KudoZ home » Spanish to Polish » Medical (general)

filamentoso

Polish translation: workowce


20:25 Mar 3, 2004
Spanish to Polish translations [PRO]
Medical - Medical (general)
Spanish term or phrase: filamentoso
hongos filamentosos -> kto wie, co to za grzyby?
(w artykule o skutecznosci roznych azolowych srodkow przeciwgrzybiczych, obok: drozdzakow, dermatofitow, bakterii Gram-dodatnich, itp.)
anula
Poland
Polish translation:workowce
Explanation:
Aspergillus nidulans, es un hongo filamentoso (Ascomycota)
capaz de utilizar las purinas como fuente de nitrógeno.
http://iibce.edu.uy/SBBM/Acta.pdf

Workowce (Ascomycetes), klasa (niekiedy traktowana jako podgromada) z gromady grzybów właściwych, obejmująca bardzo zróżnicowane organizmy, od form jednokomórkowych do wytwarzających pokaźne owocniki.
Workowce odgrywają ważną rolę w przyrodzie i w gospodarce ludzkiej. Należą do nich grzyby saprofityczne, powodujące rozkład martwej materii organicznej i pasożytnicze, wywołujące choroby roślin, zwierząt i ludzi, a także grzyby wywołujące procesy fermentacyjne (drożdże, pędzlaki, kropidlaki), używane w przemyśle spożywczym, chemicznym i farmaceutycznym, oraz gatunki jadalne.
http://wiem.onet.pl/wiem/007c9a.html

i jeszcze przykład jednego grzyba z tej klasy:

Estudio de transportadores de sustancias nitrogenadas del hongo filamentoso Aspergillus nidulans.
http://www.rau.edu.uy/pedeciba/personas/ramonp.htm

Z podobnym obrazem fenotypowym mamy do czynienia zarówno w przypadku orzęska Tetrahymena, którego można było pozbawić histonu H1 w dużym jądrze (makronuklusie) bez wpływu na ogólny profil transkrypcyjny i żywotność komórek (Shen i wsp., 1995; Shen i Gorovsky, 1996), jak i u kropidlaka (grzyba z grupy workowców) Aspergillus nidulans, u którego usunięcie jedynej kopii genu histonu H1 nie prowadzi do jakichkolwiek zmian fenotypowych (Ramon i wsp., 2000).
http://arete.ibb.waw.pl/docs/chromatin/node20.html
Selected response from:

lim0nka
United Kingdom
Grading comment
Spotkałam się też z określeniem "grzyby strzępkowe": http://www.ibprs.pl/html/grzyby_strzepkowe.html
1 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1workowce
lim0nka
3nizej
Miroslawa Jodlowiec


  

Answers


15 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
nizej


Explanation:
To chyba clasa grzybow, ktore posiadaja strzepki nitkowe

grzyby, występujące we wszystkich biocenozach. Przedstawicielami są np.: borowik,
muchomor czerwony, rydz, pieczarka polna. Posiadają strzępki nitkowe, ...

www.sciaga.pl/prace/praca/2596.htm

--------------------------------------------------
Note added at 15 mins (2004-03-03 20:41:19 GMT)
--------------------------------------------------

np. podstawczaki

Podstawczaki – to bardzo pospolite grzyby, występujące we wszystkich ... Posiadają
strzępki nitkowe, rozgałęzione, wielokomórkowe, podzielone ścianami ...

www.tystys.friko.pl/dane/3/34/3401003.htm

--------------------------------------------------
Note added at 18 mins (2004-03-03 20:44:05 GMT)
--------------------------------------------------

also see these websites:

Filamentous fungi as cell factory for the production of proteins and fungal metabolites/
(1996-1999 ... de levaduras y hongos filamentosos alterantes y ...

www.dicv.csic.es/datricv/gr/048docu.htm

Genética molecular de hongos filamentosos; Genética molecular de la producción ... Regulation
of antibiotic formation in filamentous fungi: characterization of ...

www4.unileon.es/investigacion/ datri/datri.asp?grp=deg08

--------------------------------------------------
Note added at 19 mins (2004-03-03 20:44:36 GMT)
--------------------------------------------------

Los hongos filamentosos son una de las principales fuentes de productos naturales
en la ... The secretion pathway in filamentous fungi: a biotechnological view. ...

www.ucm.es/info/mfar/pdfs/doctorado/hofb.pdf

Miroslawa Jodlowiec
United Kingdom
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
Grading comment
http://www.ibprs.pl/html/grzyby_strzepkowe.html
The asker has declined this answer
Comment: http://www.ibprs.pl/html/grzyby_strzepkowe.html

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
workowce


Explanation:
Aspergillus nidulans, es un hongo filamentoso (Ascomycota)
capaz de utilizar las purinas como fuente de nitrógeno.
http://iibce.edu.uy/SBBM/Acta.pdf

Workowce (Ascomycetes), klasa (niekiedy traktowana jako podgromada) z gromady grzybów właściwych, obejmująca bardzo zróżnicowane organizmy, od form jednokomórkowych do wytwarzających pokaźne owocniki.
Workowce odgrywają ważną rolę w przyrodzie i w gospodarce ludzkiej. Należą do nich grzyby saprofityczne, powodujące rozkład martwej materii organicznej i pasożytnicze, wywołujące choroby roślin, zwierząt i ludzi, a także grzyby wywołujące procesy fermentacyjne (drożdże, pędzlaki, kropidlaki), używane w przemyśle spożywczym, chemicznym i farmaceutycznym, oraz gatunki jadalne.
http://wiem.onet.pl/wiem/007c9a.html

i jeszcze przykład jednego grzyba z tej klasy:

Estudio de transportadores de sustancias nitrogenadas del hongo filamentoso Aspergillus nidulans.
http://www.rau.edu.uy/pedeciba/personas/ramonp.htm

Z podobnym obrazem fenotypowym mamy do czynienia zarówno w przypadku orzęska Tetrahymena, którego można było pozbawić histonu H1 w dużym jądrze (makronuklusie) bez wpływu na ogólny profil transkrypcyjny i żywotność komórek (Shen i wsp., 1995; Shen i Gorovsky, 1996), jak i u kropidlaka (grzyba z grupy workowców) Aspergillus nidulans, u którego usunięcie jedynej kopii genu histonu H1 nie prowadzi do jakichkolwiek zmian fenotypowych (Ramon i wsp., 2000).
http://arete.ibb.waw.pl/docs/chromatin/node20.html


lim0nka
United Kingdom
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 1
Grading comment
Spotkałam się też z określeniem "grzyby strzępkowe": http://www.ibprs.pl/html/grzyby_strzepkowe.html

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Konrad Dylo
1 min
  -> bardzo dziêkujê :)