KudoZ home » Romanian to English » History

officinae de plumbarii

English translation: leadsmith's shops


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Romanian term or phrase:officinae de plumbarii
English translation:leadsmith's shops
Entered by: adinag

09:50 Feb 12, 2009
Romanian to English translations [PRO]
History / arheologie
Romanian term or phrase: officinae de plumbarii
Regretatul cercetător xxxa ajuns la concluzia că la xxx, singurul centru din Dacia Superior unde s-au produs oglinzi de plumb, au funcţionat două officinae de plumbarii, unul în colonia xxx iar celălalt la nord de castru, unde a fost descoperit un alt tipar, de cărămidă, cu ocazia lucrărilor edilitare efectuate în 1982 – 1985 în perimetrul delimitat de străzile...
adinag
leadsmith's shops
Explanation:
leadsmith - cel care lucrează în plumb

leadsmith's shop - atelierul unde se lucrează în plumb, plumbăria

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2009-02-12 11:10:49 GMT)
--------------------------------------------------

în orice caz, cred că trebuie păstrată şi forma latinească şi, eventual între paranteze, traducerea în engleză.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2009-02-12 11:15:37 GMT)
--------------------------------------------------

...acuarii (bow-makers), plumbarii (lead smiths) ferrarii (blacksmiths),
lapidarii (stonemasons), ... http://209.85.129.132/search?q=cache:QRtuygx6588J:www.portla...


--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2009-02-12 12:05:02 GMT)
--------------------------------------------------

He lapped up mythology ("Vulcan," he wrote at eleven, "was the god of goldsmiths, ironsmiths, leadsmiths, silversmiths, coppersmiths, brassmiths... http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,817706-2,00...


--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2009-02-12 12:16:00 GMT)
--------------------------------------------------

poate că referinţele sunt puţine pe net, dar asta cred că s-ar putea explica prin faptul că denumirea şi profesia în sine nu mai sunt chiar de actualitate. consider că e clar pentru oricine ce înseamnă leadsmith, "smith" intrând în combinaţii cu diverse nume de metale pentru a desemna o persoană ce realizează obiecte din acel metal.
smith - 1. A metalworker, especially one who works metal when it is hot and malleable. Often used in combination: a silversmith; a goldsmith. http://www.thefreedictionary.com/smith

--------------------------------------------------
Note added at 1 day20 mins (2009-02-13 10:10:55 GMT)
--------------------------------------------------

:) interesant este că şi pentru "lead processing workshop" sunt puţine referinţe pe net. de fapt, eu am găsit numai una cu sensul cerut aici, şi aceea a fost postată de Veronica.
Selected response from:

Sasori
Romania
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2lead processing workshops
Vera Costea
5plumber's shops
Nina Iordache
3 +1leadsmith's shopsSasori
Summary of reference entries provided
site-uri explicative
Nina Iordache

Discussion entries: 2





  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
plumber's shops


Explanation:
vezi http://www.plastream.com/pdf/the evolution of pipe2.pdf
pagina 6 cu referire expresa la ROma antica si la plumbari (plumbers). In limba romana nu am gasit plumbarie, deci se refera tot la termenul latin de plumbers (plumbari si am avut dreptate sa rog schimbarea perechii de limbi. Este vorba daca vrei de "instalatorii" moderni.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2009-02-12 11:11:58 GMT)
--------------------------------------------------

Pentru Sasori: Sigur, numai ca avem de a face cu Roma antica si in linkul oferit se explica in mod clar despre ce este vorba si se foloseste termenul plumber! Si chair asa este, este vorba despre instalatorii din vechea Roma si despre atelierele lor unde confectionau aceste tevi din plumb.

