ProZ.com global directory of translation services
 The translation workplace
Ideas
KudoZ home » Spanish to Polish » Law: Contract(s)

por exceso vs. por defecto

Polish translation: (okres rozliczeniowy) bezpośrednio następujący vs. bezpośrednio poprzedzający okres rozliczeniowy, o którym mowa

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Spanish term or phrase:por exceso vs. por defecto
Polish translation:(okres rozliczeniowy) bezpośrednio następujący vs. bezpośrednio poprzedzający okres rozliczeniowy, o którym mowa
Entered by: Kasia Platkowska

20:13 Sep 3, 2009
Spanish to Polish translations [PRO]
Law: Contract(s)
Spanish term or phrase: por exceso vs. por defecto
Kontekst w zdaniu:

Si el periodo de Liquidación tuviera una duración distinta de los plazos de los depositos en euros, para los que existiesen tipos de interes de referencia, el tipo de interes aplicable a dicho periodo de liqiudación se calculara mediante la interpolación lineal de los dos tipos correspondientes al periodo mas cercano POR EXCESO y al periodo mas cercano POR DEFECTO.

Dziękuje za pomoc
Joanna Kłębicka
Poland
patrz: ponizej
Explanation:
Ja mysle, ze nie "por exceso" i "por defecto" odnosi sie nie do okresów, lecz do wysokosci obliczanych stawek rozliczeniowych.

Wyrazenia "por exceso" i "por defecto" uzywane sa w przypadku matematycznych obliczen (np. wlasnie stawek). Chodzi o zaokraglanie wysokosci stawek w góre i w dól i mysle, ze tutaj równiez "to mial autor na mysli".

Aproximaciones decimales por defecto y exceso

Por defecto significa que el valor queda por debajo del valor exacto, y por exceso significa que queda por encima (...). Otro ejemplo podría ser la raíz cuadrada de 8, que un valor entero por defecto sería 2 (2 ^2 = 4) y un valor entero por exceso sería 3 (3 ^ 2 = 9).

Inny przyklad z "por exceso" i "por defecto":

"La Asociación de Usuarios Bancarios (AUSBANC) demandó a Caja Madrid para que se declarase nulo el redondeo por exceso del tipo de interés aplicado en los préstamos hipotecarios de interés variable. También solicitó que se condenase a la entidad financiera a eliminar dicha condición de los contratatos y a abstenerse de utilizarla en lo sucesivo. La caja alegaba que el redondeo forma parte del precio de la operación y que el precio no puede ser considerado como una condición general de la contratación (...)"

http://revista.consumer.es/web/es/20011201/practico/sentenci...

Los resultados de las operaciones lo expresamos generalmente con cinco o cuatro decimales, en el caso de los factores o índices. Las respuestas finales de los ejercicios vienen con dos decimales. En ambos casos los resultados los redondeamos por exceso o por defecto.



21. Interpolación

Según el diccionario de la RAE: Interpolar es calcular el valor aproximado de una magnitud en un intervalo cuando conocemos algunos de los valores que toma a uno y otro lado de dicho intervalo.

http://www.elprisma.com/apuntes/economia/matematicasfinancie...

Moja konkluzja jest taka, ze chodzi tu o wyliczenie sredniej stawki oprocentowania (w drodze interpolacji liniowej) z zaokragleniem w góre i w dól.



--------------------------------------------------
Note added at 11 horas (2009-09-04 08:04:25 GMT)
--------------------------------------------------

Przytaczam inny przyklad, moim zdaniem b. pomocny (w przypadku Twojego pytania):

"la interpolación lineal utiliza los valores tabulados más próximos por exceso y por defecto a x e
y, obteniéndose las siguientes expresiones para la función z(x, y) y la estimación del error (...)

http://www.uv.es/labtermo/guiones/termodinamica/cas/APUNTES....

i jeszcze jeden :-):

"La interpolación lineal es, sin duda la más utilizada al ser la interpolación que menos tiempo de procesador requiere. Lo único que se hace es imaginar una línea recta entre la muestra conocida inmendiatamente anterior y la muestra conocida inmediatamente posterior y obtener el valor de la muestra interpolada sobre dicha recta (ver la figura 4). En el caso anterior, si tabla[0]=1 y tabla[1]=2, tabla[0.5] lo podemos estimar como 1.5. Por tanto, para interpolar linealmente: valor = tabla[floor(t)] + (t - floor(t)) * (tabla[ceil(t)] - tabla[floor(t)]). Esta ecuación para cuando floor(t) ≠ ceil(t), es decir, para cuando t no sea un valor entero. Cuando t sea un valor entero simplemente valor = tabla[t]. floor() y ceil() son dos funciones de la librería matemática que devuelven el entero más próximo por defecto y el entero más próximo por exceso, respectivamente, del parámetro"

http://avelino.atlantes.org/soft/sintesis_musical_ordenador/...

