KudoZ home » Polish to German » Law (general)

sprawiedliwośc naprawcza

German translation: ausgleichende Gerechtigkeit


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Polish term or phrase:sprawiedliwośc naprawcza
German translation:ausgleichende Gerechtigkeit
Entered by: Grażyna Lesińska

18:11 Jun 26, 2007
Polish to German translations [PRO]
Law/Patents - Law (general)
Polish term or phrase: sprawiedliwośc naprawcza
Instytucja mediacji, powstała z potrzeby zadośćuczynienia pokrzywdzonemu za wyrządzoną szkodę i doznaną krzywdę. Oznacza ona bowiem sprawiedliwość naprawczą, nie karną. W sprawiedliwości karnej punktem zainteresowania jest głównie przestępstwo i przestępca, nie ma tu wiele miejsca dla pokrzywdzonego. Łamanie prawa wyrównuje się poprzez ukaranie sprawcy.
Grażyna Lesińska
Poland
ausgleichende Gerechtigkeit
Explanation:
moze w j. potocznym uzywane bardziej w znaczeniu "(przyszla) kryska na matyska", ale pierwotne znaczenie chyba odpowiada polskiemu
Selected response from:

Kalikst
Grading comment
Dziękuję. To najbardziej pasuje do mojego kontekstu. propozycja Aliny jest tez ok, ale do spraw karnych. Również dziekuję :)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4Täter-Opfer-Ausgleich
Alina Brockelt
3ausgleichende GerechtigkeitKalikst
3Wiedergutmachende Gerechtigkeit
thory


  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Wiedergutmachende Gerechtigkeit


Explanation:
Wprawdzie z języka kościelnego, ale brzmi nieźle.


    Reference: http://www.wcc-coe.org/wcc/what/international/restorative-g....
thory
Native speaker of: Native in PolishPolish

15 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Täter-Opfer-Ausgleich


Explanation:
Myślę, że o to chodzi. do

--------------------------------------------------
Note added at 45 Min. (2007-06-26 18:56:51 GMT)
--------------------------------------------------

Z tego co wyguglowałam, to spr. napr. też dotyczy spraw karnych

--------------------------------------------------
Note added at 48 Min. (2007-06-26 19:00:26 GMT)
--------------------------------------------------

"Sprawiedliwość naprawcza jest od wielu lat jednym z najdynamiczniej rozwijających się w świecie kierunków polityki karnej. Oferuje alternatywne rozwiązania dla retrybutywnego, nastawionego na odpłatę, tradycyjnego systemu wymiaru sprawiedliwości. Pytanie o to: jak ukarać przestępcę?, poprzedza pytaniem o to jak naprawić szkodę wyrządzoną przez przestępstwo? Sprawiedliwość naprawcza to proces, w którym sprawca przestępstwa bierze odpowiedzialność za popełniony czyn dążąc do rzeczywistego wyrównania szkody."
Takeże wg mnie pasuje jak ulał :-)



    Reference: http://de.wikipedia.org/wiki/T%C3%A4ter-Opfer-Ausgleich
Alina Brockelt
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 237
Notes to answerer
Asker: dobre, ale dotyczy tylko mediacji w sprawach karnych.

Asker: Tu przemawia do mnie bardziej coś z Wiedergutmachung, może sie mylę :)


13 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
ausgleichende Gerechtigkeit


Explanation:
moze w j. potocznym uzywane bardziej w znaczeniu "(przyszla) kryska na matyska", ale pierwotne znaczenie chyba odpowiada polskiemu


    Reference: http://www.ausgleichende-gerechtigkeit.de/
Kalikst
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Dziękuję. To najbardziej pasuje do mojego kontekstu. propozycja Aliny jest tez ok, ale do spraw karnych. Również dziekuję :)