KudoZ home » Romanian to English » Cooking / Culinary

caltaboş

English translation: Liverwurst


16:31 Mar 16, 2008
Romanian to English translations [PRO]
Cooking / Culinary / Kinds of Sausage
Romanian term or phrase: caltaboş
Hi,

This is from DEX online.

caltabóş, caltaboşi, s.m. Un fel de cârnat făcut din măruntaie de porc amestecate cu orez şi cu mirodenii.

My problem is that according to my Romanian-English dictionary, caltabóş is black pudding, which is made with blood. However, there is no mention of blood in the above definition.

All the best,

Simon
SeiTT
United Kingdom
English translation:Liverwurst
Explanation:
another synonym for caltaboș in Romanian is ”lebăr”

--------------------------------------------------
Note added at 8 mins (2008-03-16 16:39:08 GMT)
--------------------------------------------------

black pudding or bloodwurst is actually ”sângerete”
Selected response from:

Cristina Moldovan do Amaral
United States
Grading comment
many thanks excellent
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +10Liverwurst
Cristina Moldovan do Amaral
5 +2Haggis
Nina Iordache
5Romanian sausage
Marinela Sandoval
4 +1caltaboshEmilian Carstian
4romanian smoked sausageirina smalley
2 +1chitterlings sausageEde Lungu


Discussion entries: 12





  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +10
Liverwurst


Explanation:
another synonym for caltaboș in Romanian is ”lebăr”

--------------------------------------------------
Note added at 8 mins (2008-03-16 16:39:08 GMT)
--------------------------------------------------

black pudding or bloodwurst is actually ”sângerete”

Cristina Moldovan do Amaral
United States
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 12
Grading comment
many thanks excellent

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mihaela Ghiuzeli: http://www.helium.com/items/824949-germans-their-wurst-thats
3 mins
  -> mulțumesc

agree  Bogdan Burghelea
12 mins
  -> mulțumesc

agree  Laurentiu Chiriac
24 mins
  -> mulțumesc

agree  anamaria bulgariu
33 mins
  -> mulțumesc

agree  Cristiana Coblis
1 hr
  -> mulțumesc

agree  Iosif JUHASZ: http://www.reference.com/browse/wiki/Liverwurst
1 hr
  -> mulțumesc

agree  clauswe
4 hrs
  -> mulțumesc

agree  Georgiana Vasilescu
5 hrs
  -> mulțumesc

neutral  Nina Iordache: Cristiana, atentie: lebarul nu este acelasi lucru cu caltabosul!
14 hrs
  -> Mulțumesc. Probabil că depinde și de regiuni. În Ardeal este același lucru. Care este diferența totuși?

neutral  RODICA CIOBANU: sunt de acord cu Nina, caltabosul nu este acelasi lucru cu lebarul
16 hrs
  -> Mulțumesc. Probabil că depinde și de regiuni. În Ardeal este același lucru. Care este diferența totuși?

agree  Emina Popovici: Mi se pare cea mai bună variantă.În Banat cel puţin reţeta este oricum la origine nemţească :-)
18 hrs
  -> mulțumesc

agree  Tradeuro Language Services
21 hrs
  -> mulțumesc

agree  Ede Lungu: http://homecooking.about.com/library/archive/blpork27.htm
22 hrs
  -> mulțumesc

disagree  Emilian Carstian: Este o grava confuzie, caltabosul nu are nici o legatura cu lebarul. Am dat explicatia mai jos.
1 day45 mins
  -> Mulțumesc. Probabil că depinde și de regiuni. În Ardeal este același lucru. Care este diferența totuși?

disagree  Anca Nitu: acesta este lebarvurstul !
1 day3 hrs

agree  Elvira Daraban: reţetele de caltaboş sunt atât de multe, iar cea mai apropiată este lebărul, totuşi. eventual se poate adăuga Romanian la denumire
1 day21 hrs

57 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
Romanian sausage


Explanation:
In DEX there is also this definition= carnat facut din carne de porc, orez, ceapa, piper si alte condimente. Este mancare tipica de sarbatorile Craciunului. ( sausage made of pork meat, rice, onions, pepper and other spices)- which is exactly what I think it is. My parents make it every year for Christmass. They also make Leber- Liverwurst ( german sausage) which is made of pork liver and other spices.
Also in the same definition (DEX) it says :" se gandeste la klubasa" related to kielbasa- the polish sausage. So caltabos is closer to the polish sausage kielbasa than to the german liverwurst- that is mainly made of liver.

Marinela Sandoval
United States
Works in field
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Cristina Moldovan do Amaral: caltaboșul este întotdeauna făcut din ficat și alte măruntaie
1 hr
  -> Depinde si de regiune. Parintii mei sunt din Oltenia si ii prepara cu carne de porc si nu cu ficat.

agree  RODICA CIOBANU: de acord cu Marinela
15 hrs
  -> Multumesc Rodica!

disagree  Emanuel Bod: Dacă un turist străin vine într-un restaurant românesc şi cere "Romanian sausage" mă îndoiesc că o sa primească exact caltaboş. E un termen prea general care nu spune nimic unui străin, România nu este vestită pentru nici un cârnaţ.
1 day3 hrs
  -> True! Then maybe we should just call it caltabos, or specify- traditional romanian sausage for Chrismass

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
Haggis


Explanation:
If a translation is needed: http://en.wikipedia.org/wiki/Haggis The recipee is almost similar to the Romanian Caltabos.

