KudoZ home » Polish to English » Religion

Parafia Augsburska

English translation: Lutheran Church parish


16:29 Aug 18, 2002
Polish to English translations [PRO]
Religion / religion
Polish term or phrase: Parafia Augsburska
Parafia Evangelicko -Augsburska.
Margo
English translation:Lutheran Church parish
Explanation:
"Kościół ewangelicko-augsburski, nazwa luterańskich kościołów pochodząca od tytułów ksiąg wyznaniowych: Konfesji augsburskiej (1530) i Apologii konfesji augsburskiej (1531).

Skupia wyznawców luteranizmu, pierwotnego odłamu protestantyzmu"



--------------------------------------------------
Note added at 2002-08-18 16:45:15 (GMT)
--------------------------------------------------

albo tylko \'Lutheran parish\'

\"Holy Cross Lutheran Church Parish\"
[http://www.co.fayette.tx.us/polling.htm]

\"Danish Lutheran Church Parish Registers\"
[http://www.rootsweb.com/~usvi/parish.htm]

\"Holy Name Lutheran Parish\"
[http://www.compusmart.ab.ca/holynameparish/]

\"Genesee Lutheran Parish, Genesee Idaho.\"
[http://community.palouse.net/glutheran/]


--------------------------------------------------
Note added at 2002-08-18 18:35:10 (GMT)
--------------------------------------------------

Nazwa \'luteranie\' i Kościół Ewangelicko-Augsburski\' to synonimy (choć wyznawcy luteranizmu w różnych krajach używają różnych nazw swoich kościołów).

\"Nazwa \"ewangelicki\" wprowadzona przez Lutra, miała oznaczać ducha reformacji, czyli nawrót do ewangelicznego sposobu życia. Nurt reformacji oparty na luteranizmie spowodował powołanie do życia kościoła ewangelicko-luterańskiego, nazywanego też ewangelicko-augsburskim (od Augsburskiego wyznania wiary 1530). Swoim zasięgiem objął on wiele krajów europejskich, znalazł też miejsce w Stanach Zjednoczonych.
Tendencja unifikacyjna, która pojawiła się w jego łonie, doprowadziła w 1947 do utworzenia Światowej Federacji Luterańskiej. Nurt reformacji przyjmujący za podstawę reformacji kalwinizm powołał do życia kościół ewangelicko-reformowany\"
[http://wiem.onet.pl/wiem/004974.html]

warto też odwiedzić:
http://www.luteranie.pl/www/kim/historia.htm
http://www.luteranie.pl/www/kim/stat-swiat.htm
Selected response from:

leff
Grading comment
Thank you !!!!!!! Dziekuje wszystkim za pomoc !!!!!
Margo
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +3a parish of the Evangelical-Augsburg Church
Libero_Lang_Lab
4Evangelic-Lutheran Parish
Andrzej Lejman
4Augsburg-Evangelican parishkterelak
4Lutheran Church parish
leff


  

Answers


9 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Lutheran Church parish


Explanation:
"Kościół ewangelicko-augsburski, nazwa luterańskich kościołów pochodząca od tytułów ksiąg wyznaniowych: Konfesji augsburskiej (1530) i Apologii konfesji augsburskiej (1531).

Skupia wyznawców luteranizmu, pierwotnego odłamu protestantyzmu"



--------------------------------------------------
Note added at 2002-08-18 16:45:15 (GMT)
--------------------------------------------------

albo tylko \'Lutheran parish\'

\"Holy Cross Lutheran Church Parish\"
[http://www.co.fayette.tx.us/polling.htm]

\"Danish Lutheran Church Parish Registers\"
[http://www.rootsweb.com/~usvi/parish.htm]

\"Holy Name Lutheran Parish\"
[http://www.compusmart.ab.ca/holynameparish/]

\"Genesee Lutheran Parish, Genesee Idaho.\"
[http://community.palouse.net/glutheran/]


--------------------------------------------------
Note added at 2002-08-18 18:35:10 (GMT)
--------------------------------------------------

Nazwa \'luteranie\' i Kościół Ewangelicko-Augsburski\' to synonimy (choć wyznawcy luteranizmu w różnych krajach używają różnych nazw swoich kościołów).

\"Nazwa \"ewangelicki\" wprowadzona przez Lutra, miała oznaczać ducha reformacji, czyli nawrót do ewangelicznego sposobu życia. Nurt reformacji oparty na luteranizmie spowodował powołanie do życia kościoła ewangelicko-luterańskiego, nazywanego też ewangelicko-augsburskim (od Augsburskiego wyznania wiary 1530). Swoim zasięgiem objął on wiele krajów europejskich, znalazł też miejsce w Stanach Zjednoczonych.
Tendencja unifikacyjna, która pojawiła się w jego łonie, doprowadziła w 1947 do utworzenia Światowej Federacji Luterańskiej. Nurt reformacji przyjmujący za podstawę reformacji kalwinizm powołał do życia kościół ewangelicko-reformowany\"
[http://wiem.onet.pl/wiem/004974.html]

warto też odwiedzić:
http://www.luteranie.pl/www/kim/historia.htm
http://www.luteranie.pl/www/kim/stat-swiat.htm



    Reference: http://wiem.onet.pl/wiem/00e91d.html
leff
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 20
Grading comment
Thank you !!!!!!! Dziekuje wszystkim za pomoc !!!!!
Margo

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Libero_Lang_Lab: all Augsburg Evangelicals are Lutherans, but are all Lutherans Augsburg Evangelicals?
1 hr
  -> AFAIK yes, see my note above

agree  Barbara Szelest-VanDussen: well done!
2 hrs
  -> Thanks :-)

disagree  labusga: Too late, since answer chosen... The official English name of the Kł. Lut.-Augs. in PL is: "Evangelical Church of the Augsburg Confession in Poland" (http://www.elcic.ca/lutheran.html) and in this case: "Evangelical Parish of the Augsburg Confession"
3 hrs
  -> The official English name used in Poland is "The Evangelical-Augsburg (Lutheran) Church in Poland" [http://www.luteranie.pl/eng/index.htm]. What means 'official' in this case?

9 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Augsburg-Evangelican parish


Explanation:
stary dobry Stanisławski

kterelak
Poland
Works in field
Native speaker of: Polish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Andrzej Lejman: już chyba nie jest na bieżąco ;-)
1 min

9 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Evangelic-Lutheran Parish


Explanation:
jakkolwiek sam kościół to Evangelical-Augsburg (Lutheran) Church in Poland - według ich własnej strony internetowej.


    Reference: http://www.luteranie.a4.pl/eng/directories.htm
Andrzej Lejman
Native speaker of: Polish

17 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
a parish of the Evangelical-Augsburg Church


Explanation:
Anyway the Evangelical Augsburg Church is a division of the Lutheran Church in Central Europe as far as I am aware.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-08-18 16:48:44 (GMT)
--------------------------------------------------

Thanks to Andrzej for putting me straight....


    Reference: http://www.pft.wroc.pl/kongres/en/miejsce/k06.htm
    Reference: http://www.lutheranworld.org/Directory/EUR/EvangelicalChurch...
Libero_Lang_Lab
United Kingdom
Native speaker of: English

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Natalie: Hurrah! At last a native English speaker in the Polish>English pair!
6 mins
  -> hmmm, don't get too excited Natalie - I'm just a novice when it comes to Polish... but I guarantee that my English is okay...;-))

agree  Piotr Kurek
3 hrs
  -> thanks

agree  lukeg_1: you mamy be a novice, but you have a common sense.
3 hrs
  -> thanks - it looks like Waldemar has found the correct translation.