--------------------------------------------------
Note added at 1 día16 horas (2009-09-05 12:45:28 GMT)
--------------------------------------------------

Joasiu,

Znalazlam na necie cos, co mysle, ze pozwala rozwiazac problem "por exceso" i "por defecto" w TYM KONTEKSCIE. Najpierw go zacytuje, a potem skomentuje przytoczony przez Ciebie fragment:

"En el supuesto de que, por cualquier causa, o por circunstancias
excepcionales, no existiera tipo de referencia del Mercado Monetario del Euro para el
plazo solicitado, la Entidad Agente de Cálculo calculará como tipo de referencia del
Mercado Monetario del Euro el tipo que corresponda mediante la interpolación lineal de
los dos tipos de referencia correspondientes al período más cercano por exceso a la
duración de dicho Período de Interés y al período más cercano por defecto a la duración
de dicho Período de Interés"

http://www.cajanavarra.es/NR/rdonlyres/E842DBB3-6A03-46E9-A8...


Jesli zamawiasz np. lokate roczna (okres trwania lokaty: 1 rok) z 3-miesiecznym okresem rozliczeniowym (co 3 miesiace wyplacane Ci sa odsetki),który to depozyt wygasza pod koniec roku 2008, to wówczas, jesli zamawiasz te lokate np. 15 lutego 2008, ostatni okres rozliczeniowy przypadalby na dzien 15 lutego 2009r, czyli juz w kolejnym roku. Jednak, poniewaz okres twania lokaty dobiega konca dnia 31 grudnia 2008, obowiazujaca w przypadku ostatniego okresu rozliczeniowego stawka proc. obliczana bedzie w drodze interpolacji linealnej stawki odpowiadajacej ostatniemu okresowi rozliczeniowemu (w tym przypadku kwartalowi) 2008r BEZPOSREDNIO POPRZEDZAJACEMU ww. okres oraz stawki obowiazujacej w pierwszym okresie (w tym przypadku kwartale) rozliczeniowym roku 2009, czyli okresie BEZPOSREDNIO NASTEPUJACYM po powyzszym okresie. A zatem, "por defecto" i "por exceso" odnosi sie, odpowiednio, do "okresu (rozliczeniowego) bezposrednio poprzedzajacego" oraz "okresu (rozliczeniowego) bezposrednio nastepujacego po okresie rozliczeniowym, o którym mowa.

Przytoczony przeze mnie powyzej fragment znacznie ulatwil mi zrozumienie tego, "co tak wlasciwie autor mial na mysli".

Mam nadzieje, ze wyrazilam sie dostatecznie jasno oraz ze zrozumialas, o co mi chodzi ;-)


--------------------------------------------------
Note added at 3 días21 horas (2009-09-07 17:27:13 GMT)
--------------------------------------------------

Skonsultowalam to z pracownikiem banku (hiszpanskim) i potwierdzil mi, ze o to wlasnie chodzi ("por defecto" i "por exceso" odnosi sie, odpowiednio, do "okresu (rozliczeniowego) bezposrednio poprzedzajacego" oraz "okresu (rozliczeniowego) bezposrednio nastepujacego po okresie rozliczeniowym, o którym mowa)
Selected response from:

Kasia Platkowska
Spain
Grading comment
Kasiu, jak zwykle pomocne i wyczerpujące odpowiedzi, bardzo dziękuję!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1patrz: ponizej
Kasia Platkowska
4(w tym przypadku) dłuższego vs. krótszego, cdMG Lipski
3(w tym przypadku) dłuższego vs. krótszegoMG Lipski


Discussion entries: 2





  

Answers


3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
(w tym przypadku) dłuższego vs. krótszego


Explanation:
al periodo mas cercano POR EXCESO (dłuższego) y al periodo mas cercano POR DEFECTO (krótszego).
Ja to tak rozumiem. Bez zbytniej analizy tematu.



MG Lipski
Native speaker of: Native in PolishPolish

1 day5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
(w tym przypadku) dłuższego vs. krótszego, cd


Explanation:
Rozbijmy tekst na części.

Si el periodo de Liquidación tuviera una duración distinta de los plazos de los depositos en euros.
Z tej części tekstu wynika że istnieje coś (z tekstu się nie dowiemy, bo brakuje informacji), powiedzmy jakiś instrument lub depozyt nazwijmy go /A/, który może mieć inny okres likwidacji niż depozyty w euro nazwijmy je /B/ i /C/.

