ProZ.com global directory of translation services
 The translation workplace
Ideas
KudoZ home » Polish to German » Other

Kwas chlebowy

German translation: (flüssiger) Sauerteig

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Polish term or phrase:Kwas chlebowy
German translation:(flüssiger) Sauerteig
Entered by: Alicja Butkiewicz-Hübscher

07:56 Apr 19, 2005
Polish to German translations [PRO]
Other
Polish term or phrase: Kwas chlebowy
Polepszacz w składzie pieczywa
letus
(flüssiger) Sauerteig
Explanation:
http://www.adler-muehle.de/info/Sauerteig.html

do produkcji kwasu chlebowego uzywa sie zakwasu chlebowego... i o to tutaj chyba chodzi. Kwas chlebowy mozna popijac, natomiast zakwas chlebowy chyba niezbyt smakuje (drugi artykul na stronie):

http://www.zb.eco.pl/zb/141/polemiki.htm

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 34 mins (2005-04-19 09:30:19 GMT)
--------------------------------------------------

Przypowie¶æ o zaczynie chlebowym

Inn± przypowie¶ci±, która ukazuje dynamizm królestwa Bo¿ego na ziemi, jest przypowie¶æ o zaczynie chlebowym (zwana popularnie „o kwasie chlebowym”).

I mówi³ (Jezus) dalej: „Z czym mam porównaæ królestwo Bo¿e?

Podobne jest do zaczynu, który pewna kobieta wziê³a i w³o¿y³a w trzy miary m±ki, a¿ wszystko siê zakwasi³o” (£k 13,20-21).

Zaczyn albo „kwas chlebowy” to kawa³ek ciasta poddanego procesowi przy¶pieszonej fermentacji. Rolê tê spe³niaj± równie¿ winne dro¿d¿e.

Oto drobny kawa³ek suchego zaczynu pozostaje w cie¶cie ukryty i niewidoczny, ale sucha, bezkszta³tna bry³ka tylko z pozoru jest martwa. W swym ukrytym dzia³aniu okazuje siê skuteczna. Zaczyn „wszystko zakwasi”. Chleb staje siê smaczny i wyro¶niêty.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 44 mins (2005-04-19 09:40:23 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.bruckmeiers.de/dine.html
mowa jest o Sauerteig oraz Trockensauer(-teig) jak proszek, oraz Vorsauer
Selected response from:

Alicja Butkiewicz-Hübscher
Germany
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2(flüssiger) Sauerteig
Alicja Butkiewicz-Hübscher
4(Brot-) Kwass
Anna Bittner
3 +1Brotsäure
Roman Filipkowski


  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
Brotsäure


Explanation:
mo¿e po prostu tak???


    Reference: http://www.google.de/search?hl=de&q=brots%C3%A4ure&meta=
Roman Filipkowski
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  rjz: jeżeli jest to produkt naturalny (a tak reklamuj± się piekarnie) faktycznie jest równoznaczny z "kwasem ch. do picia" z tym, że użycie "Kwass" sugerowałoby, że dodaje się co¶ co nie jest dodatkiem do chleba, ale z chleba. Nie jest to "zakwas"
1 hr

7 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
(Brot-) Kwass


Explanation:
jesli chodzi o taki kwas do picia, popularny w Rosji

Brot - Kwas kann man auch selbst herstellen. Dazu benötigt man 1 Kilogramm
Schwarzbrot, 500 Gramm Zucker, 1 Zitonenschale, 25 Gramm Bierhefe. ...
hausfrau.de/magazin/ rezepte?cmd=anzeigen&rez_id=3771

Kwass der; -es <russ.>: russisches alkoholisches Getränk aus gegorenem Brot, Mehl, Malz u. a.
Duden

Das verwendete Brot ist ein Vollkornbrot aus Bio-Getreide. Im Unterschied zum
normalen Kwass, der in der Regel mehrere Monate gärt, wird beispielsweise ...
www.grenzenlos.net/archiv_new/ juli04/arc_ges_gaergetraenke.htm

Anna Bittner
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 146

53 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
(flüssiger) Sauerteig


Explanation:
http://www.adler-muehle.de/info/Sauerteig.html

do produkcji kwasu chlebowego uzywa sie zakwasu chlebowego... i o to tutaj chyba chodzi. Kwas chlebowy mozna popijac, natomiast zakwas chlebowy chyba niezbyt smakuje (drugi artykul na stronie):

http://www.zb.eco.pl/zb/141/polemiki.htm

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 34 mins (2005-04-19 09:30:19 GMT)
--------------------------------------------------

Przypowie¶æ o zaczynie chlebowym

Inn± przypowie¶ci±, która ukazuje dynamizm królestwa Bo¿ego na ziemi, jest przypowie¶æ o zaczynie chlebowym (zwana popularnie „o kwasie chlebowym”).

I mówi³ (Jezus) dalej: „Z czym mam porównaæ królestwo Bo¿e?

Podobne jest do zaczynu, który pewna kobieta wziê³a i w³o¿y³a w trzy miary m±ki, a¿ wszystko siê zakwasi³o” (£k 13,20-21).

Zaczyn albo „kwas chlebowy” to kawa³ek ciasta poddanego procesowi przy¶pieszonej fermentacji. Rolê tê spe³niaj± równie¿ winne dro¿d¿e.

Oto drobny kawa³ek suchego zaczynu pozostaje w cie¶cie ukryty i niewidoczny, ale sucha, bezkszta³tna bry³ka tylko z pozoru jest martwa. W swym ukrytym dzia³aniu okazuje siê skuteczna. Zaczyn „wszystko zakwasi”. Chleb staje siê smaczny i wyro¶niêty.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 44 mins (2005-04-19 09:40:23 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.bruckmeiers.de/dine.html
mowa jest o Sauerteig oraz Trockensauer(-teig) jak proszek, oraz Vorsauer

Alicja Butkiewicz-Hübscher
Germany
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 16
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Anna Bittner: tez o tym myslalam, ale wtedy asker chyba powinien pytac o ZAKWAS?
12 mins
  -> dziekuje! Powinien. Ale moze kwas chlebowy to rowniez i oficjalna nazwa zakwasu, a zakwas to taki przyrzadzany wlasnym sposobem...kto wie.

neutral  rjz: ale tu nie chodzi o "zakwas" tylko o dodatek polepszaj±cy.
37 mins
  -> zakwas lub zaczyn zwany kwasem chlebowym ma przeciez za zadanie poprawic smak chleba i spowodowac, ze lepiej wyrosnie

agree  Bozena Meske: Sauerteig - tak sie podaje na wszystkich gotowych mieszankach do chleba tudziez w ksiazkach kucharskich
23 hrs
  -> Dziekuje:)