KudoZ home » Romanian to French » Law: Contract(s)

abateri disciplinare

French translation: faute disciplinaire


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Romanian term or phrase:abatere disciplinară
French translation:faute disciplinaire
Entered by: Bianca Fogarasi

07:50 Aug 11, 2006
Romanian to French translations [PRO]
Law/Patents - Law: Contract(s) / contract de munca
Romanian term or phrase: abateri disciplinare
abateri disciplinare
As putea spune contravention disciplinaire sau faute disciplinaire?
Venera Iacob
fautes disciplinaires
Explanation:
http://users.skynet.be/avocats/lafonction.htm
La révocation est la sanction ultime : elle a pour but de sanctionner les fautes disciplinaires les plus graves.

--------------------------------------------------
Note added at 14 minute (2006-08-11 08:04:18 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.comitep.be/fr/F1999G.html
SYNTHESE ET CONCLUSIONS DES PRINCIPALES AUDITIONS DANS LE DOSSIER ENQUETES DISCIPLINAIRES A LA GENDARMERIE
"Six faits sont mis à charge dont le directeur du personnel a retenu les suivantes comme ***fautes disciplinaires*** dans le rapport préliminaire :"

http://www.senate.be/www/?MIval=/publications/viewPubDoc&COL...
Sénat de Belgique
Ce principe n'est pas applicable en matière disciplinaire car celle-ci ne se prête pas à une définition de toutes les **fautes disciplinaires** possibles. En matière disciplinaire, le principe est aussi que **la faute disciplinaire** doit être prouvée contre celui qui est poursuivi.

--------------------------------------------------
Note added at 34 minute (2006-08-11 08:24:13 GMT)
--------------------------------------------------

DE CE NU MERGE "SANCTION DISCIPLINAIRE"? "Contravention" în niciun caz, se foloseşte "faute grave entrainant une sanction disciplinaire".

Păi, pentru că "abatere disciplinară" e una (şi asta e faza 1) iar "sancţiune disciplinară" e alta (şi are loc în faza 2). Vezi mai multe info aici:
http://www.projobs.ro/index_param.phtml?fisier=codm/cm_t11c2...
Codul Muncii in Romania (Noul Cod al Muncii)
aprobat prin Legea nr. 53 din 24.01.2003
Capitolul 2. Raspundere disciplinara
Art. 263.
(1) Angajatorul dispune de prerogativa disciplinara, având dreptul de a aplica, potrivit legii, sanctiuni disciplinare salariatilor sai ori de câte ori constata ca acestia au savârsit o abatere disciplinara.
(2) Abaterea disciplinara este o fapta in legatura cu munca si care consta intr-o actiune sau inactiune savârsita cu vinovatie de catre salariat, prin care acesta a incalcat normele legale, regulamentul intern, contractul individual de munca sau contractul colectiv de munca aplicabil, ordinele si dispozitiile legale ale conducatorilor ierarhici.
Art. 264.
(1) Sanctiunile disciplinare pe care le poate aplica angajatorul in cazul in care salariatul savârseste o abatere disciplinara sunt:
a) avertismentul scris;
b) suspendarea contractului individual de munca pentru o perioada ce nu poate depasi 10 zile lucratoare;
c) retrogradarea din functie, cu acordarea salariului corespunzator functiei in care s-a dispus retrogradarea, pentru o durata ce nu poate depasi 60 de zile;
d) reducerea salariului de baza pe o durata de 1-3 luni cu 5-10%;
e) reducerea salariului de baza si/sau, dupa caz, si a indemnizatiei de conducere pe o perioada de 1-3 luni cu 5-10%;
f) desfacerea disciplinara a contractului individual de munca.

Uite şi explicaţii în franceză pe această temă:
http://www.ac-versailles.fr/cerpeg/ressdiscipl/droit/rupturc...
La qualification et le contrôle de la faute

1 - La qualification

C’est à l’employeur d’établir la gravité de la faute. La faute légère ne peut justifier qu’une sanction disciplinaire légère mais pas le licenciement, la faute sérieuse le permet. La faute grave justifie un licenciement et prive le salarié de son indemnité de licenciement et du préavis. La faute lourde est caractérisée par l'intention de nuire : vol, coups et blessures, concurrence à l'employeur… Elle le prive également de son indemnité de congés payés pour la période de référence en cours, et peut engager sa responsabilité civile.

http://www.ilo.org/public/french/tribunal/fulltext/2365.htm
Tribunal administratif
"Il considérait que ce dernier avait commis plusieurs fautes et que «l’accumulation des cas de violation des règles […], ainsi que et surtout leur caractère systématique nécessit[ai]ent une sanction disciplinaire». Le 16 mai 2002, le Directeur général informa le requérant qu’il ordonnait l’ouverture d’une procédure disciplinaire à son encontre ainsi que sa suspension avec effet immédiat. [...] Il convient de signaler qu’à l’issue de la procédure disciplinaire le Directeur général, par sa décision du 29 novembre 2002, a révoqué le requérant pour faute grave. La procédure et la sanction disciplinaires ne font toutefois pas l’objet de la présente affaire."
Selected response from:

Bianca Fogarasi
Grading comment
Multumesc. M-am lamurit acum.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5fautes disciplinairesBianca Fogarasi
3 -1contraventions disciplinaires
monica antohi


  

Answers


17 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
contraventions disciplinaires


Explanation:
eu votez pentru contravention...


    www.erc-cee.gc.ca/all/all-f/d/d-052-f.html - 17k
monica antohi
Native speaker of: Native in RomanianRomanian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Bianca Fogarasi: Mă tem că nu merge :) Tocmai am furnizat o explicaţie suplimentară de ce nu...
16 mins
  -> retinut explicatiile... :)

7 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
fautes disciplinaires


Explanation:
http://users.skynet.be/avocats/lafonction.htm
La révocation est la sanction ultime : elle a pour but de sanctionner les fautes disciplinaires les plus graves.

