KudoZ home » Russian to Ukrainian » Physics

опическая плотность

Ukrainian translation: оптична густина


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Russian term or phrase:опическая плотность
Ukrainian translation:оптична густина
Entered by: Yuliya Panas

20:47 Mar 25, 2004
Russian to Ukrainian translations [PRO]
Science - Physics
Russian term or phrase: опическая плотность
щільність чи густина?
Yuliya Panas
оптична густина
Explanation:
Це важливий приклад, коли треба подбати про українську науково-технічну термінологію, і саме тому, що вона недостатньо розроблена, хоча словотворний потенціал більш ніж достатній.

"Щільність", звичайно, правильно, бо вже давно вживається. Але тому й вживається, що свого часу "мовознавці" зробили кальку з російської (плотный огонь, плотная упаковка - прекрасно передаються прикметником "щільний"). Але в українській мові "щільність" завжди асоціювалася з тісним розташуванням якихось ОКРЕМИХ об"єктів, найчастіше твердих.
Коли ж ідеться про рідину, газ чи будь-яке інше КОНТИНУАЛЬНЕ поняття, то йому значно більше личить "густина". Оптична густина - це характеристика середовища, через яке проходить світло, і в звичайній фізиці воно (середовище) вважається континуальним, суцільним.
На тлі російської термінології, де в обох випадках цілком законною є "плотность", два різні терміни українською можна сприйняти як надлишок. Але ж їм чітко відповідають різні реалії!
А на тлі розвиненої української термінології російське позначення двох різних речей одним словом можна сприйняти й як бідність :-).
Selected response from:

Vassyl Trylis
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1оптична щільність
Jarema
4 +1оптична густинаVassyl Trylis


  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
опическая плотность
оптична щільність


Explanation:
оптична щільність

DOC] МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ
Dateiformat: Microsoft Word 97 - HTML-Version
... Оптична щільність і пропущення зв'язані
між собою співвідношенням: . ...
www.opu.odessa.ua/up/NEWMETOD/Anal_xim_1.doc

--------------------------------------------------
Note added at 8 mins (2004-03-25 20:55:22 GMT)
--------------------------------------------------

Оптична густина зустічається також, але щільність - коректніше.

--------------------------------------------------
Note added at 8 mins (2004-03-25 20:56:02 GMT)
--------------------------------------------------

Заняття 7. Персональний комп\'ютер ...
... Оптична щільність визначається як відношення
падаючого світла до відображеного і ...
www.victoria.lviv.ua/html/oit/html/lesson7.htm


--------------------------------------------------
Note added at 18 mins (2004-03-25 21:05:15 GMT)
--------------------------------------------------

оптична щільність density range
http://www.unicyb.kiev.ua/MMEDIA/add-ins/vocabulary.html

--------------------------------------------------
Note added at 8 hrs 28 mins (2004-03-26 05:15:43 GMT)
--------------------------------------------------

ВІДПОВІДІ ТА РІШЕННЯ
... Оптична щільність скла у різних місцях трохи
різна, це створює видимі зміщення частин ...
www.slovnyk.org.ua/txt/pijunkinaa/fiz/05.html

--------------------------------------------------
Note added at 8 hrs 30 mins (2004-03-26 05:17:51 GMT)
--------------------------------------------------

Я все ж вважаю, що коректніше щільність.

Jarema
Ukraine
Native speaker of: Native in RussianRussian, Native in UkrainianUkrainian
PRO pts in category: 12

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Kirill Semenov
26 mins

neutral  Natalie: Все ж оптична густина... i, до речi, пропускання (а не пропущення, як рекомендують одесити з оdessa.ua)
1 hr

neutral  Ann Nosova: це залежить від того,про що йде мова-якщо це рідина-то густина,а якщо тверда річ -то щільність
2 hrs

11 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
опическая плотность
оптична густина


Explanation:
Це важливий приклад, коли треба подбати про українську науково-технічну термінологію, і саме тому, що вона недостатньо розроблена, хоча словотворний потенціал більш ніж достатній.

"Щільність", звичайно, правильно, бо вже давно вживається. Але тому й вживається, що свого часу "мовознавці" зробили кальку з російської (плотный огонь, плотная упаковка - прекрасно передаються прикметником "щільний"). Але в українській мові "щільність" завжди асоціювалася з тісним розташуванням якихось ОКРЕМИХ об"єктів, найчастіше твердих.
Коли ж ідеться про рідину, газ чи будь-яке інше КОНТИНУАЛЬНЕ поняття, то йому значно більше личить "густина". Оптична густина - це характеристика середовища, через яке проходить світло, і в звичайній фізиці воно (середовище) вважається континуальним, суцільним.
На тлі російської термінології, де в обох випадках цілком законною є "плотность", два різні терміни українською можна сприйняти як надлишок. Але ж їм чітко відповідають різні реалії!
А на тлі розвиненої української термінології російське позначення двох різних речей одним словом можна сприйняти й як бідність :-).

Vassyl Trylis
Works in field
Native speaker of: Native in UkrainianUkrainian, Native in RussianRussian
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Uliana Didych: Нещодавно мала справу зі стандартами на полімерні покриття труб. В ДСТУ фігурує "видима густина". "Щільність" використовується лише для дискретних понять. (На жаль вже не маю на руках цих джерел, щоб дати точні посилання.
31 mins