KudoZ home » Polish to German » Law (general)

sad grodzki

German translation: Amtsgericht, Abteilung für Ordnungswidrigkeiten


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Polish term or phrase:sad grodzki
German translation:Amtsgericht, Abteilung für Ordnungswidrigkeiten
Entered by: Alicja Butkiewicz-Hübscher

07:52 Jul 5, 2004
Polish to German translations [PRO]
Law/Patents - Law (general)
Polish term or phrase: sad grodzki
sady
Alicja Butkiewicz-Hübscher
Germany
Kreisgericht
Explanation:
wg s³ownika

--------------------------------------------------
Note added at 14 mins (2004-07-05 08:06:44 GMT)
--------------------------------------------------

Z tego co wiem (a nie wiem wiele) to s¹du grodzkie zast¹pi³y dawne kolegia ds. wykroczeñ i nie jest to to samo co s¹d rejonowy (dzia³aj¹ chyba PRZY s¹dach rejonowych). Wydaje mi siê ¿e ten termin jest po prostu nieprzet³umaczalny do koñca, bo w Niemczech nie ma (chyba) odpowiednika s¹du grodzkiego. Ale g³owy nie dam.

--------------------------------------------------
Note added at 19 mins (2004-07-05 08:11:22 GMT)
--------------------------------------------------

tu ma³y przyk³ad, ¿e s¹dy grodzkie jednak istniej¹ obecnie :)
http://forum.pomocprawna.info/read.php?5,129502,129502

--------------------------------------------------
Note added at 20 mins (2004-07-05 08:12:05 GMT)
--------------------------------------------------

I nie s¹ s¹dami rejonowymi!

--------------------------------------------------
Note added at 24 mins (2004-07-05 08:16:45 GMT)
--------------------------------------------------

\"Sprawy o niektóre przestêpstwa rozpoznaje s¹d okrêgowy jako s¹d pierwszej instancji, a inne rozpoznaje s¹d rejonowy. S¹dy grodzkie s¹ wydzia³ami s¹du rejonowego. S¹dy te rozpoznaj¹ szereg spraw karnych: sprawy o wykroczenia w pierwszej instancji, o wykroczenia skarbowe i niektóre przestêpstwa skarbowe, niektóre sprawy o przestêpstwa œcigane z oskar¿enia prywatnego oraz sprawy o przestêpstwa podlegaj¹ce rozpoznaniu w postêpowaniu uproszczonym. To oczywiœcie nie znaczy, ¿e s¹d grodzki jest \"mniej wa¿ny\" ni¿ s¹d rejonowy i ¿e wyrok nie bêdzie tak samo wa¿ny, skoro jest to s¹d grodzki, a nie rejonowy. S¹d grodzki mo¿e wiêc orzekaæ w sprawie karnej.\" A to cytacik ze strony: http://www.angora.pl/index.phtml?main=1&iArticleId=5033&iArt...

--------------------------------------------------
Note added at 29 mins (2004-07-05 08:21:22 GMT)
--------------------------------------------------

No chyba nie bardzo jako s¹d rejonowy ds. wykroczeñ, bo s¹d grodzki nie zajmuje sie WY£¥CZNIE wykroczeniami.

--------------------------------------------------
Note added at 58 mins (2004-07-05 08:50:19 GMT)
--------------------------------------------------

Ten link chyba sprawê wyjaœnia: http://www.legamedia.net/lx/result/match/51825e7a51fbf519b96...
W Niemczech sprawy o wykroczenia tocz¹ siê przed Amtsgericht, wiêc albo to albo Twoja propozycja z Abteilungiem (wg mnie bardziej jednoznaczna, a ja wolê jednoznacznoœæ :) ).
Selected response from:

Haldir
Grading comment
Sad grodzki akurat w tym kontekscie mozna tak przetlumaczyc. Oczywiscie sady grodzkie istnieja, inaczej pytanie odnosiloby sie do lat piecdziesiatych. Moze w niektorych wojewodztwach zostaly zniesione.Przy wyborze nie sugerowalam sie szybkoscia odpowiedzi,lecz trafnoscia wyjasnien i wskazowek. Dziekuje mimo to rowniez Alinie za odpowiedz:)
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2Amtsgericht
Alina Brockelt
4KreisgerichtHaldir


Discussion entries: 3





  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
Amtsgericht


Explanation:
:-)

--------------------------------------------------
Note added at 12 mins (2004-07-05 08:04:59 GMT)
--------------------------------------------------

