www.solorb.com/mead/mead.html
Przepisy!
Selected response from:

Teresa Jaczewska
Grading comment
Niestety, punkty mozna przyznac tylko jednej osobie. Tutaj przewazyl link, polecam :) i bardzo dziekuje
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +4mead
Teresa Jaczewska
2 +3miod pitny = mead, reszta ponizej...Radek Podolski


  

Answers


12 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +4
mead


Explanation:
dwójniak, półtorak itp odnosi sie do proporcji rozcieńczania miodu z wodą
:)

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-08 18:14:51 (GMT)
--------------------------------------------------

Sł. N-T

Polecam stronę:http://www.solorb.com/mead/mead.html
Przepisy!

Teresa Jaczewska
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 307
Grading comment
Niestety, punkty mozna przyznac tylko jednej osobie. Tutaj przewazyl link, polecam :) i bardzo dziekuje

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  leff: albo http://www.honeywine.com/
5 mins
  -> Dziękuję :=)

agree  Maciej Andrzejczak: maciej andrzejczak
7 mins
  -> Dziękuję :=)

agree  bartek: Mam nadzieję, że nie opatentowałaś tego znaku równania w buziaczku? Chcialabym go podebrać. Można?
35 mins
  -> Jasne! W takiej wersji pokazał mi mój syn, więc go naśladuję...z pewną taką nieśmiałością

agree  Piotr Kurek
45 mins
  -> Dziękuję :=))

neutral  pidzej: mi to wygląda na usmiech adolfa - dziękuje, nie
3 hrs
  -> oops! właśnie coś mi to przypominało...powinna być jedna kreseczka o tak: :-)

15 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +3
miod pitny = mead, reszta ponizej...


Explanation:
Podział miodów pitnych.
Podział przeprowadzany jest w zależności od sposobu sporządzania brzeczki. Rozróżnia się miody n i e s y c o n e - powstałe z brzeczki rozpuszczonej w letniej wodzie i poddanej fermentacji, oraz miody s y c o n e powstałe z miodu rozpuszczonego w wodzie i warzonego (gotowanie brzeczki), który po wystudzeniu jest poddawany fermentacji. W przemyśle produkuje się miody sycone, które mają uboższy smak, ale fermentacja przebiega czyściej, szybciej i lepiej (drobnoustroje brzeczki są unieszkodliwiane podczas warzenia).
Drugim kryterium podziału miodów pitnych jest stopień rozcieńczenia brzeczki wodą, czyli stosunek miodu i wody w brzeczce. Mamy więc, cztery typy miodów:
półtorak - na 1 litr miodu 1,5 litra wody
dwójniak - na 1 litr miodu 1,0 litra wody
trójniak - na 1 litr miodu 2,0 litra wody
czwórniak - na 1litr miodu 3,0 litra wody
Oczywiście im więcej miodu, tym lepszy trunek. Jednakże, ilość miodu wpływa na czas leżakowania - im więcej miodu, tym dłuższy proces uzyskiwania napoju. Najbardziej popularnym typem miodu jest trójniak, który już po 1-2 letnim leżakowaniu jest dobrej jakości produktem. Jakość czwórniaka jest najsłabsza. Dwójniaki i półtoraki fermentują powoli i wymagają wieloletniego leżakowania.


http://www.restaurants.pl/stary/ciekaw/miod_pitny.htm


z opisu na http://www.nsbka.freeserve.co.uk/mead.htm wynika ze "amount of water" wplywa na to czy miod jest dry medium czy sweet. nie podoba misie to do konca, proponuje od lekkiego (czworniak) do ciezkiego (poltorak).. mozna dodac polskie nazwy w nawiasie

Radek Podolski
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 281

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jakub Szacki: ale dlaczego poltorak pod wzgledem proporcji jest miedzy dwojniakiem a trojniakiem? To nielogiczne!
2 mins
  -> faktycznie, powinien sie nazywac dwuipolniak :))

agree  bartek
2 hrs

agree  pidzej
3 hrs