KudoZ home » Spanish to Dutch » Botany

laurisilva

Dutch translation: laurierbos


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Spanish term or phrase:laurisilva
Dutch translation:laurierbos
Entered by: Inez Falleyn

10:58 Mar 6, 2002
Spanish to Dutch translations [PRO]
Botany / plants
Spanish term or phrase: laurisilva
Een boom die vaak voorkomt op Gran Canaria. Weet iemand de Latijnse of Nederlandse naam ?
Inez Falleyn
Belgium
'laurisilva' of laurierbos
Explanation:
Dit hoog gelegen natuurpark bestaat grotendeels uit een oerbos, het zogenaamde "laurisilva"

... van La Gomera, het nationale park van Garajonay. Dit is het best bewaarde laurierbos
op aarde. Het is eigenlijk een subtropisch nevelwoud met dik bemoste bomen ...

members.tripod.com/guiagomera/Info%20La%20Gomera.htm


The Laurisilva of Madeira (ook daar) is an outstanding relict of a previously widespread laurel forest type. It is the largest area of laurel forest surviving and is believed to be 90% primary forest, containing a unique suite of plants and animals including many endemic species such as the Madeiran long-toed pigeon.

http://www.unesco.org/whc/sites/934.htm

Selected response from:

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Grading comment
Bedankt iedereen die geholpen heeft. Ik had een foto gezien van een bepaalde boom, maar het is inderdaad een soort bos.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2'laurisilva' of laurierbos
Evert DELOOF-SYS
4 +1laurierbos
Hans Hereijgers
4oerbos
Davorka Grgic


  

Answers


24 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
'laurisilva' of laurierbos


Explanation:
Dit hoog gelegen natuurpark bestaat grotendeels uit een oerbos, het zogenaamde "laurisilva"

... van La Gomera, het nationale park van Garajonay. Dit is het best bewaarde laurierbos
op aarde. Het is eigenlijk een subtropisch nevelwoud met dik bemoste bomen ...

members.tripod.com/guiagomera/Info%20La%20Gomera.htm


The Laurisilva of Madeira (ook daar) is an outstanding relict of a previously widespread laurel forest type. It is the largest area of laurel forest surviving and is believed to be 90% primary forest, containing a unique suite of plants and animals including many endemic species such as the Madeiran long-toed pigeon.

http://www.unesco.org/whc/sites/934.htm



Evert DELOOF-SYS
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Bedankt iedereen die geholpen heeft. Ik had een foto gezien van een bepaalde boom, maar het is inderdaad een soort bos.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Hans Hereijgers: Ik had het kunnen weten ;)
6 mins

agree  Egmont: ok
47 mins

29 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
laurierbos


Explanation:
Ben je zeker dat het een boom is? Ik lees overal dat het om een type bos gaat.


http://www.cabtfe.es/puntoinfo/texto/e/0103FLOR/56.html
La laurisilva es un tipo de bosque subtropical caracterizado climáticamente por una elevada humedad y temperaturas relativamente estables


http://www.cip.es/tvimar/la.htm
La Laurisilva canaria es un bosque cosiderado como relíctico del Terciario.Esta flora bastante más rica en especies, se extinguió ante las condiciones ecológicas de las glaciaciones cuaternarias


Hier gaat het over "La Gomera" in het Spaans.

http://www.google.be/search?q=la gomera laurisilva&hl=nl&met...
... la vital precipitación horizontal. Sin la laurisilva, La Gomera sería un desierto
ya que proporciona a la isla el agua de la que dispone. Los usos comunales ...


Hier over La Gomera in het Nedl.

http://members.tripod.com/guiagomera/Info La Gomera.htm

In dit hart vindt men de ware schat van La Gomera, het nationale park van Garajonay. Dit is het best bewaarde laurierbos op aarde.


Hoop dat je er iets mee bent.

Hans Hereijgers
Native speaker of: Native in FlemishFlemish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Egmont: ok
42 mins

38 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
oerbos


Explanation:
No se trata de ninguna especie de árbol sino de la vegetacion típica de las islas. "Lorisilva" significa "oerbos" (primeval forest en inglés) . Te copio una referencia:

La Gomera

.......

Het eiland is prachtig groen, erg bergachtig, in het midden het grote natuurpark "Garajonay". Dit hoog gelegen natuurpark bestaat grotendeels uit een oerbos, het zogenaamde "laurisilva", welk al miljoenen jaren oud is. Voor de ijstijden was een groot deel van Europa bedekt met een vergelijkbaar bos. De bomen, struiken en varens zijn niet hoog. Er komt ook veel zonlicht overal naar binnen, zodat er ook nog erg veel bloemen staan. Maar het is er meestal mistig: Je loopt door de wolken. Op de wat hoger gelegen hellingen, met name de hoogste top (de Garajonay) van 1487 meter boven de zeespiegel, kan het stevig waaien. Het is bij uitstek een wandeleiland. Ook buiten het nationale park kun je prachtige tochten maken. In een duitse reisgids staan meer dan 60 beschreven dagtochten over het hele eiland. Je komt op je tochten dan ook vooral Duitsers tegen, die het eiland al ontdekten in de zeventiger jaren.

......

http://home.wanadoo.nl/pieter.simons/gomera/

Davorka Grgic
Native speaker of: Native in CroatianCroatian, Native in SpanishSpanish