Nina Iordache
Romania
Works in field
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mihaela Ghiuzeli: This is the closest you can get according to the wiki. However, I wonder how many actually know it; maybe in UK;in US I doubt. However, congratulations Nina for the find.
31 mins
  -> Multumesc frumos!

neutral  Cristina Moldovan do Amaral: după descriere seamănă mai mult cu drobul de miel, pentru că se folose;te stomacul de oaie în loc de intestine. caltaboșul se face de obicei din porc sau porc și vită. Chiar și în link-ul indicat scrie asa.
1 hr
  -> Drobul nu contine orez!

agree  Irina-Maria Foray: Am mâncat în Scoţia :) sunt de acord cu Mihaela, este termenul care se apropie cel mai mult de celebrul nostru caltaboş
16 hrs
  -> Multumesc frumos!

neutral  Anca Nitu: din experienta proprie : comand Haggis in loc de drobul pt care nu gasesc ingrediente :)
1 day1 hr
  -> Anca. Iti dau cu drag o reteta. abia astept sa fac drob de Pasti!

16 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
caltabosh


Explanation:
Este un produs cu continut specific/original si denumire neaos romaneasca, asa incat nu ar trebui cautat un echivalent strain.

--------------------------------------------------
Note added at 16 hrs (2008-03-17 09:07:52 GMT)
--------------------------------------------------

Ar trebui chiar inregistrat ca marca romaneasca.

--------------------------------------------------
Note added at 1 day49 mins (2008-03-17 17:20:53 GMT)
--------------------------------------------------

In Muntenia, de unde provin, caltabosul de prepara din maruntaie de porc (de regula, inima, plaman) care intai se oparesc pentru a fi tocate mai usor, carne de porc, ceapa, piper, alte condimente. Dupa introducerea amestecului in intestinul gros, caltabosul se pune intr-un vas cu apa fiarta si se lasa sa fiarba usor, dupa care se preseaza cateva zile pentru a elimina cat mai multa apa. Ulterior se pune la afumat. Asa incat asemenarea caltabosului cu lebarul este inexistenta.

Emilian Carstian
Romania
Native speaker of: Native in RomanianRomanian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Emina Popovici: nu este tipic românesc, există la sârbi chiar cu denumire asemănătoare.
2 hrs
  -> Daca denumirea in limba sarba este asemanatoare, atunci cu atat mai mult poate ramane propunerea mea, cu precizarea ca marca inregistrata poate fi romano-sarba sau viceversa, daca preferi.

neutral  Anca Nitu: vreo referinta care sa argumenteze existenta acestei "creatii"?
11 hrs
  -> Nu cred ca mai e nevoie de inca o referinta. Chiar dvs.ati postat una, destul de aproape de "creatie", iar faptul ca se si afuma tine desigur de perioada in care va fi consumat.

agree  Emanuel Bod: Total de acord. Cum putem să-l echivalăm cu liverwurst sau haggis care sunt specifice ţărilor lor? Păstrăm denumirea română şi includem în paranteză traducerea definiţiei din DEX. Cititorul îşi va face singur echivalările după cultura sa.
11 hrs
  -> Multumesc!

agree  Georgiana Vasilescu
2 days5 hrs
  -> Multumesc!

21 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +1
chitterlings sausage


Explanation:
"...In France chitterlings sausage is regarded as a delicacy called andouillete."

http://en.wikipedia.org/wiki/Romanian_cuisine#List_of_dishes

http://en.wikipedia.org/wiki/Chitterlings

--------------------------------------------------
Note added at 21 hrs (2008-03-17 14:08:08 GMT)
--------------------------------------------------

see andouille (pg. 14)
http://www.editura-academic.ro/downloads/A2.pdf

--------------------------------------------------
Note added at 1 day2 hrs (2008-03-17 19:21:31 GMT)
--------------------------------------------------

Andouille and Andouillette - english version
http://www.theworldwidegourmet.com/?action=ingredient_show&i...





    Reference: http://www.saveursdumonde.net/?action=ingredient_show&id=9&l...
    Reference: http://www.thefreedictionary.com/Chitterlings
Ede Lungu
Native speaker of: Native in RomanianRomanian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Anca Nitu
6 hrs
  -> Multumesc!

4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
romanian smoked sausage


Explanation:
haggis= o mancare scotiana gatita in vezica biliara a unei oi; contine ovaz.
alt produs similar este cel german peperami cu un gust asemanator, doar ca nu contine orez .
Nu cred ca exista o traducere exacta, pt ca este un produs tipic romanesc (desi exista produse similare in alte tari), de aceea cred ca numele trebuie sa descrie produsul.

--------------------------------------------------
Note added at 1 day7 hrs (2008-03-17 23:40:18 GMT)
--------------------------------------------------

Intr-adevar, caltabosul nu e neaparat afumat, asa ca l-as (re)traduce ca 'caltabos - a romanian sausage-like food made from giblets (maruntaie)'

irina smalley
United Kingdom
Native speaker of: Native in RomanianRomanian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Georgiana Vasilescu: Ca fel de mancare traditional, caltabosul nu este afumat. In acest caz denumirea, chiar si sub forma de descriere a produsului, nu este corecta.
54 mins

neutral  Nina Iordache: De acord cu Georgiana!
10 hrs

neutral  Elvira Daraban: de regulă, nu e afumat, şi oricum nu corespunde ca şi descriere
1 day16 hrs