Nina Iordache
Romania
Works in field
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 40

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Sasori: totul e să nu se creeze confuzii, astăzi plumber inseamnă instalator http://www.thefreedictionary.com/plumber , v. word history / dacă e vorba despre instalatori, plumber e ok, însă plumbarius - worker in lead, să nu fie vb şi de alte obiecte din plumb...
13 mins

neutral  Vera Costea: Din contextul dat reiese ca faceau oglinzi. Desigur ca nu e exclus sa fi confectionat si tevi tot acolo, dimpotriva e foarte probabil. Dar nu e vorba de instalatori in sensul modern in nici un caz.
35 mins

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
lead processing workshops


Explanation:
officina, -ae = atelier
plumbăríe, plumbăríi, s.f. (înv.) atelier în care se prelucrează plumbul.
http://dexonline.ro/search.php?cuv=plumbarie

La prima vedere am fost de acord cu Sasori, doar că uitându-mă eu pe net nu găsesc nici o referinţă pentru "leadsmith", în mod foarte bizar, recunosc. Mai caut.
Însă cu o traducere mot-a-mot ca să zic aşa cred că nu putem greşi. Dacă plumbărie este atelierul de prelucrat plumb (fie că e folosit pentru oglinzi, ţevi, sau orice altceva) atunci cred că îi putem spune "lead processing workshop". Dacă vrei să păstrezi termenul latin, atunci cred că e ok "officinae for lead processing".

În plus, s-a mai tradus aşa

At Sucidava a lead processing workshop is known (mirror mats, plates depicting Danubian knights).

http://www.cimec.ro/Arheologie/Statuete_bronz/StatueteENG/At...



Vera Costea
Canada
Works in field
Native speaker of: Romanian
PRO pts in category: 20

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  RODICA CIOBANU
10 hrs
  -> Mulţumesc :)

agree  Cristina Monica Loşonţi
1 day52 mins

53 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
leadsmith's shops


Explanation:
leadsmith - cel care lucrează în plumb

leadsmith's shop - atelierul unde se lucrează în plumb, plumbăria

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2009-02-12 11:10:49 GMT)
--------------------------------------------------

în orice caz, cred că trebuie păstrată şi forma latinească şi, eventual între paranteze, traducerea în engleză.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2009-02-12 11:15:37 GMT)
--------------------------------------------------

...acuarii (bow-makers), plumbarii (lead smiths) ferrarii (blacksmiths),
lapidarii (stonemasons), ... http://209.85.129.132/search?q=cache:QRtuygx6588J:www.portla...


--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2009-02-12 12:05:02 GMT)
--------------------------------------------------

He lapped up mythology ("Vulcan," he wrote at eleven, "was the god of goldsmiths, ironsmiths, leadsmiths, silversmiths, coppersmiths, brassmiths... http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,817706-2,00...


--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2009-02-12 12:16:00 GMT)
--------------------------------------------------

poate că referinţele sunt puţine pe net, dar asta cred că s-ar putea explica prin faptul că denumirea şi profesia în sine nu mai sunt chiar de actualitate. consider că e clar pentru oricine ce înseamnă leadsmith, "smith" intrând în combinaţii cu diverse nume de metale pentru a desemna o persoană ce realizează obiecte din acel metal.
smith - 1. A metalworker, especially one who works metal when it is hot and malleable. Often used in combination: a silversmith; a goldsmith. http://www.thefreedictionary.com/smith

--------------------------------------------------
Note added at 1 day20 mins (2009-02-13 10:10:55 GMT)
--------------------------------------------------

:) interesant este că şi pentru "lead processing workshop" sunt puţine referinţe pe net. de fapt, eu am găsit numai una cu sensul cerut aici, şi aceea a fost postată de Veronica.

Sasori
Romania
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 12

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ştefania Iordan
44 mins




Reference comments


5 mins peer agreement (net): +2
Reference: site-uri explicative

Reference information:
http://www.jstor.org/pss/503857
http://archimedes.fas.harvard.edu/cgi-bin/dict?name=ls&lang=...

Nina Iordache
Romania
Works in field
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 40

Peer comments on this reference comment (and responses from the reference poster)
agree  Sasori: si eu cred că întreaga sintagmă este în latină
42 mins
  -> Multumesc frumos, Sasori!
agree  Ovidiu Martin Jurj
50 mins
  -> Multumesc frumos, Ovidiu!