--------------------------------------------------
Note added at 14 minute (2006-08-11 08:04:18 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.comitep.be/fr/F1999G.html
SYNTHESE ET CONCLUSIONS DES PRINCIPALES AUDITIONS DANS LE DOSSIER ENQUETES DISCIPLINAIRES A LA GENDARMERIE
"Six faits sont mis à charge dont le directeur du personnel a retenu les suivantes comme ***fautes disciplinaires*** dans le rapport préliminaire :"

http://www.senate.be/www/?MIval=/publications/viewPubDoc&COL...
Sénat de Belgique
Ce principe n'est pas applicable en matière disciplinaire car celle-ci ne se prête pas à une définition de toutes les **fautes disciplinaires** possibles. En matière disciplinaire, le principe est aussi que **la faute disciplinaire** doit être prouvée contre celui qui est poursuivi.

--------------------------------------------------
Note added at 34 minute (2006-08-11 08:24:13 GMT)
--------------------------------------------------

DE CE NU MERGE "SANCTION DISCIPLINAIRE"? "Contravention" în niciun caz, se foloseşte "faute grave entrainant une sanction disciplinaire".

Păi, pentru că "abatere disciplinară" e una (şi asta e faza 1) iar "sancţiune disciplinară" e alta (şi are loc în faza 2). Vezi mai multe info aici:
http://www.projobs.ro/index_param.phtml?fisier=codm/cm_t11c2...
Codul Muncii in Romania (Noul Cod al Muncii)
aprobat prin Legea nr. 53 din 24.01.2003
Capitolul 2. Raspundere disciplinara
Art. 263.
(1) Angajatorul dispune de prerogativa disciplinara, având dreptul de a aplica, potrivit legii, sanctiuni disciplinare salariatilor sai ori de câte ori constata ca acestia au savârsit o abatere disciplinara.
(2) Abaterea disciplinara este o fapta in legatura cu munca si care consta intr-o actiune sau inactiune savârsita cu vinovatie de catre salariat, prin care acesta a incalcat normele legale, regulamentul intern, contractul individual de munca sau contractul colectiv de munca aplicabil, ordinele si dispozitiile legale ale conducatorilor ierarhici.
Art. 264.
(1) Sanctiunile disciplinare pe care le poate aplica angajatorul in cazul in care salariatul savârseste o abatere disciplinara sunt:
a) avertismentul scris;
b) suspendarea contractului individual de munca pentru o perioada ce nu poate depasi 10 zile lucratoare;
c) retrogradarea din functie, cu acordarea salariului corespunzator functiei in care s-a dispus retrogradarea, pentru o durata ce nu poate depasi 60 de zile;
d) reducerea salariului de baza pe o durata de 1-3 luni cu 5-10%;
e) reducerea salariului de baza si/sau, dupa caz, si a indemnizatiei de conducere pe o perioada de 1-3 luni cu 5-10%;
f) desfacerea disciplinara a contractului individual de munca.

Uite şi explicaţii în franceză pe această temă:
http://www.ac-versailles.fr/cerpeg/ressdiscipl/droit/rupturc...
La qualification et le contrôle de la faute

1 - La qualification

C’est à l’employeur d’établir la gravité de la faute. La faute légère ne peut justifier qu’une sanction disciplinaire légère mais pas le licenciement, la faute sérieuse le permet. La faute grave justifie un licenciement et prive le salarié de son indemnité de licenciement et du préavis. La faute lourde est caractérisée par l'intention de nuire : vol, coups et blessures, concurrence à l'employeur… Elle le prive également de son indemnité de congés payés pour la période de référence en cours, et peut engager sa responsabilité civile.

http://www.ilo.org/public/french/tribunal/fulltext/2365.htm
Tribunal administratif
"Il considérait que ce dernier avait commis plusieurs fautes et que «l’accumulation des cas de violation des règles […], ainsi que et surtout leur caractère systématique nécessit[ai]ent une sanction disciplinaire». Le 16 mai 2002, le Directeur général informa le requérant qu’il ordonnait l’ouverture d’une procédure disciplinaire à son encontre ainsi que sa suspension avec effet immédiat. [...] Il convient de signaler qu’à l’issue de la procédure disciplinaire le Directeur général, par sa décision du 29 novembre 2002, a révoqué le requérant pour faute grave. La procédure et la sanction disciplinaires ne font toutefois pas l’objet de la présente affaire."

Bianca Fogarasi
Works in field
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 27
Grading comment
Multumesc. M-am lamurit acum.