Czytamy dalej...
para los que existiesen tipos de interes de referencia
Tu przyjmujemy, że będą znane stawki procentowe depozytów /B/ /C/.

el tipo de interes aplicable a dicho periodo de liqiudación se calculara mediante la interpolación lineal
Tu dowiadujemy się, że typ stawki rozliczeniowej (który zostanie zaaplikowany do instrumentu /A/) zostanie obliczony przez interpolację liniową

I dalej...
de los dos tipos correspondientes al periodo mas cercano
tych dwu stawek procentowych odpowiadających okresowi najbardziej zbliżonemu
...
POR EXCESO y al periodo mas cercano POR DEFECTO.

Según el diccionario de la RAE: Interpolar es calcular el valor aproximado de una magnitud en un intervalo cuando conocemos algunos de los valores que toma a uno y otro lado de dicho intervalo.

Żeby zastosować metodę interpolacji obliczając wartość dla naszego instrumentu /A/ musimy mieć algunos de los valores que toma a uno y otro lado de dicho intervalo - czyli jest zblizony na linii wykresu por exceso to znaczy przekracza wartość /A/ oraz jest zbliżony por defecto to znaczy, że nie dochodzi do wartości /A/.

linia duracion de periodo de
liquidacion_____________/B/______/A/________/C/___________->czas


Por defecto significa que el valor queda por debajo del valor exacto, y por exceso significa que queda por encima (...).

Ponieważ w pierwszym zdaniu (Si el periodo de Liquidación tuviera una duración distinta de los plazos de los depositos en euros) mówi się o okresie trwania, czasie trwania to do zastosowania metody interpolacji uwzględni się wartości stawki procentowej odpowiadającej okresowi, który zbliży się do naszego instrumentu /A/ por exceso - czyli będzie okresem od niego dłuższym i por defecto, czyli że weżmie się pod uwagę wartość % odpowiadającą okresowi krótszemu.

Do obliczenia % metodą interpolacji zostaną wzięte wartości % depozytu okresu dłuższego i wartości % depozytu okresu krótszego od naszego instrumentu /A/.

Ja to tak rozumię.

MG Lipski
Native speaker of: Native in PolishPolish

11 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
patrz: ponizej


Explanation:
Ja mysle, ze nie "por exceso" i "por defecto" odnosi sie nie do okresów, lecz do wysokosci obliczanych stawek rozliczeniowych.

Wyrazenia "por exceso" i "por defecto" uzywane sa w przypadku matematycznych obliczen (np. wlasnie stawek). Chodzi o zaokraglanie wysokosci stawek w góre i w dól i mysle, ze tutaj równiez "to mial autor na mysli".

Aproximaciones decimales por defecto y exceso

Por defecto significa que el valor queda por debajo del valor exacto, y por exceso significa que queda por encima (...). Otro ejemplo podría ser la raíz cuadrada de 8, que un valor entero por defecto sería 2 (2 ^2 = 4) y un valor entero por exceso sería 3 (3 ^ 2 = 9).

Inny przyklad z "por exceso" i "por defecto":

"La Asociación de Usuarios Bancarios (AUSBANC) demandó a Caja Madrid para que se declarase nulo el redondeo por exceso del tipo de interés aplicado en los préstamos hipotecarios de interés variable. También solicitó que se condenase a la entidad financiera a eliminar dicha condición de los contratatos y a abstenerse de utilizarla en lo sucesivo. La caja alegaba que el redondeo forma parte del precio de la operación y que el precio no puede ser considerado como una condición general de la contratación (...)"

http://revista.consumer.es/web/es/20011201/practico/sentenci...

Los resultados de las operaciones lo expresamos generalmente con cinco o cuatro decimales, en el caso de los factores o índices. Las respuestas finales de los ejercicios vienen con dos decimales. En ambos casos los resultados los redondeamos por exceso o por defecto.



21. Interpolación

Según el diccionario de la RAE: Interpolar es calcular el valor aproximado de una magnitud en un intervalo cuando conocemos algunos de los valores que toma a uno y otro lado de dicho intervalo.

http://www.elprisma.com/apuntes/economia/matematicasfinancie...

Moja konkluzja jest taka, ze chodzi tu o wyliczenie sredniej stawki oprocentowania (w drodze interpolacji liniowej) z zaokragleniem w góre i w dól.



