KudoZ home » Romanian to English » Chemistry; Chem Sci/Eng

"recizomerica" [or "reoizometria/recizometrica" ???]

English translation: stereoisomery/stereoisomerism


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Romanian term or phrase:stereoizomerie
English translation:stereoisomery/stereoisomerism
Entered by: micawber_7

20:14 Mar 23, 2007
Romanian to English translations [PRO]
Medical - Chemistry; Chem Sci/Eng / bioorganic chemistry
Romanian term or phrase: "recizomerica" [or "reoizometria/recizometrica" ???]
în descrierea conţinutului unui curs de chimie bioorganica ( nu ştiu sigur dacă este vorba de un typo, sau pur şi simplu de o modovenizare a unui termen românesc):

[Structura spaţială a compuşilor organici: conformaţie. "Recizomerica". Sisteme conjugate şi efecte electronice. Aciditatea şi bazicitatea compuşilor organici....]

Am incercat fără succes tot felul de posibilităţi - deocamdata am lăsat termenul ca "illegible".

Any educated guesses appreciated.
bobe
United States
stereoisomery
Explanation:
Daca termenul original este 'stereoizomerie', atunci nu am nici un dubiu asupra traducerii (de fapt configuratia spatiala a compusilor se numeste stereoizomerie).

--------------------------------------------------
Note added at 58 mins (2007-03-23 21:12:54 GMT)
--------------------------------------------------

Se mai foloseste si termenul "stereoisomerism".

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2007-03-23 23:57:30 GMT)
--------------------------------------------------

Sa presupunem ca ar fi vorba de izomeria R-S (sau izomeria rectus-sinister). S-a sugerat ca ar putea fi o influenta a limbii ruse, in al carei alfabet slavon litera 'C' este echivalentul literei romane 'S'. In cazul acesta litera romana 'R' ar fi redata prin litera slava 'P", asa ca am avea ceva gen 'PC-izomerie', ceea ce nu pare a fi cazul.
In orice caz, izomeria R-S este un caz particular al stereoizomeriei, in care exista in mod tipic atomi de carbon asimetrici pentru ai caror substituenti se atribuie grade diferite de prioritate, conform regulii Cahn-Ingold-Prelog.
Selected response from:

micawber_7
Grading comment
Multumesc !
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1stereoisomerymicawber_7
4R-S isomers
Antonia Toth


Discussion entries: 6





  

Answers


48 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
stereoisomery


Explanation:
Daca termenul original este 'stereoizomerie', atunci nu am nici un dubiu asupra traducerii (de fapt configuratia spatiala a compusilor se numeste stereoizomerie).

--------------------------------------------------
Note added at 58 mins (2007-03-23 21:12:54 GMT)
--------------------------------------------------

Se mai foloseste si termenul "stereoisomerism".

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2007-03-23 23:57:30 GMT)
--------------------------------------------------

Sa presupunem ca ar fi vorba de izomeria R-S (sau izomeria rectus-sinister). S-a sugerat ca ar putea fi o influenta a limbii ruse, in al carei alfabet slavon litera 'C' este echivalentul literei romane 'S'. In cazul acesta litera romana 'R' ar fi redata prin litera slava 'P", asa ca am avea ceva gen 'PC-izomerie', ceea ce nu pare a fi cazul.
In orice caz, izomeria R-S este un caz particular al stereoizomeriei, in care exista in mod tipic atomi de carbon asimetrici pentru ai caror substituenti se atribuie grade diferite de prioritate, conform regulii Cahn-Ingold-Prelog.

micawber_7
Works in field
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 8
Grading comment
Multumesc !

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mihaela Petrican
11 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
R-S isomers


Explanation:
sistemul R-S al denumirii izomerilor

--------------------------------------------------
Note added at 1 oră (2007-03-23 21:30:32 GMT)
--------------------------------------------------

http://en.wikipedia.org/wiki/Cahn_Ingold_Prelog_priority_rul...

--------------------------------------------------
Note added at 1 oră (2007-03-23 21:33:27 GMT)
--------------------------------------------------

Regula cu scop informativ:

http://www.chem.ucalgary.ca/courses/351/Carey5th/Ch07/ch7-6....

--------------------------------------------------
Note added at 2 ore (2007-03-23 22:26:22 GMT)
--------------------------------------------------

tot ce se poate cu "R" legat de stereochimie

http://www.chem.qmul.ac.uk/iupac/stereo/RS.html





--------------------------------------------------
Note added at 2 ore (2007-03-23 22:38:47 GMT)
--------------------------------------------------

In rusă "C" se citeşte "S".

--------------------------------------------------
Note added at 9 ore (2007-03-24 06:02:38 GMT)
--------------------------------------------------

R and S isomerism

Antonia Toth
Specializes in field
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
Notes to answerer
Asker: Multumesc pentru ajutor si efort, Antonia.