KudoZ home » Spanish to Dutch » Other

propiedad horizontal

Dutch translation: eigendom met gemeenschappelijke aspecten / 'horizontaal eigendom'


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Spanish term or phrase:propiedad horizontal
Dutch translation:eigendom met gemeenschappelijke aspecten / 'horizontaal eigendom'
Entered by: Evert DELOOF-SYS

18:26 Jan 12, 2003
Spanish to Dutch translations [PRO]
Spanish term or phrase: propiedad horizontal
een type onroerend goed?
Martijn Naarding
Spain
eigendom met gemeenschappelijke aspecten / 'horizontaal eigendom'
Explanation:
Uit volgende tekst blijkt de betekenis:

De verenigingen van eigenaren in Spanje vallen onder de wet van 1960, genoemd “Ley de Propiedad Horizontal” (Wet op eigendom met gemeenschappelijke aspecten). Deze wet was oorspronkelijk alleen voor appartementengebouwen gemaakt, maar wordt nu ook gebruikt voor andere soorten bebouwingen die gemeenschappelijke elementen hebben. Een nieuwe versie van deze wet werd van kracht in maart 1999, met een aantal belangrijke wijzigingen.

FIPE heeft de nieuwe wet in meerdere talen vertaald, heeft een boek gepubliceerd over dit onderwerp en heeft ook een begrijpelijke Info-File over het onderwerp voor eenieder die gekozen wordt als president van een vereniging en die de bijzonderheden van de wet wil kennen.

Het belangrijkste doel van de nieuwe wet is de administratie en het onderhoud van de gemeenschappelijke elementen, die de individuele eigenaren gezamenlijk bezitten, te regelen. De vereniging kan geen andere taken hebben.

De gezamenlijke elementen worden beschreven in de “escritura de obra nueva y división horizontal” (“akte van nieuwbouw en horizontaal eigendom”, waarin de verdeling in gezamenlijke elementen en die van de particuliere eigendommen beschreven is).

Voor een urbanisatie kunt u de gegevens over gezamenlijk eigendom vinden in het goedgekeurde urbanisatieplan (vraag ernaar in uw gemeentehuis).

Volledige tekst op:

http://www.fipe.org/document_shortinfo/nederl/Verenigingen v...


Selected response from:

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5onroerend goed dat deel uitmaakt van een woningcomplex
Elisabeth Ghysels
4appartementsrecht
Jos Essers
4eigendom met gemeenschappelijke aspecten / 'horizontaal eigendom'
Evert DELOOF-SYS


  

Answers


8 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
eigendom met gemeenschappelijke aspecten / 'horizontaal eigendom'


Explanation:
Uit volgende tekst blijkt de betekenis:

De verenigingen van eigenaren in Spanje vallen onder de wet van 1960, genoemd “Ley de Propiedad Horizontal” (Wet op eigendom met gemeenschappelijke aspecten). Deze wet was oorspronkelijk alleen voor appartementengebouwen gemaakt, maar wordt nu ook gebruikt voor andere soorten bebouwingen die gemeenschappelijke elementen hebben. Een nieuwe versie van deze wet werd van kracht in maart 1999, met een aantal belangrijke wijzigingen.

FIPE heeft de nieuwe wet in meerdere talen vertaald, heeft een boek gepubliceerd over dit onderwerp en heeft ook een begrijpelijke Info-File over het onderwerp voor eenieder die gekozen wordt als president van een vereniging en die de bijzonderheden van de wet wil kennen.

Het belangrijkste doel van de nieuwe wet is de administratie en het onderhoud van de gemeenschappelijke elementen, die de individuele eigenaren gezamenlijk bezitten, te regelen. De vereniging kan geen andere taken hebben.

De gezamenlijke elementen worden beschreven in de “escritura de obra nueva y división horizontal” (“akte van nieuwbouw en horizontaal eigendom”, waarin de verdeling in gezamenlijke elementen en die van de particuliere eigendommen beschreven is).

Voor een urbanisatie kunt u de gegevens over gezamenlijk eigendom vinden in het goedgekeurde urbanisatieplan (vraag ernaar in uw gemeentehuis).

Volledige tekst op:

http://www.fipe.org/document_shortinfo/nederl/Verenigingen v...




Evert DELOOF-SYS
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in pair: 130

10 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
onroerend goed dat deel uitmaakt van een woningcomplex


Explanation:
vaak "koopflat" etc.

Groeten,

Nikolaus

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-12 18:38:28 (GMT)
--------------------------------------------------

http://www.cool.co.cr/usr/carballo/04.html

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-12 18:38:43 (GMT)
--------------------------------------------------

\"Het onroerend goed dat deel uitmaakt van een woningcomplex valt in Spanje onder de wet van subdivisie “Ley de Propiedad Horizontal”. In de meeste gevallen betreft het hier appartementen en schakelbungalows. Tevens kan men ook kleinere individuele lostaande objecten aantreffen die tot onderdeel van een wooncomplex worden gerekend (vaak op grondstukken van onder de 600m2).
Feitelijk betekent dit dat het gehele complex onder de verantwoording valt van een vereniging van eigenaren. Dit houdt in dat alle bewoners verantwoordelijk zijn voor het democratisch bestuur van de vereniging. Deze vereniging behoort de bewoners in te lichten over de gang van zaken binnen de vereniging en moet een aantal financiële taken coördineren met betrekking tot het algemeen onderhoud aan het complex.
Op het moment dat de projectontwikkelaar het complex oplevert dient hij een plan in te leveren voor algemeen en periodiek onderhoud aan het complex.\"


    Reference: http://www.ronda-invest.com/nl/text%20g.htm
Elisabeth Ghysels
PRO pts in pair: 6

43 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
appartementsrecht


Explanation:
in een gebouw, warbij de over gemeenschappelijke ruimten als de ''mandelige'' ruimten of mandeligheid gesproken wordt

Jos Essers
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 6