KudoZ home » Romanian to English » Chemistry; Chem Sci/Eng

mojara

English translation: grind/triturate


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Romanian term or phrase:mojara
English translation:grind/triturate
Entered by: Alina Weidell

14:19 Feb 18, 2009
Romanian to English translations [PRO]
Science - Chemistry; Chem Sci/Eng
Romanian term or phrase: mojara
Dupa uscare produsul hidroximetilat (hydroximetilated) L1H4 a fost mojarat şi supus analizelor spectrale.
Alina Oglan
Romania
grind
Explanation:
Grind sau crush
din cate stiu eu a mojara='grind' sau chiar 'crush' la substante uscate dupa cum apare in textul de tradus: dupa usacare...
In laborator pentru maruntirea unei cantitati mici de substanta se foloseste mojarul din portelan sau din sticla, iar pentru materiale mai dure cel din agat.

mojar si pistil (mortar and pestle)
A mortar and pestle is a tool used to crush, grind, and mix substances.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mortar_and_pestle

Aici e vorba despre pregatirea unei probe pt spectroscopia Raman:
http://www.weizmann.ac.il/kimmel-arch/pdf/9_Alon .pdf
......followed by fine grinding and thorough mixing in an agate mortar and pestle...
During the drying step of the procedure a pellet is formed. This pellet was crushed to a fine powder using an agate mortar and pestle. The Raman spectra of all samples, whether cleaned or not, were measured when the sample was in the state of a fine powder.

http://www.referat.ro/referate/Cristalizarea_f6aac.html
cantareste proba de acid benzoic (2g) cu concentratia C%;se MOJAREAZA proba

http://www.thefreedictionary.com/mortar
mor·tar (môrtr)
n.
1. A vessel in which substances are crushed or ground with a pestle.
2. A machine in which materials are ground and blended or crushed.

http://dexonline.ro/search.php?cuv=mojar
MOJÁR, mojare, s.n. Vas de formă semisferică cu pereţii groşi, de porţelan, sticlă, metal, material plastic, care serveşte, în farmacii şi în laboratoare, la mărunţirea fină a diferitelor substanţe prin frecarea lor cu ajutorul unui pistil.

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs (2009-02-18 19:01:57 GMT)
--------------------------------------------------

alte variante:
grind to powder, rub (down), pulverize

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs (2009-02-18 19:13:03 GMT)
--------------------------------------------------

grind este folosit mai des in chimie, iar triturate in farmaceutica

--------------------------------------------------
Note added at 5 hrs (2009-02-18 19:59:44 GMT)
--------------------------------------------------

am vazut ca majoritatea referintelelor in care apare 'triturate' se adauga si substanta in faza lichida la mojarare, deci nu sunt chiar sinonime. Grind se refera la mojararea subst. uscate. Am gasit aici si o definite in care apare:
http://www.maden.hacettepe.edu.tr/dmmrt/index.html
triturate
a. A powder produced from a solid by grinding, usually with the addition
of some liquid. Gaynor
b. To grind to a powder, usually with the addition of some liquid.

--------------------------------------------------
Note added at 10 hrs (2009-02-19 00:45:43 GMT)
--------------------------------------------------

MOJARAT ar fi GROUND (UP)

Pentru 'triturare' in lb romana am dat referinte la discutii. Cred ca daca era vorba de triturare ar fi spus asa in limba romana. DEX-ul nu da explicatii suplimentare care sa diferentieze cei doi termeni
http://dexonline.ro/search.php?cuv=tritura

Aici din nou apare substanta solida si solvent pt triturate
http://www.orglist.net/archive/1998/0192.html
Trituration...
it usually involves intimately mixing or slurrying of a contaminated SOLID product with a SOLVENT that..
Selected response from:

Alina Weidell
United States
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +4titruratecezara lucas
3 +1grind
Alina Weidell


Discussion entries: 1





  

Answers


8 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +4
titrurate


Explanation:
http://www.ioc.uni-karlsruhe.de/Professoren/Podlech/lehre/so...

and titrurate until sample is in suspension. Dil. with HPO. 3. -HOAc soln, (a)(1), to measured vol. Designate this vol. ...

--------------------------------------------------
Note added at 4 ore (2009-02-18 19:12:33 GMT)
--------------------------------------------------

Heat the dissolved sample (HCl + sample ) for CO2 evaluation (for 15 min) and after cooling titrurate against standard Na2 CO3
http://mail.svce.ac.in/~bnedu/MOLabManuals/Froth-Flotation.h...

cat despre Grind- a macina, a rasni, a pisa;a marunti cf. Leon Leitchi EN>RO dict., 2002

--------------------------------------------------
Note added at 4 ore (2009-02-18 19:16:56 GMT)
--------------------------------------------------

Triturate- a macina fin, a pisa, a tritura
pt ca corecta eroarea de ortografie.

