KudoZ home » Portuguese to Swedish » Geography

vila

Swedish translation: tätort/samhälle


16:53 Mar 10, 2007
Portuguese to Swedish translations [Non-PRO]
Geography
Portuguese term or phrase: vila
used in proprietary names
Jorgen Malmquist
Swedish translation:tätort/samhälle
Explanation:
"Vila" ligger mellan by (aldeia) och stad (cidade) i storlek. Tidigare kallades det väl "köping" på svenska men jag vet inte hur erkänt det ordet är numera. Därför är "tätort" eller "samhälle" mina förslag. Ordet kan även betyda "villa/hus" men det används inte lika ofta i den betydelsen.
Selected response from:

Magnus Eriksson
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4köpingPatrícia Vilhena
4tätort/samhälle
Magnus Eriksson


  

Answers


3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
tätort/samhälle


Explanation:
"Vila" ligger mellan by (aldeia) och stad (cidade) i storlek. Tidigare kallades det väl "köping" på svenska men jag vet inte hur erkänt det ordet är numera. Därför är "tätort" eller "samhälle" mina förslag. Ordet kan även betyda "villa/hus" men det används inte lika ofta i den betydelsen.

Magnus Eriksson
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

337 days   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
köping


Explanation:
"köping" går bra, tycker jag

Patrícia Vilhena
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in PortuguesePortuguese