ProZ.com global directory of translation services
 The translation workplace
Ideas
KudoZ home » Polish to English » Physics

rozproszenie się

English translation: dispersion

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Polish term or phrase:rozproszenie się
English translation:dispersion
Entered by: literary

16:11 Dec 12, 2013
Polish to English translations [PRO]
Science - Physics
Polish term or phrase: rozproszenie się
zasada rozproszenia się fal elektromagnetycznych
dispersion czy diffusion?
literary
dispersion
Explanation:
The word is NOT rozprAszanie (SCATTERING) but rozprOszenie się (DISPERSION = random scattering), even thought at their core most light phenomena are based on scattering, (except when the corpuscular nature of light is involved (e.g., the photoelectric effect)).


DISPERSION
1) Jest to rozproszenie światła przez drobne cząstki zawieszone w ośrodku ciekłym, względnie gazowym, czyli w tzw. ośrodku mętnym (np. kurz czy mgła w powietrzu, mleko w substancji, w której na skutek ruchu cieplnego zachodzą fluktuacje gęstości działające podobnie jak w zawiesinie. Światło rozproszone jest na ogół częściowo spolaryzowane, przy czym w ośrodku składającym się z cząsteczek niedipolowych jest spolaryzowane całkowicie w płaszczyżnie wyznaczonej przez promienie : padający i rozproszony.

2) rozproszenie {n.} [fiz.] (też: rozpraszanie, rozkład)
dispersion (of radiation) {tylko l.p.} [fiz.]
Selected response from:

MacroJanus
United States
Grading comment
bardziej mnie przekonuje
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1dispersion
MacroJanus
3 +1scattering
Dawid Cieśla


Discussion entries: 4





  

Answers


16 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
scattering


Explanation:
Jeżeli mówimy o "zasadach rozpraszania" światła / fal elektromagnetycznych, to raczej "scattering":

W optyce polimerów używa się metody opracowanej przez B. Zimma (Zimm, Bruno H., "The Scattering of Light and the Radial Distribution Function of High Polymer Solutions", J. Chem. Phys., 16, 1093-1116 (1948)). Wykonując pomiar intensywności laserowego światła rozproszonego pod różnymi kątami w stosunku do kierunku jego padania, można wyznaczyć średni rozmiar a nawet kształt drobin w mieszaninie.
W mikrofizyce chmur wielkości kropli można ocenić za pomocą rozpraszania światła do przodu, czyli w tym samym kierunku, co światło padające na kroplę wody. Taki instrument nazywa się w skrócie FSSP (ang. Forward Scattering Spectrometer Probe). Teoretyczną podstawą tej techniki jest rozwiązanie Mie rozpraszania światła.
Cytometria przepływowa jest używana do oceny wielkości, kształtu, i własności optycznych cząstek, najczęściej biologicznych (np. krwinek) lub roślinnych (np. fitoplankton). Cytometria przepływowa jest oparta na rozpraszaniu i fluorescencji światła.


    Reference: http://pl.wikipedia.org/wiki/Rozpraszanie_%C5%9Bwiat%C5%82a
Dawid Cieśla
Poland
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  IRA100: http://en.wikipedia.org/wiki/Scattering
3 hrs

12 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
dispersion


Explanation:
The word is NOT rozprAszanie (SCATTERING) but rozprOszenie się (DISPERSION = random scattering), even thought at their core most light phenomena are based on scattering, (except when the corpuscular nature of light is involved (e.g., the photoelectric effect)).


DISPERSION
1) Jest to rozproszenie światła przez drobne cząstki zawieszone w ośrodku ciekłym, względnie gazowym, czyli w tzw. ośrodku mętnym (np. kurz czy mgła w powietrzu, mleko w substancji, w której na skutek ruchu cieplnego zachodzą fluktuacje gęstości działające podobnie jak w zawiesinie. Światło rozproszone jest na ogół częściowo spolaryzowane, przy czym w ośrodku składającym się z cząsteczek niedipolowych jest spolaryzowane całkowicie w płaszczyżnie wyznaczonej przez promienie : padający i rozproszony.

2) rozproszenie {n.} [fiz.] (też: rozpraszanie, rozkład)
dispersion (of radiation) {tylko l.p.} [fiz.]


    Reference: http://www.chemia.dami.pl/wyzsza/rozdzial_X/koloidy3.htm
    Reference: http://pl.bab.la/slownik/polski-angielski/rozproszenie
MacroJanus
United States
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in PolishPolish
PRO pts in category: 16
Grading comment
bardziej mnie przekonuje
Notes to answerer
Asker: tutaj na przedostatniej stronie: electromagnetic wave dispersion http://langmuir.nuc.berkeley.edu/~kbowers/doc/sw_ii.pdf

Asker: SH Ward - ‎1971 - ‎Cytowane przez 10 - ‎Powiązane artykuły but electromagnetic waves disperse and attenuate, in earth materials, to a much greater degree than do acoustic waves.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Miroslawa Jodlowiec
16 hrs
  -> Thank you, Miroslawa, for your vote of confidence. I hope the rest of the context confirms this interpretation. Dispersion was one of the two choices before us.