S±dów grodzkich ju¿ nie ma i o ile wiem zosat³y zast±pione s±dami rejonowymi, a odpowiednikiem s±du rejonowego w Niemczech jest Amtsgericht. \"Kreisgericht\" w niem. s±downictwie nie wystêpuje, co nie znaczy, ¿e nie mo¿na tak przet³umaczyæ. Osobi¶cie tak nie t³umaczê, poniewa¿ jestem zwolenniczk± t³umaczeñ adekwatnych a nie dos³ownych :-)

--------------------------------------------------
Note added at 47 mins (2004-07-05 08:39:38 GMT)
--------------------------------------------------

Tu jest odpowied¼:http://www.so.bielsko.pl/index.php3?menu=src

W 1950 zlikwidowane zosta³y s±dy grodzkie, a obecnie s± wydzia³y grodzkie, tak¿e z tym \"Abteilung\"... by³oby chyba najlepiej.


Alina Brockelt
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 237

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jerzy Czopik: Amtsgericht jak najbardziej
3 hrs

agree  Ewunia
8 hrs

5 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Kreisgericht


Explanation:
wg s³ownika

--------------------------------------------------
Note added at 14 mins (2004-07-05 08:06:44 GMT)
--------------------------------------------------

Z tego co wiem (a nie wiem wiele) to s¹du grodzkie zast¹pi³y dawne kolegia ds. wykroczeñ i nie jest to to samo co s¹d rejonowy (dzia³aj¹ chyba PRZY s¹dach rejonowych). Wydaje mi siê ¿e ten termin jest po prostu nieprzet³umaczalny do koñca, bo w Niemczech nie ma (chyba) odpowiednika s¹du grodzkiego. Ale g³owy nie dam.

--------------------------------------------------
Note added at 19 mins (2004-07-05 08:11:22 GMT)
--------------------------------------------------

tu ma³y przyk³ad, ¿e s¹dy grodzkie jednak istniej¹ obecnie :)
http://forum.pomocprawna.info/read.php?5,129502,129502

--------------------------------------------------
Note added at 20 mins (2004-07-05 08:12:05 GMT)
--------------------------------------------------

I nie s¹ s¹dami rejonowymi!

--------------------------------------------------
Note added at 24 mins (2004-07-05 08:16:45 GMT)
--------------------------------------------------

\"Sprawy o niektóre przestêpstwa rozpoznaje s¹d okrêgowy jako s¹d pierwszej instancji, a inne rozpoznaje s¹d rejonowy. S¹dy grodzkie s¹ wydzia³ami s¹du rejonowego. S¹dy te rozpoznaj¹ szereg spraw karnych: sprawy o wykroczenia w pierwszej instancji, o wykroczenia skarbowe i niektóre przestêpstwa skarbowe, niektóre sprawy o przestêpstwa œcigane z oskar¿enia prywatnego oraz sprawy o przestêpstwa podlegaj¹ce rozpoznaniu w postêpowaniu uproszczonym. To oczywiœcie nie znaczy, ¿e s¹d grodzki jest \"mniej wa¿ny\" ni¿ s¹d rejonowy i ¿e wyrok nie bêdzie tak samo wa¿ny, skoro jest to s¹d grodzki, a nie rejonowy. S¹d grodzki mo¿e wiêc orzekaæ w sprawie karnej.\" A to cytacik ze strony: http://www.angora.pl/index.phtml?main=1&iArticleId=5033&iArt...

--------------------------------------------------
Note added at 29 mins (2004-07-05 08:21:22 GMT)
--------------------------------------------------

No chyba nie bardzo jako s¹d rejonowy ds. wykroczeñ, bo s¹d grodzki nie zajmuje sie WY£¥CZNIE wykroczeniami.

--------------------------------------------------
Note added at 58 mins (2004-07-05 08:50:19 GMT)
--------------------------------------------------

Ten link chyba sprawê wyjaœnia: http://www.legamedia.net/lx/result/match/51825e7a51fbf519b96...
W Niemczech sprawy o wykroczenia tocz¹ siê przed Amtsgericht, wiêc albo to albo Twoja propozycja z Abteilungiem (wg mnie bardziej jednoznaczna, a ja wolê jednoznacznoœæ :) ).

Haldir
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 2
Grading comment
Sad grodzki akurat w tym kontekscie mozna tak przetlumaczyc. Oczywiscie sady grodzkie istnieja, inaczej pytanie odnosiloby sie do lat piecdziesiatych. Moze w niektorych wojewodztwach zostaly zniesione.Przy wyborze nie sugerowalam sie szybkoscia odpowiedzi,lecz trafnoscia wyjasnien i wskazowek. Dziekuje mimo to rowniez Alinie za odpowiedz:)

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  A_Lex: sądy grodzkie oczywiście istnieją ;)
3 hrs

disagree  rjz: sądów grodzkich w Pl obecnie nie ma
1185 days