ProZ.com global directory of translation services
 The translation workplace
Ideas
KudoZ home » Romanian to English » Law: Contract(s)

pact comisoriu de gradul IV

English translation: commissoria lex clause with foreclosure option (in Roman law)

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Romanian term or phrase:pact comisoriu de gradul IV
English translation:commissoria lex clause with foreclosure option (in Roman law)
Entered by: Péter Tófalvi

16:52 May 4, 2009
Romanian to English translations [PRO]
Law/Patents - Law: Contract(s)
Romanian term or phrase: pact comisoriu de gradul IV
"Neplata onorariului în cuantumul şi la termenele fixate potrivit art. 2 din contract, precum şi neachitarea contravalorii cheltuielilor efectuate potrivit art. 3 din contract dau dreptul avocatului să procedeze la rezilierea de plin drept a prezentului contract fără nici o altă formalitate şi fără nici o altă procedură judiciară sau extrajudiciară. Prezentul pact comisoriu de gradul IV îşi produce efectele de la data scadenţei obligaţiei neexecutate."

Este vorba de un contract de asistenţă juridică.
Péter Tófalvi
Hungary
commissoria lex clause, with foreclosure option
Explanation:

1 / 1


Domaine(s) : - droit


English


commissoria lex
Équivalent(s) français pacte commissoire
Définition :
Résolutive clause in a sales contract in case of non-payment within a specific time.

http://penelope.uchicago.edu/Thayer/E/Roman/Texts/secondary/...


gradul 4
d) Pactul comisoriu de gradul IV este acea clauza contractuala in care partile prevad ca in cazul neexecutarii obligatiilor, contractul se desfiinteaza de plin drept, fara punerea in intarziere a debitorului. Suntem in prezenta celui mai energic pact comisoriu expres. Ajungerea la termen a obligatiei neexecutate are ca efect rezolutiunea contractului de plin drept. Instanta nu poate decat sa constate rezolutiunea. Totusi, creditorul poate opta intre rezolutiunea de plin drept a contractului si obligarea debitorului la executare.
http://www.rubinian.com/dictionar_detalii.php?id=3744

gradul este de fapt " un cod" al modului in care se "anuleaza contractul "

la gradul 4 contractul e desfacut de plin drept si se poate opta pentru ca executorul sa-l "execute" pe debitor
fiindca e in drept roman nu e in cel anglo-saxon asa ca nu ne putem astepta sa existe un echivalent


Selected response from:

Anca Nitu
Grading comment
Merci!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1commissoria lex clause, with foreclosure optionAnca Nitu
3condition subsequent to default, with election between automatic rescission or specific performance
Tom Thumb
Summary of reference entries provided
A MAI FOST PE PROZ... COMMISSORIA LEX SAU COMMISSORY PACT = CORECT. pt. grad, alege traducatorul.
Cristina Jacobs

Discussion entries: 7





  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
commissoria lex clause, with foreclosure option


Explanation:

1 / 1


Domaine(s) : - droit


English


commissoria lex
Équivalent(s) français pacte commissoire
Définition :
Résolutive clause in a sales contract in case of non-payment within a specific time.

http://penelope.uchicago.edu/Thayer/E/Roman/Texts/secondary/...


gradul 4
d) Pactul comisoriu de gradul IV este acea clauza contractuala in care partile prevad ca in cazul neexecutarii obligatiilor, contractul se desfiinteaza de plin drept, fara punerea in intarziere a debitorului. Suntem in prezenta celui mai energic pact comisoriu expres. Ajungerea la termen a obligatiei neexecutate are ca efect rezolutiunea contractului de plin drept. Instanta nu poate decat sa constate rezolutiunea. Totusi, creditorul poate opta intre rezolutiunea de plin drept a contractului si obligarea debitorului la executare.
http://www.rubinian.com/dictionar_detalii.php?id=3744

gradul este de fapt " un cod" al modului in care se "anuleaza contractul "

la gradul 4 contractul e desfacut de plin drept si se poate opta pentru ca executorul sa-l "execute" pe debitor
fiindca e in drept roman nu e in cel anglo-saxon asa ca nu ne putem astepta sa existe un echivalent




Anca Nitu
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 169
Grading comment
Merci!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Word_Wise
11 mins
  -> multumesc

5 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
condition subsequent to default, with election between automatic rescission or specific performance


Explanation:
I've never heard of lex comissoria, but may be that's because this is a Roman civil-law concept.

Condition precedent vs. subsequent a.k.a. resolutive condition in Scots law.

'Totusi, creditorul poate opta intre rezolutiunea de plin drept (ipso jure; automatically) a contractului si obligarea debitorului la executare.'



Example sentence(s):
  • condition subsequent n. 1) in a contract, a happening which terminates the ... on whether an obligation is subject to a condition subsequent or precedent. ...

    www.infosrl.ro/.../Efectele-juridice-ale-pactului-comisoriu-expres-de-gradul-IV-in-situatia-contractului-de-inchiriere... -
    Reference: http://legal-dictionary.thefreedictionary.com/condition+subs...
Tom Thumb
Specializes in field
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 70




Reference comments


5 hrs
Reference: A MAI FOST PE PROZ... COMMISSORIA LEX SAU COMMISSORY PACT = CORECT. pt. grad, alege traducatorul.

Reference information:
termenul a mai fost discutat pe ProZ. Iata link-ul: http://ron.proz.com/kudoz/romanian_to_english/bus_financial/...

Conform http://www.rubinian.com/dictionar_detalii.php?id=3744, indicat ca referinta, acest ultim grad ar fi cam IV. Traducerea ii apartine exclusiv traducatorului. Nu exista termen consacrat. Am intalnit: 4th degree commissory pact, dar si commissory pact of 4th degree.

De asemenea, am mai gasit linkul de mai jos, tot in sprijinul termenului "commissory pact".

http://books.google.ro/books?id=FfGYVNrix1sC&pg=PA282&lpg=PA...

si inca un "de asemenea", am mai gasit si commissoria lex (in latina) tot pe ProZ cu urmatorul link:

http://www.proz.com/kudoz/romanian_to_english/law_general/12...

Mai cautati si in Glosare termenii inainte sa ii postati pe ProZ drept termeni noi. Ne-ati scuti de discutii inutile si timp pierdut.

Cristina Jacobs
Italy
Specializes in field
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 16
Note to reference poster
Asker: Nu e timp pierdut pt. ca e inca haos cu acest termen. Recent am gasit ca traducere pt. pact comisoriu: forfeiture clause.