ProZ.com global directory of translation services
 The translation workplace
Ideas
KudoZ home » Spanish to Dutch » Music

Cordófono de mano

Dutch translation: Snaarinstrument

11:24 Aug 25, 2008
Spanish to Dutch translations [PRO]
Music
Spanish term or phrase: Cordófono de mano
Het gaat om een beschrijving van een Spaans snaarinstrument dat zijn oorsprong vindt in de Middeleeuwen. Kan het zijn dat 'de mano' 'getokkeld' betekent?
Annemarie de Waard
Netherlands
Dutch translation:Snaarinstrument
Explanation:
Cordófono is een instrument dat door 'koorden', snaren, geluid produceert. Snaarinstrument, maar gezien je opmerking erbij over 'de mano' denk ik dat ook je met tokkelinstrument goed zou kunnen zitten, tenzij je bijv. een zanfona bedoelt waar weer een draaimechanisme inzit. Komt ook in het Italiaans voor, cordofono, wellicht een leenwoord. Dus van gitaar tot piano tot zanfona...
Het Engelse Chordophone is een verzamelnaam voor snaarinstrumenten, maar beschrijft een grotere klasse dat dat omdat er ook piano's e.d. ondervallen, wat normailter als 'keyboard' (toetsenbord) instrumenten worden aangeduid.
Selected response from:

Muses Inc
Netherlands
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4Snaarinstrument
Muses Inc
3zie hieronder...
Riens Middelhof


Discussion entries: 1





  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
zie hieronder...


Explanation:
De directe vertaling is "handgedragen/in de hand vastgehouden snaarinstrument" en dat kan dus een citer (cítara), luit (laúd), bandurria (idem) zijn. Waar het precies om gaat is uit de term niet af te leiden. Tokkelen = puntear

Riens Middelhof
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in SpanishSpanish
PRO pts in category: 4

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Snaarinstrument


Explanation:
Cordófono is een instrument dat door 'koorden', snaren, geluid produceert. Snaarinstrument, maar gezien je opmerking erbij over 'de mano' denk ik dat ook je met tokkelinstrument goed zou kunnen zitten, tenzij je bijv. een zanfona bedoelt waar weer een draaimechanisme inzit. Komt ook in het Italiaans voor, cordofono, wellicht een leenwoord. Dus van gitaar tot piano tot zanfona...
Het Engelse Chordophone is een verzamelnaam voor snaarinstrumenten, maar beschrijft een grotere klasse dat dat omdat er ook piano's e.d. ondervallen, wat normailter als 'keyboard' (toetsenbord) instrumenten worden aangeduid.


    Reference: http://images.google.com/images?ndsp=20&hl=es&newwindow=1&sa...
    Reference: http://en.wikipedia.org/wiki/Chordophone
Muses Inc
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4