--------------------------------------------------
Note added at 6 ore (2009-02-18 20:24:29 GMT)
--------------------------------------------------

trituration
Reduction to a fine powder by grinding. Syn:comminution
CF:levigation

din aceeasi resursa indicata de Alina Weidell
http://www.maden.hacettepe.edu.tr/dmmrt/index.html

Poate apare un chimist care sa separe apele. Chimia isi are fineturile ei,
dar triturarea inseamna maruntire, sfaramare, omogeniizare pt solide, parti vegetale, fragmente tisulare.

Probabil ca Alina a ales deja termenul care ii trebuie in traducere.


cezara lucas
Romania
Works in field
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Rose Marie Matei
4 mins
  -> Multumesc Rosematei

agree  xxxM&T
2 hrs

agree  Ciprian - Vasile Popescu
3 hrs

agree  Alina Weidell: e triturate http://www.thefreedictionary.com/triturate In gen se adauga lichid Triturate a.A powder produced from a solid by grinding,usually with the addition of some liquid b.To grind to a powder,usually with the addition of some liquid-v ref la raspuns
4 hrs

4 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
grind


Explanation:
Grind sau crush
din cate stiu eu a mojara='grind' sau chiar 'crush' la substante uscate dupa cum apare in textul de tradus: dupa usacare...
In laborator pentru maruntirea unei cantitati mici de substanta se foloseste mojarul din portelan sau din sticla, iar pentru materiale mai dure cel din agat.

mojar si pistil (mortar and pestle)
A mortar and pestle is a tool used to crush, grind, and mix substances.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mortar_and_pestle

Aici e vorba despre pregatirea unei probe pt spectroscopia Raman:
http://www.weizmann.ac.il/kimmel-arch/pdf/9_Alon .pdf
......followed by fine grinding and thorough mixing in an agate mortar and pestle...
During the drying step of the procedure a pellet is formed. This pellet was crushed to a fine powder using an agate mortar and pestle. The Raman spectra of all samples, whether cleaned or not, were measured when the sample was in the state of a fine powder.

http://www.referat.ro/referate/Cristalizarea_f6aac.html
cantareste proba de acid benzoic (2g) cu concentratia C%;se MOJAREAZA proba

http://www.thefreedictionary.com/mortar
mor·tar (môrtr)
n.
1. A vessel in which substances are crushed or ground with a pestle.
2. A machine in which materials are ground and blended or crushed.

http://dexonline.ro/search.php?cuv=mojar
MOJÁR, mojare, s.n. Vas de formă semisferică cu pereţii groşi, de porţelan, sticlă, metal, material plastic, care serveşte, în farmacii şi în laboratoare, la mărunţirea fină a diferitelor substanţe prin frecarea lor cu ajutorul unui pistil.

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs (2009-02-18 19:01:57 GMT)
--------------------------------------------------

alte variante:
grind to powder, rub (down), pulverize

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs (2009-02-18 19:13:03 GMT)
--------------------------------------------------

grind este folosit mai des in chimie, iar triturate in farmaceutica

--------------------------------------------------
Note added at 5 hrs (2009-02-18 19:59:44 GMT)
--------------------------------------------------

am vazut ca majoritatea referintelelor in care apare 'triturate' se adauga si substanta in faza lichida la mojarare, deci nu sunt chiar sinonime. Grind se refera la mojararea subst. uscate. Am gasit aici si o definite in care apare:
http://www.maden.hacettepe.edu.tr/dmmrt/index.html
triturate
a. A powder produced from a solid by grinding, usually with the addition
of some liquid. Gaynor
b. To grind to a powder, usually with the addition of some liquid.

--------------------------------------------------
Note added at 10 hrs (2009-02-19 00:45:43 GMT)
--------------------------------------------------

MOJARAT ar fi GROUND (UP)

Pentru 'triturare' in lb romana am dat referinte la discutii. Cred ca daca era vorba de triturare ar fi spus asa in limba romana. DEX-ul nu da explicatii suplimentare care sa diferentieze cei doi termeni
http://dexonline.ro/search.php?cuv=tritura

Aici din nou apare substanta solida si solvent pt triturate
http://www.orglist.net/archive/1998/0192.html
Trituration...
it usually involves intimately mixing or slurrying of a contaminated SOLID product with a SOLVENT that..

Alina Weidell
United States
Specializes in field
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 20

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  cezara lucas: trituration Reduction to a fine powder by grinding. Syn:comminution CF:levigation
1 hr
  -> in ref dvs apare grinding inainte de 'triturate' care se face IN GENERAl cu o faza lichida (solvent, etc): gentle GRINDING, add HPO3-HOAc SOLUTION and TITRURATE until sample is in suspension

agree  Elvira Daraban
12 hrs
  -> multumesc