KudoZ home » Spanish to Swedish » Education / Pedagogy

Diplomado/Licenciado

Swedish translation: Fil. kand./Fil. mag.


13:15 Nov 6, 2007
Spanish to Swedish translations [PRO]
Social Sciences - Education / Pedagogy
Spanish term or phrase: Diplomado/Licenciado
Är det någon som vet hur dessa värderas i Sverige, enligt det gamla systemet? Jag har fått olika svar. Enligt vissa skulle man kunna skriva om Diplomado till kandidatexamen och Licenciado till magisterexamen. Andra menar att Diplomado inte värderas som universitetssstudier i Sverige och att Licenciado motsvarar vår kandidatexamen. Är det någon som kan hjälpa mig?
Heidi Sandberg
Spain
Swedish translation:Fil. kand./Fil. mag.
Explanation:
Diplomado är den som har en filosofie kandidat-examen och Licenciado den som har en filosofie magister-examen.

Men en "diplomatura" har inte så hög status i Spanien som i Fil. kand. i Sverige. T.ex. ger diplomatura inte tillgång till doktorandstudier i Spanien, vilket ju fil.kand. ger i Sverige...
Selected response from:

Erika Lundgren
Grading comment
Tack så mycket allihopa!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5Fil. kand./Fil. mag.
Erika Lundgren
3 +1Universitetsexamen (diplomado/licenciado)
C. Heljestrand
4postgymnasial yrkesutbildning/kandidatexamen
Åsa_Maria K


Discussion entries: 3





  

Answers


26 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
Fil. kand./Fil. mag.


Explanation:
Diplomado är den som har en filosofie kandidat-examen och Licenciado den som har en filosofie magister-examen.

Men en "diplomatura" har inte så hög status i Spanien som i Fil. kand. i Sverige. T.ex. ger diplomatura inte tillgång till doktorandstudier i Spanien, vilket ju fil.kand. ger i Sverige...

Erika Lundgren
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tack så mycket allihopa!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Mårten Sandberg: Det får anses som undantag att doktorera med bara en kand. i bagaget.
5 mins

36 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
postgymnasial yrkesutbildning/kandidatexamen


Explanation:
Det beror lite på vilket land det rör sig om. Högskoleverket bedömer generellt att licenciado motsvarar 120-200 p universitetsstudier, dvs en svensk kandidat- eller magisterexamen. Vanligen följer en "Magister" på en licenciado och därefter "Doctorado".

Diplomado jämförs av Högskoleverket med postgymnasial yrkesutbildning. Den kan motsvara antingen en svensk högskoleutbildning eller annan teknisk yrkesutbildning.

Detaljerna för de respektive länderna framgår av Högskoleverkets bedömningsguide, se länk.
Högskoleverket har också en utmärkt databas där bedömningen av de olika titlarna för respektive land går att söka upp: http://www.hsv.se/utlandskutbildning/bedomningavutbildning/s...

--------------------------------------------------
Note added at 40 mins (2007-11-06 13:55:59 GMT)
--------------------------------------------------

Mitt svar har huvudsakligen med Latinamerika att göra.


    Reference: http://www.hsv.se/download/18.539a949110f3d5914ec800066971/i...
Åsa_Maria K
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
Universitetsexamen (diplomado/licenciado)


Explanation:
Känns hopplöst att försöka översätta dessa termer. Varför inte skriva "universitetsexamen" och sedan den spanska termen inom parentes?

Se: www.hsv.se/download/18.539a949110f3d5914ec800066971/isbn91-...

Högskoleverkets bedömning:

– 4-årig Licenciado bedöms till mellan 100–160 poäng på svensk högskolenivå.

– 5-årig Licenciado bedöms till mellan 140–200 poäng på svensk högskolenivå.


    Reference: http://www.hsv.se/download/18.539a949110f3d5914ec800066971/i...
C. Heljestrand
Spain
Works in field
Native speaker of: Swedish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Charlesp: best alternative, I think.
688 days