--------------------------------------------------
Note added at 11 horas (2009-09-04 08:04:25 GMT)
--------------------------------------------------

Przytaczam inny przyklad, moim zdaniem b. pomocny (w przypadku Twojego pytania):

"la interpolación lineal utiliza los valores tabulados más próximos por exceso y por defecto a x e
y, obteniéndose las siguientes expresiones para la función z(x, y) y la estimación del error (...)

http://www.uv.es/labtermo/guiones/termodinamica/cas/APUNTES....

i jeszcze jeden :-):

"La interpolación lineal es, sin duda la más utilizada al ser la interpolación que menos tiempo de procesador requiere. Lo único que se hace es imaginar una línea recta entre la muestra conocida inmendiatamente anterior y la muestra conocida inmediatamente posterior y obtener el valor de la muestra interpolada sobre dicha recta (ver la figura 4). En el caso anterior, si tabla[0]=1 y tabla[1]=2, tabla[0.5] lo podemos estimar como 1.5. Por tanto, para interpolar linealmente: valor = tabla[floor(t)] + (t - floor(t)) * (tabla[ceil(t)] - tabla[floor(t)]). Esta ecuación para cuando floor(t) ≠ ceil(t), es decir, para cuando t no sea un valor entero. Cuando t sea un valor entero simplemente valor = tabla[t]. floor() y ceil() son dos funciones de la librería matemática que devuelven el entero más próximo por defecto y el entero más próximo por exceso, respectivamente, del parámetro"

http://avelino.atlantes.org/soft/sintesis_musical_ordenador/...

--------------------------------------------------
Note added at 1 día16 horas (2009-09-05 12:45:28 GMT)
--------------------------------------------------

Joasiu,

Znalazlam na necie cos, co mysle, ze pozwala rozwiazac problem "por exceso" i "por defecto" w TYM KONTEKSCIE. Najpierw go zacytuje, a potem skomentuje przytoczony przez Ciebie fragment:

"En el supuesto de que, por cualquier causa, o por circunstancias
excepcionales, no existiera tipo de referencia del Mercado Monetario del Euro para el
plazo solicitado, la Entidad Agente de Cálculo calculará como tipo de referencia del
Mercado Monetario del Euro el tipo que corresponda mediante la interpolación lineal de
los dos tipos de referencia correspondientes al período más cercano por exceso a la
duración de dicho Período de Interés y al período más cercano por defecto a la duración
de dicho Período de Interés"

http://www.cajanavarra.es/NR/rdonlyres/E842DBB3-6A03-46E9-A8...


Jesli zamawiasz np. lokate roczna (okres trwania lokaty: 1 rok) z 3-miesiecznym okresem rozliczeniowym (co 3 miesiace wyplacane Ci sa odsetki),który to depozyt wygasza pod koniec roku 2008, to wówczas, jesli zamawiasz te lokate np. 15 lutego 2008, ostatni okres rozliczeniowy przypadalby na dzien 15 lutego 2009r, czyli juz w kolejnym roku. Jednak, poniewaz okres twania lokaty dobiega konca dnia 31 grudnia 2008, obowiazujaca w przypadku ostatniego okresu rozliczeniowego stawka proc. obliczana bedzie w drodze interpolacji linealnej stawki odpowiadajacej ostatniemu okresowi rozliczeniowemu (w tym przypadku kwartalowi) 2008r BEZPOSREDNIO POPRZEDZAJACEMU ww. okres oraz stawki obowiazujacej w pierwszym okresie (w tym przypadku kwartale) rozliczeniowym roku 2009, czyli okresie BEZPOSREDNIO NASTEPUJACYM po powyzszym okresie. A zatem, "por defecto" i "por exceso" odnosi sie, odpowiednio, do "okresu (rozliczeniowego) bezposrednio poprzedzajacego" oraz "okresu (rozliczeniowego) bezposrednio nastepujacego po okresie rozliczeniowym, o którym mowa.

Przytoczony przeze mnie powyzej fragment znacznie ulatwil mi zrozumienie tego, "co tak wlasciwie autor mial na mysli".

Mam nadzieje, ze wyrazilam sie dostatecznie jasno oraz ze zrozumialas, o co mi chodzi ;-)


--------------------------------------------------
Note added at 3 días21 horas (2009-09-07 17:27:13 GMT)
--------------------------------------------------

Skonsultowalam to z pracownikiem banku (hiszpanskim) i potwierdzil mi, ze o to wlasnie chodzi ("por defecto" i "por exceso" odnosi sie, odpowiednio, do "okresu (rozliczeniowego) bezposrednio poprzedzajacego" oraz "okresu (rozliczeniowego) bezposrednio nastepujacego po okresie rozliczeniowym, o którym mowa)

Kasia Platkowska
Spain
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 36
Grading comment
Kasiu, jak zwykle pomocne i wyczerpujące odpowiedzi, bardzo dziękuję!
Notes to answerer
Asker: to ma jak najbardziej sens :)


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  MG Lipski: No tak, ale to przecież wynika z samego tekstu i już wiemy, że to się obliczy przez interpolację.
17 hrs