KudoZ home » Polish to German » Science (general)

nauki ścisłe

German translation: Naturwissenschaften


20:48 Oct 20, 2006
Polish to German translations [PRO]
Science - Science (general)
Polish term or phrase: nauki ścisłe
???
Filipkowski_R.
German translation:Naturwissenschaften
Explanation:
Dla mnie to zawsze były nauki ścisłe, przy czym mam tu na myśli opozycję do nauk humanistycznych, a nie nauki ścisłe w znaczeniu jakie podaje polska wiki.

Selected response from:

Szymon Metkowski
Poland
Grading comment
Dziękuję bardzo!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1Strukturwissenschaften (Achtung! siehe Erklärung)
Crannmer
4Exakte WissenschaftenJoanna Łuczka
3 +1Naturwissenschaften
Szymon Metkowski
4 -2GrundlagenforschungWitold Palka


Discussion entries: 7





  

Answers


18 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Exakte Wissenschaften


Explanation:
Dość dosłownie :-)

Joanna Łuczka
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Crannmer: das kommt darauf an
1 min

14 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -2
Grundlagenforschung


Explanation:
To sa stricte nauki scisle. Mozna by tez uzyc theoretische Wissenschaft. W tym kontekscie lepiej byloby chyba uzyc po prostu Wissenschaft. Przymiotnik tutaj zaciemnia zamiast wyjasniac. Chodzi chyba o to ze wszyscy naukowcy daja noge bo nie moga normalnie pracowac. Ciekawe o jaki kraj chodzi...


    Reference: http://de.wikipedia.org/wiki/Angewandte_Wissenschaft
    Reference: http://pl.wikipedia.org/wiki/Nauki_%C5%9Bcis%C5%82e
Witold Palka
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Crannmer: pojecia angewandte vs. Grundlagenforschung nie maja nic wspolnego z podzialem na nauki scisle, przrodnicze i inne. // Patrz notki do askera.
47 mins
  -> odsylam do wikipedii.

disagree  Szymon Metkowski: zgadzam się z Crannmerem
4 hrs

19 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
Strukturwissenschaften (Achtung! siehe Erklärung)


Explanation:
Strukturwissenschaften

vgl.

Nauki ścisłe to grupa nauk, które operują jedynie na obiektach abstrakcyjnych, w oderwaniu od rzeczywistości przyrodniczej. Są to wszystkie teoretyczne działy matematyki, logika oraz działy pomocnicze różnych innych nauk, np:
* elektryki
* elektroniki
* automatyki
* robotyki
* telekomunikacji
* informatyki
* itp.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Nauki_ścisłe

mit:

Zu den Strukturwissenschaften werden von den Befürwortern dieser Wissenschaftskategorie folgende Forschungsbereiche gezählt:

* Mathematik
* Informatik
* Systemtheorie
* Kybernetik
* Synergetik

Strukturwissenschaften als Bindeglied zwischen Natur- und Geisteswissenschaft.
http://de.wikipedia.org/wiki/Strukturwissenschaft

Ale jest duze ale:
w popularnym pojeciu nauki scisle nie ograniczaja sie do podanych powyzej, lecz obejmuja w sobie nauki przyrodnicze (szczegolnie fizyke, chemie, biologie itd.

Stad uwazam za wysoce prawdopodobne, ze w popularnym tekscie wlasnie to znaczenie mial na mysli autor, a stosownym odpowiednikiem beda tutaj:

Naturwissenschaften

Szczegolnie, ze wyrazenie Strukturwissenschaften szerokiej masie publicznosci rowniez nie jest znane.

Niestety asker nie udzielil blizszych informacji o pochodzeniu i przeznaczeniu tekstu zrodlowego.

Crannmer
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Szymon Metkowski: pełna analiza :)
10 mins

19 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
Naturwissenschaften


Explanation:
Dla mnie to zawsze były nauki ścisłe, przy czym mam tu na myśli opozycję do nauk humanistycznych, a nie nauki ścisłe w znaczeniu jakie podaje polska wiki.




    Reference: http://de.wikipedia.org/wiki/Naturwissenschaft
Szymon Metkowski
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Dziękuję bardzo!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Crannmer: skrotem doszedles do wnioskow, do ktorych wyrazenia ja 20 cm tekstu potrzebowalem ;-)
5 mins
  -> dzięki :)