KudoZ home » Spanish to Catalan » Law: Contract(s)

mendaz

Catalan translation: fórmula habitual


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Spanish term or phrase:mendaz
Catalan translation:fórmula habitual
Entered by: Alages

17:39 Apr 8, 2008
Spanish to Catalan translations [PRO]
Law/Patents - Law: Contract(s) / bases d\'un sorteig
Spanish term or phrase: mendaz
Aquesta és la frase completa:
Los datos facilitados por los participantes deberán ser veraces. Caso de que éstos fueran falsos, y el mendaz resultare ganador del sorteo, el premio pasará al suplente.

He traduït la frase amb un traductor automàtic online per veure quin terme utilitzava i és "mentider", però em sembla un poc fort...
¿alguna idea?
Gràcies!
Alages
fórmula habitual
Explanation:
No sempre es pot traduir un text paraula per paraula i, en aquest cas (com a molts d'altres), crec que seria millor optar per una fórmula d'ús habitual en català, com ara aquesta:

SETENA.- Les dades proporcionades pels participants hauran de ser veraces. En cas que les dades fossin falses i resultés guanyador el participant que les hagués proporcionat, el premi s’adjudicarà al participant següent.

https://portal.gasnatural.com/es/PlanEficiencia/legales_cat....

L.
Selected response from:

lidius
Spain
Grading comment
Gràcies a tots per la vostra ajuda. Trie aquesta resposta perque penso que és més natural, ja que mentider i falsador em sonen una mica forçades.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1impostor
Aida GarciaPons
3 +2falsador
Laura Calvo Valdivielso
4fórmula habituallidius
4Mentider amb cinisme
Helena Diaz del Real


  

Answers


39 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
falsador


Explanation:
L'única opció del bilingüe de l'Enciclopèdia Catalana és també "mentider". "Mendaz" és també bastant fort, no et creguir, però potser pel context queda millo "falsador".

Laura Calvo Valdivielso
Spain
Works in field
Native speaker of: Native in SpanishSpanish, Native in CatalanCatalan
Notes to answerer
Asker: gracies per la teva rapidesa Laura


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  David Girón Béjar
9 mins
  -> Gràcies, David

agree  Toni Pujades
10 mins
  -> Moltes gràcies, Toni

neutral  Ramon Vidal: 'Mendaz' és 'mentider', en principi. Això sí, sona a antigalla (com el 'fuere'). No es pot dir que el redactor en sàpiga gaire, ni de llenguatge jurídic ni d'ortografia ('éstos'??). No t'ho resolc però m'esplaio.
27 mins
  -> És veritat, és un estil una mica ranci, però pot ser que el text sigui antic, oi?

neutral  Miquel Ferre: Com bé dieu i també diu el diccionari, "mendaz" en català és "mentider". "Falsador" crec que és un terme una mica més fort i dóna una idea de reiteració o professionalitat en la falsedat
1 hr
  -> Tens raó si et fixes només en el terme "mendaz", però si et fixes en el context, cal emprar un terme més formal i exacte que, efectivament, suggereixi quelcom de gairebé delictiu. És la meva opinió, és clar.

54 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Mentider amb cinisme


Explanation:
Hola Alages,
Estic d'acord amb la Laura. Això és només una suggerència més.
Segons el Maria Moliner, "mendaz" vol dir: "Se aplica al que miente con cinismo".
Que vagi bé i sort,
Helena

Helena Diaz del Real
Germany
Specializes in field
Native speaker of: Native in SpanishSpanish, Native in CatalanCatalan
Notes to answerer
Asker: gràcies!


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
impostor


Explanation:
En aquest context crec que és el terme q faria servir jo.




Aida GarciaPons
United States
Native speaker of: Native in CatalanCatalan, Native in SpanishSpanish
Notes to answerer
Asker: gràcies, em sembla tambè una bona opció.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Silvia Serrano
11 hrs
  -> Gràcies Silvia.

18 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
fórmula habitual


Explanation:
No sempre es pot traduir un text paraula per paraula i, en aquest cas (com a molts d'altres), crec que seria millor optar per una fórmula d'ús habitual en català, com ara aquesta:

SETENA.- Les dades proporcionades pels participants hauran de ser veraces. En cas que les dades fossin falses i resultés guanyador el participant que les hagués proporcionat, el premi s’adjudicarà al participant següent.

https://portal.gasnatural.com/es/PlanEficiencia/legales_cat....

L.


lidius
Spain
Native speaker of: Native in SpanishSpanish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Gràcies a tots per la vostra ajuda. Trie aquesta resposta perque penso que és més natural, ja que mentider i falsador em sonen una mica forçades.
Notes to answerer
Asker: Gràcies lidius, has sigut de gran ajuda!